Jag ska köpa en villa. Och nu skulle jag behöva göra en överlåtelsebesiktning. Och som det verkar så ingår det ingen egentlig grundlig besiktning av huset i en så kallad överlåtelsebesiktning (som en firma utför). Har kollar hos flera på nätet.

Jag skulle vilja ha att en besiktning där man mäter fukt i väggar kring badrum och sen även kollar skicket på taket. Och även kolla skadedjur. Vilka kan göra detta?

Anticimex säger tex att de ej mäter i väggar om de inte misstänker något. Men jag vill istället att man mäter även om man inte misstänker så man vet.

Är överlåtelsebesiktning överreklamerat? Det är jäkligt dyr timkostnad.

Pratade med en som har jobbat på Anticimex, han sa att en okulärbesiktning kan man göra själv. Och i badrum får man var noga med skarvar i mattor och kolla klämring vid golvbrunn m.m.
 
Det finns ett fåtal bolag som utför s.k "jordabalksbesiktningar", bla. Densia.se, de skriver att de är ensamma om det, jag har för mig att det finns någon mer.

Det är en dyr besiktning, typ 40 000 och uppåt har jag hört.

När det gäller att specifikt undersöka ett badrum lite djupare, så tror jag att du kan få de flesta bes. firmor att göra det mot lite extra kostnad. Det bör då kanske framförallt vara att i möjligaste mån undersöka tätskiktet. Att de framförallt tittar noggrant i golvbrunnen (ingår oftast inte en normal besiktning). Där kan man se att iallafall klämringen är korrekt monterad, oftast kan man även se att det verkligen finns en brunnsmanschett, det är förvånansvärt ofta det kommer inlägg här på forumet ang. fusk med det. Ofta rätt lätt att se för den som vet hur det skall se ut.

Fuktmätning i golv och väggar i ett badrum är lite vanskligt. Det är fullt normalt att det finns vatten innanför kaklet, mellan kakel/klinker och fuktspärren. En fuktmätning kan (så vitt jag vet) inte avgöra om fukten finns på "fel sida" om tätskiktet.

När det gäller om du är Skyldig att anlita en bes. man. Det är du givetvis inte skyldig att göra, du skall undersöka fastigheten inom ramen för din undersökningsplikt, och är man rimligt kunnig så kan man göra det själv. OM det senare dyker upp ett dolt fel, så är det enda viktiga att felet inte kunde upptäckas vid undersökningen, eller borde kunnat upptäckas. Om det då blir tvist i den frågan så kan man kanske eventuellt ha en viss nytta av ett vittnesmål från en bes. man som vittnar om att felet inte gick att upptäcka när han besiktigade. Hans vittnesmål tas dock med en nypa salt eftersom han skulle kunna bli ersättningsskyldig om han borde ha sett felet, så han är i någon mån jävig.

OM ni har skrivit på ett köpeavtal där ni har rätt att häva köpet efter en besiktning inom ex. 2 veckor (en vanlig formulering av en villkorsklausul), då skulle det teoretiskt sett kunna bli en tvist om ni häver utan att ha tagit på er en kostnad för besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.