När jag gräver bort 30 cm jord på min tomt så ser det ut som mer eller mindre ren sand under. (SGU kallar det isälvssediment)

Det vore smidigt att bara gräva ett hål till bredivd och skotta över i det första hålet istället för att köpa och frakta dit sand till min sandlåda.

Jag undrar om det kan vara någon risk med detta. T.ex. om sanden har mycket högre bakteriehalt p.g.a. liten jordinblandning etc.

Barnen tenderar att stoppa grusiga fingrar i munnen..

Någon som kan ge mig kloka råd?
 
testa först om det går att göra sandkakor, tunnlar o liknande med sanden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lite skit rensar magen brukar man ju säga. Skämtåsido så tror jag inte det spelar så stor roll, mina barn har både ätit sand i sandlådan, från de nygödslade trädgårdslanden, barr i skogen o.s.v. Och aldrig blivit sjuka av det. Tog själv sand från tomten då jag grävde ut för altanen och hittade bra sandlådesand. Och virke har jag ju hemma för att slå ihop en sandlåda eftersom jag precis hade tagit hem virke för altanen:)
 
Sandlådesand är viktigt...
Jag fick gräva ur sandlådan och köpa bättre sand.
Tror det blev 0-8 med jättestor finandel. Funkar bra. Fina kakor...

med den första slasksanden var värdelös.
 
Det borde väl gå bra att ta sin egna sand.. den är ju inte renare någon annanstans om du inte har haft någon oljetank eller dyl. nergrävd.
Barn brukar bli nöjda bara dom får göra lerkakor och lervälling.
Jag tror det tog ca 14dagar efter jag fixade sandlåda till mina barn så var det mer sand utanför än innanför lådan.
 
Sanden på grustaget kommer väl från någon annans tomt?
 
Bakbar sand kallas ibland sanden till sandlådor.....mycket tveksamt att du har det på tomten....
sist jag köpte det kostade det 100:- för en släpkärra med sand....
 
Fick du kvitto då??😄
 
pappskallen skrev:
Fick du kvitto då??

Japp (y)
 
Ok, det låter om om jag får köra till ett grustag och köpa 0-8 eller något liknande.

Känns inte aktuellt att ge 32 kr för 20 kg på Byggmax..

Men först ska jag såklart ta fram formarna och provbaka min egen :)
 
Micro skrev:
Det borde väl gå bra att ta sin egna sand.. den är ju inte renare någon annanstans om du inte har haft någon oljetank eller dyl. nergrävd.
.
Än så länge har jag hittat två nedgrävda gräsklippare, några konservburkar, en halv plastdunk och diverse andra sopor. Förra ägaren var inte klok.. Dessutom hade han tankbil och sålde villaolja, så jag kanske ska välja köpesand ändå ;-)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Sluta gräva i trädgården! Du skulle ju kunna hitta vad som helst! ;)
 
S
Sanden är mindre viktig...
Gjut en platta med vattenburen golvvärme så du kan reglera värmen i lådan så det inte för kallt eller varmt. Rätt temp är A och O för bra kakor. Därmed måste systemet även kunna kyla.
Sen måste det finnas tätskikt, diffusionstält, FTX-system, inkommande vatten och dräneringspump så sandens fuktighet är optimal samt omgivande atmosfär.
Sen är rekvesitan också betydligt viktigare än sandens kvalitet... teflon beklädda sandredskap räddar de mest instabila sandkakorna utan ansträngning.
Självklart ska man ha saneringssluss med automatisk sandåtervinning.
 
  • Gilla
sebsv211 och 3 till
  • Laddar…
Glada torparen skrev:
Än så länge har jag hittat två nedgrävda gräsklippare, några konservburkar, en halv plastdunk och diverse andra sopor. Förra ägaren var inte klok.. Dessutom hade han tankbil och sålde villaolja, så jag kanske ska välja köpesand ändå ;-)
Du kanske kan hävda dolt fel på gräsklipparna.:x
Helt klart måste förra ägaren haft för mycket fritid som har grävt ner grejorna istället för att åka till tippen med dom.
Du kanske ska välja köpesand ändå som sagt.
 
D09
Sanden kallas även leksand. Har för mig att man kan få den för 300kr / kubiken på de flesta täkterna. Den har en lerblandning som gör den formbar.

Kolla om ungarna tycker det är kul med den sanden, då räcker det ;)

Köpte leksand till ungarnas sandlåda men dom små otacksamma har inte ens byggt ett slott med vallgravar än :/ gropar är däremot kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.