Hej allesammans!
Vill renovera duschen, men har begränsad budget.

Det jag vill ha hjälp med är, vart hittar jag inbyggnadsblandare till dusch.? Helst till så bra pris som möjligt.
Är endast intresserad av blandare, då själva silen och "vridventilen" köper jag separat.

Den ska ha två vägar, en till silen uppe i taket och en till duschslangen.

Har ingen större koll på detta, därför jag ber om hjälp :)

Jag blir väll tvungen att riva en del av kaklet och väggen för att dra rören upp i taket till silen..? Hur mycket måste man riva? Räcker det med ½meter från väggen?

Gissningsvis blir detta utanför min kompetens så en vvs kille får knalla hit och installera, men prylarna (blandare och dusch sil/slang) vill jag köpa själv så det blir rätt grejer (utseendet).

Ska beställa själva duschen från www.lightinthebox.com dom har otroligt mycket snygga grejer att välja på inom rimliga priser :)

Mvh Sebastian
 
Skulle jag kunna bygga in denna http://m.lightinthebox.com/sv/20-tu...ed-farg-lett-till-skiftande-ljus_p172073.html i taket? Vill inte ha den hängandes så man ser stolparna den sitter fast i...

Edit: tror nog 50x50cm är lite stort..? Ska få bergvärme så varmvattnet är inget problem :D denna passar nog bättre, kan jag bygga i den i taket?
www.lightinthebox.com/sv/16-tum-ros...ed-farg-lett-till-skiftande-ljus_p172072.html
Jag behöver en Inbyggnadsblandare till detta, som även slangdusch kan monteras in på!
 
Redigerat:
Är detta vad jag söker? http://www.dhgate.com/product/20-in...oled-shower/153164961.html#s4-15-1|3453681913

Är det inbyggd blandare i det hela? Är egentligen inte intresserad av allt lull lull, funderade mest om det var en komplett blandare i paketet?

Känslan över att riva upp väggen och börja riva i rör känns väldigt ostadigt, vet inte om det hjälper om en riktigt "rörmokare" får dra rören, det jag är mest orolig över är kvalitén? Vill inte få vattenskador... Bör man oroa sig över att det kan börja läcka och till slut att rören lossnar innanför väggen?

Hur vet jag om mina Vattenrör orkar dra runt alla vattenmunstycken samtidigt?

Ber om ursäkt för mycket frågor, förstår att jag låter lite dum i huvudet men är helt "färsk" på vvs o renoverings fronten.
 
Som jag fattar det vill du ha en duschblandare med utgång för takdusch och vanlig dusch med slang.

Det hittar du på närmaste byggvaruhus.

Att börja riva kakelplattor mm i duschen ska du absolut inte göra.
 
Håller med Nimajneb - börja inte riva loss i kakel och tätskikt.

Vill du ha en ny duschblandare i våtrum så tror jag att du kan köpa vilken som helst som du gillar. I många fall så brukar rävarna på forumet avråda från biltema/jula/ikea-blandare men i duschen så gör det ju ingenting om blandaren går sönder och börjar läcka så jag tycker att du kan köpa någon annat än Mora Armatur, FM Mattsson eller annat kvalitétsmärke om du vill.

Köper du en vanlig duschblandare så prova att installera själv, det värsta som kan hända brukar vara att det läcker lite. Om du är osäker, ta med en kompis som har lite koll. Rörmokare är ofta relativt dyra att anlita.
 
Alltså det gäller Inbyggnadsblandare :) sån som sitter bakom väggen med dolda rör. Har fina duschblandare i hela huset. Men vill nu göra om och köra med dolda lösningar, stilrent och snyggt.

Ber jag en rörmokare fixa varje del så är det snabbt uppe i 20-30tusen minst. Vill därför fixa "delarna" själv.
 
Men en inbyggnadsblandare kan man bara installera i samband med en totalrenovering av badrummet, därför gav jag tipsen om hur du fixar takdusch ändå.
Att beställa hem en i Sverige icke godkänd blandade kommer för det första ingen rörkrökare att installera samt att du kan få stora problem med försäkringar.
 
Är i stort sett en totalrenovering jag ska göra. Dock inte kakla om bortsett från ena duschväggen och duschgolvet (o ev. väggen där jag sätter in blandaren).
När jag ändå är igång kan man ju bryta upp lite extra för att fixa detta.? Eller får man problem med tätskiktet?

