11 173 läst · 24 svar
11k läst
24 svar
Vilken av dessa två ytterväggskonstruktioner skulle ni välja?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi kommer att bygga ett 1-planshus i lösvirke och funderar på vilken av två alternativa ytterväggskonstruktioner vi ska välja. De skiljer sig inte speciellt mycket från varandra, men visst finns det för- och nackdelar med båda alternativen.
Alternativ 1 ser ut så här räknat från väggens utsida:
1. Stående fasadpanel (2 x 22 mm med lockbräda och bottenbräda)
2. Luftspalt/liggande spikläkt (28 mm)
3. Vindpapp eller vindväv
4. Liggande regel/isolering, glasull (70 mm)
5. Stomregel/isolering, glasull (195 mm)
6. Liggande regel/isolering, glasull (45 mm)
7. Ångspärr (0,2 mm)
8. Stående regel/isolering, glasull (45 mm)
9. OSB eller spånskiva (11 mm)
10. Gipsskiva (13 mm)
Alternativ 2 ser ut så här:
1. Stående fasadpanel (2 x 22 mm med lockbräda och bottenbräda)
2. Luftspalt/liggande spikläkt (28 mm)
3. Distanser 12 mm (av någon board eller läkt)
4. Asfaboard (12 mm)
5. Liggande regel/isolering, glasull (45 mm)
Därefter stomme och övriga skikt likadant som i punkterna 5 - 10 i Alternativ 1.
Prismässigt ligger alternativen nära varandra om man enbart räknar på materialet. Alternativ 1
ger rent teoretiskt bättre energiprestanda, men kanske är Alternativ 2 något enklare att bygga och ger dessutom en bättre luftning i och med att spikläkten kommer ut från konstruktionen.
Vilket av alternativen skulle ni välja och varför? Eller har ni en annan variant att föreslå som ger ungefär samma totala tjocklek på ytterväggen (ca 450 mm)?
Tack för alla svar och kommentarer!
Vi kommer att bygga ett 1-planshus i lösvirke och funderar på vilken av två alternativa ytterväggskonstruktioner vi ska välja. De skiljer sig inte speciellt mycket från varandra, men visst finns det för- och nackdelar med båda alternativen.
Alternativ 1 ser ut så här räknat från väggens utsida:
1. Stående fasadpanel (2 x 22 mm med lockbräda och bottenbräda)
2. Luftspalt/liggande spikläkt (28 mm)
3. Vindpapp eller vindväv
4. Liggande regel/isolering, glasull (70 mm)
5. Stomregel/isolering, glasull (195 mm)
6. Liggande regel/isolering, glasull (45 mm)
7. Ångspärr (0,2 mm)
8. Stående regel/isolering, glasull (45 mm)
9. OSB eller spånskiva (11 mm)
10. Gipsskiva (13 mm)
Alternativ 2 ser ut så här:
1. Stående fasadpanel (2 x 22 mm med lockbräda och bottenbräda)
2. Luftspalt/liggande spikläkt (28 mm)
3. Distanser 12 mm (av någon board eller läkt)
4. Asfaboard (12 mm)
5. Liggande regel/isolering, glasull (45 mm)
Därefter stomme och övriga skikt likadant som i punkterna 5 - 10 i Alternativ 1.
Prismässigt ligger alternativen nära varandra om man enbart räknar på materialet. Alternativ 1
ger rent teoretiskt bättre energiprestanda, men kanske är Alternativ 2 något enklare att bygga och ger dessutom en bättre luftning i och med att spikläkten kommer ut från konstruktionen.
Vilket av alternativen skulle ni välja och varför? Eller har ni en annan variant att föreslå som ger ungefär samma totala tjocklek på ytterväggen (ca 450 mm)?
Tack för alla svar och kommentarer!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
1. Panel
2. Läkt (nöjer mig med 22 mm)
3.Utegips
4 liggande 45x95 (eller 45x70 eller 45x45 beroende på smak och tycke) med isolering
5 Stående 45x145 (eller mer) med isolering
4 Ångspärr
5 liggande 45x45 med isolering, blir installationsutrymme.
6 OSB + gips
OSB blir liggande men det funkar.
2. Läkt (nöjer mig med 22 mm)
3.Utegips
4 liggande 45x95 (eller 45x70 eller 45x45 beroende på smak och tycke) med isolering
5 Stående 45x145 (eller mer) med isolering
4 Ångspärr
5 liggande 45x45 med isolering, blir installationsutrymme.
6 OSB + gips
OSB blir liggande men det funkar.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Asfaboard tycker jag är lite blahablaha. Hellre utegips, som stabiliserar upp husstommen.
Jag har en liknande väggkonstruktion, nämligen
Liggande 22 mm Z-panel
Stående spikläkt 28x70 mm
Liggande regel 45x45 mm + glasull
Stående resningsvirke 220x45 mm + glasull
Ångspärr
Stående regel 45x45 + glasull
Träpanel 18 mm
Som synes samma isolertjocklek.
Skillnad mot din skiss: 45+220+45 isolering i st.f. 70+195+45
Utegips ger stabila väggar
Innersta reglarna inte "korsade" (eftergift mot snickaren)
Men framför allt liggande panel, som jag tror är tätare och därmed bättre i utsatta lägen.
