Vi har planer att till våren bygga ett större trädäck/altan. Detta kommer att påverka två av husets sidor och det kommer bli ca 60-70 kvm stort.

Vår fundering som uppkommit under planeringen är i vilket skick vårt avlopp och inkommande vattenledningar är i. Dessa går nämligen rakt under den planerade altanen. Vi har bara bott i huset i ca ett år och vi har ingen aning om ålder på avlopps och vattenledningar. Huset i sig är ett gammalt 2-planshus med källare, från början byggt ca 1930. Vi har under det året vi bott här inte haft något som helst problem med avloppet.

En annan fundering gäller nuvarande dränering. Denna vet vi inte heller när den är gjord, det enda vi vet är att dagvattnet leds ut till avloppet i gatan, dvs det slipper vi i alla fall nära huset. Källaren i huset är en stenkällare med riktigt tjocka väggar. Vi har ingen problem med fukt därnere förutom i en tillbyggd del av huset där putsen börjat släppa lite från väggarna. Iofs så används detta rum till torkrum för tvätt och vi har satt in en avfuktare som är inställd på 55% RF. På vintern går denna ganska sporadiskt, man behöver bara tömma behållaren någon gång i veckan. Under sommaren nu har det dock varit värre, vi har behövt tömma den ca en gång per dygn. Det finns ingen värme i källaren förutom från pelletsbrännaren som agerar kamin. Vi brukar inte gå under 10 grader på vintern. Nu på sommaren har pelletsbrännaren varit avstängd (har enbart kört elpatroner för varmvattnet), därav ingen tillförd värme till källaren.

För att sammanfatta och komma till frågeställningen:


  1. Hur avgör jag om vi bör åtgärda avlopp/inkommande vatten innan vi bygger altanen? Är det en bra idé att ta hit någon som kan filma avloppsrören t.ex.? Eller ska man glömma bort eventuella problem tills de inträffar och då ta tjuren vid hornen. Tänkte i så fall köpa en högtryckstvätt med lång spolslang och ”iller” så man kan underhållsspola både avlopps och dagvatten-rören emellanåt.
  2. Dräneringen till huset, hur ska jag tänka här? Eftersom källaren inte används till annat än förvaring/tvättstuga (och inte kommer göra i framtiden heller) så tycker jag det verkar onödigt att lägga dyra pengar på att fixa ny dränering. Bör jag resonera annorlunda?

Mvh
 
Har inte satt mig in i resten av funderingarna men, ett avlopp som är från 30 -talet skall bytas. Man brukar räkna livslängd på ca 60 år. Om inte inkommande vatten har bytts (vilket bör ha gjorts) så skulle jag ersätta den ledningen också.
En dränering, om det finns någon (ev brunn? men ofta anslöts dräneringen till avloppet), som är mer än 60 år är också slut=dålig/igensatt. Höjer värdet på huset. Sturrören mynnar väl ut på marken eller går de till en dagvattenbrunn (där kan ev dränrör sticka fram om de finns).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.