Om jag beställer blandaren i sverige då? Vart taksilen kommer ifrån måste ju kvitta?
 
Naturligtvis är det tätskiktet som är problemet och som tvingar dig till en totalrenovering av hela badrummet.
Det handlar inte om var du köper den utan att modellen är godkänd i Sverige. Du kan säkert köpa godkända blandare i tex Tyskland.
 
Så om jag förstår dig rätt kan jag inte bara ta upp en liten bit av väggen för att placera blandare och rör? Utan man måste byta alla väggar i badrummet?
 
Du ska absolut inte göra hål i väggen och du ska inte heller ge dig på att bryta upp något kakel/klinker heller. Du kan däremot sätta nya plattor ovanpå dom gamla.
Kolla lite i olika trådar här på badrumsdelen så får du tips.
 
Jag har nyss renoverat mitt badrum, och tittade på inbyggnadsblandare men valde bort det just för att det verkade svårt att kombinera med regelverket för badrum. Man vill inte bryta mot dessa eftersom man då kan bli utan ersättning från försäkringsbolagen samt att en köpare kommer att betrakta badrummet som felaktigt om du säljer huset.

När det gäller kaklade väggar är det BKR:s branschregler som gäller samt säker vatten tror jag, och de nuvarande reglerna tillåter inte skarvade rör inne i väggen. Dessutom måste rörgenomföringar genom väggen vara korrekt utförda. Jag tror att det är svårt eller omöjligt att göra i ett befintligt badrum.

Du kan göra en massa saker för att fräsha upp badrummet inom regelverket. T.ex. kakla ett extra lager på befintligt kakel, måla kaklet, måla taket, byta inredning, byta blandare, byta lampor mm. Men just att mecka med tätskiktet är vanskligt.
 
Ger mig faktiskt inte :rolleyes: "man kan göra annat i badrummet", ska blåsa ut allt redan, allting ska bort av inredningen.

Den röda väggen, svarta golvet vid duschen ska ändå bytas då detta är oerhört fult!!
Rören behöver inte skarvas, dom kopplas på direkt på nya blandaren (inuti väggen), därifrån går en slang till taksilen och en till duschslangen.

Som ni ser enligt bilderna, varför skulle jag inte kunna knacka bort dom stora vita kakelplattorna från golv till tak? Om jag knackar plattorna så behöver jag ju inte såga upp väggen direkt i början på nästa kakelplatta. Utan kan börja mitt på andra raden så jag efteråt kan spackla igen och sätta kakelplattor över skarven.

Tätskiktet? Man får ju ta o sätta dit ny gipsskiva, spackla och måla 3-4lager med våtrumsfärg..?
Inuti väggen, har sett det finns kaplingsboxar för inbyggnadsblandare, sedan får man bygga in det så bra som möjligt.
20130811_131136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130811_131202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130811_131351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130811_131259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snälla säg inte att det inte går, eller att det är omöjligt, för det är det inte! Allting går att lösa. Vill man så kan man :banghead:

Regler och regler, blandaren kan jag skaffa lagligt i Sverige likaså slangarna. Taksilen och duschhandtaget fixar jag på annat håll.
 
Det är lite oklart vad du ska göra. Ska du ha målad vägg i badrummet när du är klar eller kakel och klinker. Du kan inte räkna med att kunna knacka bort plattor utan att punktera/förstöra tätskiktet, när detta är gjort så måste du göra om hela badrummet för att en försäkring ska täcka en skada när den eventuellt kommer. Dessutom måste du ha full koll på vad du gör vilket jag får en känsla av att du inte har, men jag kan ha fel.

Du är 16 år, är detta ditt hus eller din/dina föräldrars?
 
Det är mina föräldrars hus, men får inreda badrummet efter mina idéer.

Ska ha klinker o kakel.

Hur kan det va så att man måste kakla hela badrummet bara för att man petar i liten del av badrummet? Jag kommer ju kunna lägga nytt tätskikt över dom väggarna jag petar i. Sedan kakla över skarven. Om man fogar ordentligt ska det ju inte behöva läcka in vatten mellan kaklet och dom våtrumsmålade gipsskivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.