Risken är stor att även om du får bygglov så kommer någon granne att tycka att det strider mot detaljplanen och överklaga till både länsstyrelse och mark- och miljödomstolen, och på så sätt fördröja ditt bygge ett antal år...
 
Finns det någon maximal byggnadsarea för huset? Och vad står det?

Jag skulle tolka växthuset som ett inglasat uterum och räkna in ytan för växthuset i huvudbyggnadens area.
 
Varför tolkar du växthuset som ett inglasat uterum? Växthus är väl inget bostadsrum, utan snarare ett uthus/komplementsbyggnad, vilken i det här fallet får sammanbyggas med huvudbyggnaden.

"Största sammanlagda byggnadsarea för uthus och garage är 40kvm. Den största byggnaden får ej överstiga 30kvm. Garage och uthus får sammanbyggas med huvudbyggnad"
 
Ja så går det när man inte läser ordentligt. Jag inser nu att mitt tidigare inlägg är helt fel, glöm det.

Jag såg inte detaljen om att de fick byggas ihop med huvudbyggnad. Ber om ursäkt.
 
Hemmakatten
Visst är det så du skriver Starmac. men frågan är om detaljplanen tolkas som att du kan ha en dörr frän bostadshuset direkt till växthuset eller ej. Min (inte professionella men erfarenhetsmässiga) erfarenhet är att dörr mellan bostadshus och växthus inte är godtagbart.
 
Ska bli intressant att söka bygglov iaf. Jag känner att jag kan härleda i bevisning att jag borde få bygga

1. Växthus = Uthus
2. Plan medger att uthus sammanbyggs med huvudbyggnad

Jag har personligen svårt att se hur stadsbyggnadsnämnden kan framhäva att växthuset är bostadsrum då jag de facto bygger ett växthus av glas och plast. Därmed tycker jag att detaljplanen ger mig full rätt. Vi får se hur många instanser jag måste igenom :)
 
Hemmakatten
Jag tror inte oenigheten gäller bygge av växthus som sitter samman med huvudbyggnaden, utan snarare huruvida det är en dörr mellan bostadshuset och växthuset. Ett växthus är också en enklare byggnad än ett inglasat uterum. Hoppas du får bygga ditt växthus så som du vill ha det.
 
Bygglov beviljat :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Grattis! Bara att hoppas att ingen ogin granne överklagar det nu då.
 
Ingen risk. Bor i Sverige och här finns det inga ogina, småaktiga eller avundsjuka grannar...

Om man nu mot förmodan hade bott i ett annat land med svensk lagstiftning. Hur länge hade grannarna haft på sig att överklaga isf? 2 veckor?
 
Nedanstående hittade jag vid en googling:

När ett beslut om bygglov eller förhandsbesked fattats meddelas detta genom delgivning till berörda grannar och andra sakägare samt kungörelse i Post- och Inrikes tidningar.
Personer som delges kan överklaga beslutet inom tre veckor från delgivningen. De personer som inte delges kan överklaga beslutet inom fyra veckor från kungörelsen i Post- och Inrikestidningar.
Ett beslut som inte överklagats vinner laga kraft när besvärstiden är över.
 
Se där, tackar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.