Har köpt en beg etanolkamin storlek stor.
En sån där med gkasrutor runt om, när jag köpte den varnade säljaren för att lågorna var ganska höga..
Det kan man säga, rutorna är 40 cm ovanför brännaren o lågorna blir ca 50-60 cm höga..
Detta är ingen modell som har ställbar brännare och jag försökte sätta dödarplåten halvt över, då minska lågorna men inte tillräckligt
Ska det inte vara nån typ bomull el dyligt inanför hålen i brännaren ?
Nåt annat tips på hur jag får ner lågorna?
Tacksam för svar mvh Andreas
 
Du kanske kan trycka i lite stenull för att begränsa lågorna
 
Ska man trycka i det i sidan i brännaren el du menar att lägga det rakt i hålet?
Konstigt att det ens går att få så höga lågor av sprit.
 
DSC_0050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första bilden är hur brännaren ser ut.
Bild nr 2 är hur det ser ut ibland är dom ca 10 cm högre
 
Har ingen aning om hur en sådan brännare ser ut, tänkte bara tipsa om ett brandhärdigt material som det är lätt att pula dit och prova lite med. Vad har man en dylik sak till? Mys?
 
Ok.
Ja detta är första hand myseld, men jag testade den så värmde den upp rummet ganska fort och även väggen blev ok varm. Då står den ändå ca 20 cm från väggen.
Får skrapa ihop lite stenull o testa, just nu är det mer orobrand än myseld. Tack för tipset
 
Sannolikt så att hela brännaren blir för varm/het vilket gör att mer sprit förgasas och gör brännaren ännu hetare.
Jämför med ett Trangia som du eldar under, där brinner det också bra...
Min känsla är att det saknas en slitsad plåt för att begränsa flödet från brännaren, men börja med mineralull om inte annat för hindra skvalp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.