Jag ska byta tak på huset pga ingen takfotsluftning mm så det har blivit fuktskadat i råsponten.

Så jag ska riva bort gamla taket med råspont och allt och suga bort spånet från vinden.

Jag tänkte höja takstolarna så att det ryms mer isolering och luftspalt.
Det jag undrar är hur mycket ska jag isolera i snetaket och uppe på själva kallvinden?
Är det eko-villa lösull jag ska isolera med?
 
Detta med isolering och vindsklimat är ju tyvärr en hel vetenskap i sig självt, dessutom så är ju i stort sett varje fall unikt beroende på omständigheterna runt omkring (exempelvis uppvärmning osv).

Vi valde att bygga "klimatvind" med cellplastisolering på utsidan när vi bytte tak för några år sedan.
Därefter har jag isolerat med lösull på vinden och tror att jag har hittat en bra balans då luftfuktigheten håller sig på bra nivåer året om. Jag har dock märkt att (på min vind) den relativa luftfuktigheten ökar när det blåser ute, jag har därför planer på att bygga igen takfotsventilationen. Men som sagt, det är svårt att svara generellt i dessa frågor har jag märkt.
 
Varför suga ur spånet om du ändå ska ha ekofiber? Är det fukt i spånet?

Beror fukten i råsponten på läckage utifrån? Varm luft underifrån? Finns det diffusionsspärr?
 
När jag ska bygga nytt till våren så kommer det att fyllas med 500mm lösull.
Så någonstans där tycker jag, Ä
ven fast huset är gammalt och har dålig isolering i väggar och grund, så är det absolut inte slöseri att ha en välisolerad vind.
 
Jag la ~20cm parock lösull på spånet på min vind. Krattade in de sista 30cm mot vägg/tak och fyllde med lösull.

Efter att ha kikat runt litegrann fick jag klart för mig att 20cm ull + spån nog är maxisolering i ett gammalt hus utan plast i innertaken. Eldar hellre lite för kråkorna än riskera mögel på vinden. Valde även stenull efter att ha kikat på råd&röns isoleringstest.

Mina åsikter! :)
 
Redigerat:
Väldigt tveksam att det finns någon diffusionsspärr då huset är byggt -39.

Det har är nog en mix av lite olika anledningar till att det har blivit fukt dålig ventilation, ej varm murstock hela tiden, värme innifrån, kanske även läckage.

Just nu är det ca 150-200 mm spån på kallvind, ca 150 spån i snetak utan luftspalt.

Jag vill ju inte höja/lägga till på takstolarna hur mycket som helst räcker ca 200 ekovilla plus ventilation?
300-400mm på kallvind?

Jag vill ha bort spånet ifall det har varit/är fukt i det plus få så bra isolervärde som möjligt utan att det tar så mycket plats.
 
Om du isolerar mycket med ett syntetiskt material (glas ,sten) som ej kan suga åt sig fukten inne från huset kommer du troligen att få stora fuktproblem på vinden ,om du nu inte har en skorstensstock för din värmeanläggning genom vinden !
 
Det är därför jag tänkte isolera med ecovilla för som jag förstått ska det gå bra även om det kommer lite värme/fukt från huset.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.