Krilleman
Jag tänkte peta i en EQLQ (hade låg hemma) i en 20mm PEM som jag grävt ner i backen till en blivande stolpe med tillhörande plint.

Slangen ligger inte rakt och jag har lite svårigheter att få i kabeln. Dum nog när jag var på Ahlsell och hämtade 20 PEM:en så köpte jag inte med mig korrekt kabeldragar-smörja :thumbdown: (fråga mig inte vad det heter på riktigt)

Så frågan är ju då om man kan hitta något lämpligt hjälp-glid hemma? Glidex till avlopp har jag hört att man inte ska använda för det är silicon-baserat. Såpa står det här på forumet att det inte heller är bra.

Jula har jag relaitivt nära, men skulle vara bra att undvika en biltur dit. Dock hittar jag ingen smörja på jula.se

Eller är det bara bita i det sura och bli sur på sig själv att man inte kan handla i tid? Med andra ord får kabeldragningen vänta till en vardag...???!!!

Hur gör proffsen i dylika situationer?
 
Blås i ett snöre eller dragfjäder.. Kör Glidex, såpa eller diskmedel om det skulle behövas.
 
Använder 50mm gult kabelrör...

//Patrik
 
Krilleman
Patrik_Hed skrev:
Använder 50mm gult kabelrör...

//Patrik
För klent i godset, gillar tjockleken på PEM:en då den ligger ca 15cm under gräsmattan!
 
Patrik_Hed skrev:
Använder 50mm gult kabelrör...

//Patrik
Hjälper ju säkert TS i detta fallet...........:thumbdown:
 
Knyt fast en liten bomulls tuss på ett snöre och på med dammsugarn i andra änden så har du snart en drag tråd. Sen knyter du fast kabeln och häller i YES i röret sen är det bara att dra så är saken biff!
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Värt att tänka på att Diskmedel och annat mojs är verkligen sista utvägen att använda som smörjmedel. Det binder skit och man pressar alltig framför sig och sen tar det stopp. Det stelnar dessutom och i framtiden kan det vara omöjligt att dra om tråd.


Som sagt så skulle man kört på 50mm Gulrör från början.
Men nu är det som det är. Man får vara en som puttar på och en som drar.

Hur långt är det till stolpen förresten?
Annars är det bara att åka och köpa en riktigt bra dragfjäder tex En Pipelife

http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=789

art:

Bättre dragfjäder går faktiskt inte att hitta! Tar sig igenom allt från15mm till50mm rör utan problem vad jag testat. Även med 3 stora "stopp" i ett 16 Vp rör lyckades jag mig pressa förbi med en 30m. Testade många dragfjädrar som kollegorna hade i bilarna av diverse modeller och denna är helt klart bäst!
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Sträckan är 20m. Slangen är helt ny så det finns inget skit i den. Gick hur fint som helst att skjuta i röret till friggeboden förra året (ca 30m). Fast där ligger slangen rakare.

Nåja, ingen bal på slottet här inte. Tänkte bara kolla läget om något hade ett förslag. Ska prova Fruppes tips!

(y)

-=fullmoon=- skrev:
Värt att tänka på att Diskmedel och annat mojs är verkligen sista utvägen att använda som smörjmedel. Det binder skit och man pressar alltig framför sig och sen tar det stopp. Det stelnar dessutom och i framtiden kan det vara omöjligt att dra om tråd.
Hur blir det med "elektrikersmörjan" då? Blir inte det samma syndrom?
 
Elektrikersmörjan är anpassad till just det du tänker göra så kan/vill du få tag i det är det såklart bäst men du lär väl inte vilja dra om kabeln de närmsta 50 åren eller så ändå? Men en mjuk kabel som EQLQ är svår att bara skjuta, en dragande kraft gör susen!
 
O
Slugge skrev:
Elektrikersmörjan
Kommer inte ihåg; Är det vetelängd, munkar eller kanellängd? ;)
dvs; Det man smörjer elektrikern med så man slipper stå och böka med sånt tråk själv...
 
En kanellängd och femhundring i timmen kommer du långt med! :)
 
Krilleman
Succé! (y) Fruppes tips gjorde susen! Dragtråden i-blåst med tryckluft + bomulls-tuss och kabeln är kopplad ock klar!

P8110205.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den medlevererade kapslade sockerbiten hade jag bekymmer med, den sitter ju på fel håll från leveransen! :p Det är ju inte lätt när man tänker baklänges!
 
  • P8110207.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P8110208.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vänd sockerbiten 90 grader är ett tips.
 
elmont skrev:
Vänd sockerbiten 90 grader är ett tips.
Fast det är ju inte överflöd av utrymme då heller.
Ibland känner man för att klippa till konstruktören av inkopplingsplintar på armaturer...

//Patrik
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Grejen var jag att jag tänkte baklänges från början, men om man bygger något helt nytt, varför lämnas aldrig intsalltions-utrymme!

Även rättvänd är det hiskeligt trångt! Det tog ju en funderare innan man "hängde med" :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.