PS
Ditt användarnamn Lilla Mosskullen är intressant!
Jag har bott på Asperö, och ofta seglat förbi Lilla Mosskullen på väg till snobbrännan och Styrsö.
Är det där du skall bygga?
Jag har en liknande väggkonstruktion, nämligen
Liggande 22 mm Z-panel
Stående spikläkt 28x70 mm
Liggande regel 45x45 mm + glasull
Stående resningsvirke 220x45 mm + glasull
Ångspärr
Stående regel 45x45 + glasull
Träpanel 18 mm
Som synes samma isolertjocklek.
Skillnad mot din skiss: 45+220+45 isolering i st.f. 70+195+45
Utegips ger stabila väggar
Innersta reglarna inte "korsade" (eftergift mot snickaren)
Men framför allt liggande panel, som jag tror är tätare och därmed bättre i utsatta lägen.
PS
Ditt användarnamn Lilla Mosskullen är intressant!
Jag har bott på Asperö, och ofta seglat förbi Lilla Mosskullen på väg till snobbrännan och Styrsö.
Är det där du skall bygga?
Funderar också kring korsreglad in samt utsida.Lilla Mosskullen skrev:Alternativ 1 ser ut så här räknat från väggens utsida:
1. Stående fasadpanel (2 x 22 mm med lockbräda och bottenbräda)
2. Luftspalt/liggande spikläkt (28 mm)
3. Vindpapp eller vindväv
4. Liggande regel/isolering, glasull (70 mm)
5. Stomregel/isolering, glasull (195 mm)
6. Liggande regel/isolering, glasull (45 mm)
7. Ångspärr (0,2 mm)
8. Stående regel/isolering, glasull (45 mm)
9. OSB eller spånskiva (11 mm)
10. Gipsskiva (13 mm)
Alternativ 2 ser ut så här:
1. Stående fasadpanel (2 x 22 mm med lockbräda och bottenbräda)
2. Luftspalt/liggande spikläkt (28 mm)
3. Distanser 12 mm (av någon board eller läkt)
4. Asfaboard (12 mm)
5. Liggande regel/isolering, glasull (45 mm)
Därefter stomme och övriga skikt likadant som i punkterna 5 - 10 i Alternativ 1
Nackdelen om man korsreglar båda är väll att man inte bryter köldbryggan vid syllen.
Det sker ju på ett bättre sätt med stående 45/70 regel på insidan.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Du måste ändå ha något att fästa skivan i på in och utsidan ändå så det är svårt att komma ifrån "köldbryggan".
Är lite hysteri om köldbryggan också, hamnar till stor del under golvnivå.
Protte
Är lite hysteri om köldbryggan också, hamnar till stor del under golvnivå.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Trä är ju inte det värsta värmeledaren, timmerhus fungerar ju.
Men visst ska man undvika, man kan bygga av frigolit.
Protte
Men visst ska man undvika, man kan bygga av frigolit.
Protte
Tack för alla svar och kommentarer.
Fråga till tullemannen (eller någon annan som kan svara): Hur bryts köldbryggan vid syllen bättre om man inte korsreglar? Även om man skulle ha stående reglar på utsida och insida av stommen behöver de reglarna också antagligen ha en liggande regel på grundplattan, eller tar jag fel där?
PS. Till KnockOnWood: Valet av namn föll på Lilla Mosskullen av andra skäl. Så jag jag har ingen ankytning till fyren.
Fråga till tullemannen (eller någon annan som kan svara): Hur bryts köldbryggan vid syllen bättre om man inte korsreglar? Även om man skulle ha stående reglar på utsida och insida av stommen behöver de reglarna också antagligen ha en liggande regel på grundplattan, eller tar jag fel där?
PS. Till KnockOnWood: Valet av namn föll på Lilla Mosskullen av andra skäl. Så jag jag har ingen ankytning till fyren.
På vårt Fiskarheden monterades stående 45 på insidan av 170 regelstomme. På så vis gick isoleringen ner över syllen, samt upp över hammarbandet. Sen monterades liggande 45 på detta. Så 170 + 45 + 45. Om man tittar konstruktioner för passivhus nämns det om att just bryta köldbryggor från stommen. Men även den yttre korsreglingen verkar viktig.
Jag tänkte precis nämna skalväggar Jag är rätt säker på att jag kommer bygga med 95mm tjocka reglar ytterst och 70mm innerst. Eventuellt med liggande 45mm för att få ett installationsskikt. Sen är det bara att välja avstånd mellan inre och yttre regelstomme för att få önskad isoleringstjocklek. TräGuiden har 145mm mellan stommarna, men deras inre stomme är endast 45mm.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281
Redigerat:
I TS fall hade jag valt alt 1 fast bytt plats på det yttre och inre regelverket, dvs 70mm installationsskikt. Ev spikläkt på distans beroende på var huset står.
Själv har jag byggt med skalvägg likn träguiden. 405mm isoleringstjocklek totalt.
Själv har jag byggt med skalvägg likn träguiden. 405mm isoleringstjocklek totalt.