Hej!

Antar att ni får många trådar som denna, men då jag är okunnig är jag rädd att bli ordentlig lurad.

Vill alltså riva ner tapeterna i mitt vardagsrum, bredspackla allt ordentligt, grundmåla, tapetsera och måla taket.

Vardagsrummet är runt 20 kvadratmeter sort, det är 2.4 meter upp till taket och det är "runt" 20 meter vägg, d.v.s det är runt 48-50 m vägg.

Bilder:
http://imgur.com/Fmk8vEL
http://imgur.com/ferDiXJ
http://imgur.com/EkWh40B

Den hantverkade som jag fick ett gott intryck av har givit mig en "grov" offert då han inte varit där och inventerat själv, men han vill ha 8-13 000 för jobbet iaf. Detta är exklusive tapetkostnader.

Låter detta rimligt?

Se mailet jag fick av honom nedan om ni orkar läsa:

"Det är ju lite svårt utan att se arbetet ( och vet inte varför men jag kommer inte åt bilderna du laggt ut)

som jag ser det så borde vi landa någonstans mellan 8-13000 för arbetena efter preliminärt rotavdrag
då har jag räknat på grunda bredspackla 2 ggr samt tapetsera vad som då inte är med är rivningen av tapeterna
då har jag räknat grovt såhär

hämta material täcka golv riva tapeter och städa vet man aldrig före man börjar att dra i det ? en dag kanske med städning mm. 8 timmar
grunda 5 timmar Med dagens vattenbaserade grundfärger rekomenderar tillverkarna 2 ggr 10 timmar
bredspackla upp allt 8 timmar x 2 kanske räcker med en gång det är med svårt att avgöra utan ha sett det ?
slipa av samt tapetsera 12-15 timmar ( sedan beror det på kan vi spackla på utan att riva tapet och grunda så sparar vi en hel del timmar och material enda sättet är att titta sedan vet man aldrig till 100% föränn man testat)

sedan beror det på om man vill foga in lister och strycka dom samtidigt beror lite på hur de ser ut och vilket underarbete som krävs
måla taket 1 tim x 2 = 2 timmar
man kan även välja att måla ut partier under fönster mm ( dvs ingen tapet bakom element mm.)"


Tack för er läsning och tid!
 
Välkommen till forumet!

Måste du verkligen bredspackla? Måste du verkligen grundmåla?

Är texten du klistrat in direkt från målarens mail?

Just den typen av "offert" måste man vara väldigt försiktig med. Alltså den där hantverkaren anger ett pris och ett antal timmar. Det finns massor av trådar på forumet med folk som tycker sig ha blivit lurade.

Problemet är att du inte vet vad som gäller. Du har dels ett pris, med väldigt stort spelrum, dels har du en massa tidsuppskattningar, dels en massa undantag från dessa uppskattningar. Men du vet inte vad som egentligen gäller. Vad händer om det tar längre tid än målaren uppskattat? Kommer du att få betala extra för det? I så fall hur mycket? Han har inte angett någon timkostnad någonstans. Det som inte är med, som rivningen av tapeterna, vad handlar det om i pris?

Vad händer om det går snabbare? Kommer målaren ändå att debitera för de timmar han angivit? Tapeterna ingår inte. Vad kommer de att kosta? Vilket material ingår? Täckpapp, spackel, tejp etc. Det är inget nämnt om det alls. Vissa målare tar betalt för penslar, för skyddskläder etc. Hur är det med det? Tar han betalt för servicebil? Resekostnader?

Så ditt inlägg var väldigt intressant på det sättet. En "offert" som är så vag och tvetydig att den är som gjord för att orsaka framtida konflikter. Det var intressant att se den INNAN jobbet var gjort.
 
henkpoa skrev:
Hej!

Antar att ni får många trådar som denna, men då jag är okunnig är jag rädd att bli ordentlig lurad.

Vill alltså riva ner tapeterna i mitt vardagsrum, bredspackla allt ordentligt, grundmåla, tapetsera och måla taket.

Vardagsrummet är runt 20 kvadratmeter sort, det är 2.4 meter upp till taket och det är "runt" 20 meter vägg, d.v.s det är runt 48-50 m vägg.

Bilder:
[länk]
[länk]
[länk]

Den hantverkade som jag fick ett gott intryck av har givit mig en "grov" offert då han inte varit där och inventerat själv, men han vill ha 8-13 000 för jobbet iaf. Detta är exklusive tapetkostnader.

Låter detta rimligt?

Se mailet jag fick av honom nedan om ni orkar läsa:

"Det är ju lite svårt utan att se arbetet ( och vet inte varför men jag kommer inte åt bilderna du laggt ut)

som jag ser det så borde vi landa någonstans mellan 8-13000 för arbetena efter preliminärt rotavdrag
då har jag räknat på grunda bredspackla 2 ggr samt tapetsera vad som då inte är med är rivningen av tapeterna
då har jag räknat grovt såhär

hämta material täcka golv riva tapeter och städa vet man aldrig före man börjar att dra i det ? en dag kanske med städning mm. 8 timmar
grunda 5 timmar Med dagens vattenbaserade grundfärger rekomenderar tillverkarna 2 ggr 10 timmar
bredspackla upp allt 8 timmar x 2 kanske räcker med en gång det är med svårt att avgöra utan ha sett det ?
slipa av samt tapetsera 12-15 timmar ( sedan beror det på kan vi spackla på utan att riva tapet och grunda så sparar vi en hel del timmar och material enda sättet är att titta sedan vet man aldrig till 100% föränn man testat)

sedan beror det på om man vill foga in lister och strycka dom samtidigt beror lite på hur de ser ut och vilket underarbete som krävs
måla taket 1 tim x 2 = 2 timmar
man kan även välja att måla ut partier under fönster mm ( dvs ingen tapet bakom element mm.)"


