Hej .. Jo det är så att jag ska göra om minframsida.
Kommer att byta matjorden vid sockeln på huset mot nått mer dränerade material.
samt kommer jag att byta sten plattorna mot vanlig mark sten, och bygga ettsoldäck somm kommar att ligga på sten plattor bredvid..

fråga!! vilken typ av singel storlek skulle funka till alla tre
1. dränering
2. bärlager för sten läggning
3. bärlager under stenplattor med soldäck ovan??

ett bra kombi grus alltså??

Tack på förhand..

 
Redigerat:
8-16? Men utan nollfraktion så packar det inte så bra, så ska du ha något djup på bärlagret är det ju bättre att använda 0-16 där. Problemet blir väl att du i dränering INTE vill ha nollfraktion, det är bara hindrande och kan "slamma igen" lite grand i dräneringen, men det är ändå ganska väl dränerande.

Så vilken funktion är viktigast i det sammanhang du bygger, kraftig dränerande effekt eller packbart och stabilt bärlager?
 
912308_674828705880124_537961002_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bilden är tagen på framsidan med ingång på väsnter sida..
Man tackar för svaret.. Till frågan
Roten är borta och nu ska vi bygga en trall. men vi behöver byta matjorden somm ligger intill husgrunden, som ej syns på blid. av olika skäl.. både på framsidan och på gaveln..
Vi har bara tänkt grava ca 30 till 40cm ner och 40 cm ut från grunden .. Med lite luting mot en liten stenskistasom kommer att vara en bit från knuten..kort sagt, med sammråd
med Mats bygg ansvarig antizimex..så blir det nått mer drenerande grus. Vi kommer inte lägga nått drenerings rör.. Vi går inte in på varför..! För vår hälsa skull så är det väll bärande underlag.. Men med ett så pass bra drenerande grus som går att använda utan derenrings rör. Som då inte binder fukt, utan som leder bort vatten och torkar upp lätt... mvh Micke
 
Ja vi ska ju också lägga om sten partiet också .. skulle vara nice att slipp dela upp alla olika grus stolekar .. Bara köra samma men ändå få ett bra rsultat på alla tre projekt.. Vi kommer att lägga mark duk.. för däck och sten
 
augusti 2013 073.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jaja får väll göra lite uppföljning vatde att grava ut för bärlagret valde yttre ram i45X 19,6 reglar och innre i 45x14,5 reglar .stollpar i 70X70 till staket..
 
augusti 12013 3 002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ville bara avsluta tråden med en bild på slutresultatet.. jag är ingen snickare men. vart bra tycker jag..
 
  • Gilla
mangen5 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat (y)
 
Snyggt! Blev ju bra!
 
Tack !!
 
Har planer på att göra något liknande. Vi har idag vid våran entré cirka 15m2 med grus. Förutom att det inte ser nåt kul ut så hamnar gruset lätt i gräsmattan och yngsta barnet stoppar det gärna i munnen osv.
Skulle vara skönare med ett trädäck.
Tänkte starta nästa vecka. Håller på att bli galen av alla funderingar man har. Ska klura på vad som blir bäst och enklast. Lägga allt på betongplattor, färdiga plintar, bärlina i husgrunden eller inte osv. Finns mycket att fundera på :)
 
Nagnud. på grund utav att det inte fanns nån möjlighet att gör en fyrkantig ram med 90 graders viklar som utgångs punkt så fick jag lov att bygga ramen efter de hinder runt om som asfalts kant , föreningens staket och huset.
Alltså ta problemen som de kom .. Men med lite samråd av fackmän så insåg jag att det finns många sätt att lösa ett problem på ..

Jag hade som du, en ganska hög abition att gräva ur 45 cm på hela framsidan och packa singel m . m ,samt plinta eller lägga altanen på marksten och lägga markstenen i gången först innan man bygger rästen ..men .insåg rätt fort att det skulle ta mig hela sommaren ..


så på grund utav all tidigare renovering inne i huset , så insåg jag snabbt att jag hade bara 2 veckor av semester tiden att fixa ram och trall läggning .

Har laggt ner 3-4 timmar per dag i två månader , på att ta bort granroten och förberada för ramen. fick i allla fall gräva ner 10 cm x 11 kvadrat för hand på hela alltanbygget och för skruvreglarna, samt riva en farstukvist. så resultatet blev en ram som jag la på markstenar som jag la på markduk singel och sand, på ett nog fast jordigt underlag.. men med fasit i hand så ha de det varit värt ca 2000 att hyra en grävmaskinoch grava och riva farstu- kvisten och bara riva och bara lägga all skit i en container. och lägga markstenen innan altanen . som jag nu får fixa nästa sommar.. blir lite bökigare kan jag tänka mig..

Det var storleken på däcket, asfaltskanten och måttet från husväggen till yttersta punkten som var bar 3,5 m som ledde mig till beslutet att lägga allt på stenar . det är bara den yttre högre trappsatsen som vilar på en tidigare plint som var till farstukvisten..

Lycka till..
 
Jäklar vilket jobb du har lagt ner. Tur att det blev så bra :)

Allt tar ju som bekant oftast längre tid än vad man tror. Så här ser det ut för mig i dagsläget. ImageUploadedByByggahus.se1376172675.774172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirka 5x3 meter. Har ju inte heller så mycket höjd att spela på. Ska sova på saken och förhoppningsvis hinna iväg och köpa material i början på nästa vecka.
 
Nagnud skrev:
Jäklar vilket jobb du har lagt ner. Tur att det blev så bra :)

Allt tar ju som bekant oftast längre tid än vad man tror. Så här ser det ut för mig i dagsläget. [bild]

Cirka 5x3 meter. Har ju inte heller så mycket höjd att spela på. Ska sova på saken och förhoppningsvis hinna iväg och köpa material i början på nästa vecka.
Hittade den här tråden igen efter nästan ett år. Kan ju passa på att dela med mig av resultatet jag med: ImageUploadedByByggahus.se1406320975.060713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul att du delar med dig.. resultatet. Skit snygt. Gjorde du grinden med ? Spelar ingen roll. Fint vart det med vitt staket och repen.ha det bra
 
The Mike skrev:
Kul att du delar med dig.. resultatet. Skit snygt. Gjorde du grinden med ? Spelar ingen roll. Fint vart det med vitt staket och repen.ha det bra
Tack! Nej, jag började skissa på en grind sen sprang jag av en slump på två skadade grindar som stod på bauhaus. Vet inte om de tänkte slänga dom men jag fick köpa dom riktigt billigt.
Lite småfix och lite färg så blev de som nya och som tur var passade de i grindhålen jag redan hade gjort. Har den andra vid staketet på en annan del av tomten.

Ha det bra du med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.