Tack för er läsning och tid!


är det en slät tapet du har nu? eller är det struktur?

hade jag har i din sitts så hade jag

1 spackla alla skavanker
2.slipa
3. måla
4 hängta tapet.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Är väll inte målaren som väljer tapet el hur! Och som han säger, det är en grov uppskattning som han gjort utan att sett objektet!
 
Bredspackla 8 timmar, ett 20 kvm rum? :p Jag gör det på 4 timmar max, utan att vara målare. Kan man bredspckla, behöver man slipa endast lite grann.
 
Herr Målare är extremt dåligt på skriven svenska vilket gör hans mail en aning svårbegripligt. Förstår inte alls meningen "...grunda 5 timmar Med dagens vattenbaserade grundfärger rekomenderar tillverkarna 2 ggr 10 timmar..."

Tar det 5 timmar att grundmåla vardagsrummet? Jisses...och detta ska göras två gånger? Varför? Eller förstår jag helt enkelt inte vad som menas?

Njae, det här låter och verkar en aning osäkert. Jag skulle nog rekommendera att du bara för sakens skull hämtar in en offert från en något större välrenommerad målarfirma. Alltid bra att ha något att jämföra med. Då är risken för att bli lurad klart mindre. Ser att du är från Värmland. Är du som jag bosatt i Vänerområdet finns det ju rätt många målarfirmor att kontakta.
 
Jag kan för övrigt tillägga att jag för ett år sedan anlitade en lokal målarfirma som utförde följande:
1. Bredspackla ett vardagsrum på c:a 35 kvm.
2. Måla taket i vardagsrummet 2 ggr
3. Grundmåla vardagsrummet
4. Tapetsera vardagsrummet med en fondvägg och resten med annan tapet

5. Måla furutaket i en hall vitt. 3 st strykningar. Här ingår att snickare byggde en provisorisk ställning i trappan till nedre plan så att målaren kunde nå taket även i trappan.

6. Riva loss lös tapet, spackla och slipa väggarna i ett sovrum på c:a 16 kvm.
7. Måla tak i sovrummet 2 ggr
8. Tapetsera en fondvägg och resten med annan tapet.

9. Bredspackla en av väggarna i ett sovrum på 15 kvm
10. Måla taket i rummet 2 ggr
11. Måla tre väggar 2 ggr
12. Sätta fondtapet på en av väggarna

13. Måla en öppen spis 2 ggr.

Detta kalas gick på c:a 22 000:- efter ROT. Bara som en jämförelse.
 
Vad det med materialet ! Hur många timmar la målaren ner ungefär ?
 
Jag ska försöka leta upp fakturan. Återkommer så snart jag kan.
 
Spännande ;)
 
På grund av min enorma oordning med papper under senaste året lyckas jag inte hitta den. Bankutdraget visar inte heller historik så långt tillbaka. MEN...jag har åtminstone den senaste fakturan ifrån dem då jag även anlitade dem i vintras. Ett mindre jobb förvisso:

Rivning av tapet, spackling och tapetsering av kök på c:a 16 kvm. Relativt lite väggyta.
Grundmålning väggar
Målning av tak i kök 2 ggr

Bredspackling av väggar i hall på c:a 20 kvm med mycket väggyta, dvs fler än fyra väggar. Inkluderar även tapet högt upp i trappa ned mot nedervåning.
Grundmålning av väggar
Tapetsering av väggar
Fogning och ommålning av taklister i hela hallen
Detta inkluderar även att två snickare byggde en provisorisk ställning (även denna gång) i trappan så att målaren kunde tapetsera väggarna högt upp i trapphålet så att säga.

Fakturan specar förutom allt material inkl. färg, tapeter, spackel etc.

Arbete målare: 19 h
Arbete snickare: 3 h

Totalt inkl. arbete och material efter ROT: 11 102:-

Hör självfallet av mig och uppdaterar om/när jag återfinner den tidigare fakturan.
 
Kan även tillägga att 1400:- spänn av ovan nämnda summa avser diverse servicebilsavgifter. Det hela inkluderade en hel del inplastning av nedervåningen runt trappan så att inte halva gillestugan skulle bli full av spackeldamm. Reklamerade t om ett litet problem med tapeten på en av väggarna vilket resulterade i att såväl snickare som målare återkom en gång till och rättade till detta, så jag fick bra valuta för pengarna :D
 
EndZone skrev:
Herr Målare är extremt dåligt på skriven svenska vilket gör hans mail en aning svårbegripligt. Förstår inte alls meningen "...grunda 5 timmar Med dagens vattenbaserade grundfärger rekomenderar tillverkarna 2 ggr 10 timmar..."

Tar det 5 timmar att grundmåla vardagsrummet? Jisses...och detta ska göras två gånger? Varför? Eller förstår jag helt enkelt inte vad som menas?
Det verkar faktiskt som om han tänker ta betalt för tiden medan färgen torkar.

Sen ska man inte raljera över att människor har svårt med språket, men i vissa fall måste det bara bli rätt. Som när man lämnar en offert, till exempel. Då får det inte vara sådan språkfel så det inte går att tyda vad som menas.
 
Precis så. Man ska inte göra sig lustig över att folk har svårt med språket, men som du säger - i vissa fall är det extremt viktigt att det blir rätt formulerat. Jag kan inte heller utläsa något annat än att han kommer att sitta på en stol och vänta medan färgen torkar, allt medan taxametern tickar. Men det kan han väl ändå inte mena...? Normalt har ju målare flera jobb rullande samtidigt som de växlar mellan då färger, spackel etc torkar hos den ena.
 
Ska han sitta o vänta på en stol kan du lika gärna be han diska eller klippa gräset undertiden han väntar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.