Hur funkar ett byggkreditiv rent praktiskt? Jag pratade med banken idag, då jag ska inreda övervåningen själv. Enligt banken får man inte betala något själv, utan man ska ta fakturor på allt som banken sedan betalar inom byggkreditivet.

Jag har några funderingar kring detta. Kommer banken ha åsikter på mina inköp? Alltså granska mina inköp och ifrågasätta saker?

Om jag behöver köpa verktyg, kan jag göra det med byggkreditivet?

Kan man verkligen ta fakturor på allt man köper? Kan jag tex komma till kassan på bauhaus och säga att jag vill ha en faktura på mina två lådor med skruv?
 
Du ska byta bank.

Ett sådant byggkreditiv fungerar inte för en självbyggare. Naturligtvis kan du inte plötsligt handla mot faktura i byggvaruhusen. Likaså vill man kunna köpa saker kontant. Jag tror inte banken heller har begripit. Undrar hur de skulle reagera om du kom med 100 olika fakturor, som de sedan skulle sitta och betala.

Men det finns banker där du får plocka ut pengar och hantera dem själv, som den vuxna människa du är.
 
jag hade ett byggkreditiv som jag förvisso inte utnyttjade för renovering och min sparbank bad mig att inte komma springande med småutgifter utan ta ut pengar efterhand med minst 25-30k åt gången.
 
När jag hade det så kundernas skicka fakturor eller få pengar insatta på mitt konto. Fakturor på ett par hundra tusen skickade jag med glädje till banken :) dvs slapp jag vara nervös att skicka pengarna fel :)
 
Jag tyckte det låt konstigt. Det blir ju helt ohållbart att springa runt och begära fakturor överallt.
 
Fast det är väldigt lätt att få faktura som privatperson, säg bara till i kassan hos t.ex Bauhaus (innebär ju att du får ett bauhauskort som du drar), samma för de flesta byggvaruhus. Köpte nyss innerdörrar från en firma i uppland via telefon, de frågade efter personnummer bara. Så har du några ställen som du ofta handlar hos så är det nog inga probs (sen kan jag ju tycka din bank är dålig, själv har jag inte kollat med min iom att allt varit på faktura hittils)
 
Jag och min bank har kommit överens om att jag använder kontantinsatsen (15%) till att handla material för.
Sedan skickar jag in kvittot till banken, och banken betalar tillbaka hela beloppet alt 85%.

Sedan kan man för att underlätta försöka att handla mycket på samma kvitto.
Man kan sätta sig ner och skriva en lista på saker man kan tänka sig behöva den närmaste veckan.
Småsaker som ett paket skruv, penslar och en vindskiva kan man betala ur egen ficka annars.
 
Redigerat:
Nordea hade så när vi byggde. Lösningen vi hade var ett visa guld kort och sen skicka in den räkningen. Det var helt ok.
 
Vi har inga problem med att komma med småkvitton (inte fakturor) eller fakturor på små belopp. Vi köper på massa olika ställen och även utomlands
 
bjolo360 skrev:
Fast det är väldigt lätt att få faktura som privatperson, säg bara till i kassan hos t.ex Bauhaus (innebär ju att du får ett bauhauskort som du drar), samma för de flesta byggvaruhus. Köpte nyss innerdörrar från en firma i uppland via telefon, de frågade efter personnummer bara. Så har du några ställen som du ofta handlar hos så är det nog inga probs (sen kan jag ju tycka din bank är dålig, själv har jag inte kollat med min iom att allt varit på faktura hittils)
Det ska man passa sig för. Att skaffa sådana kort innebär att du helt enkelt tar en kredit. Och krediter från massa olika ställen är inte bra. Då blir du klassad som kreditbenägen och har svårare att få lån.

Ett byggkreditiv ska fungera så att du skickar in hur mycket pengar du vill ha. Baken för över det till ditt konto. Enbart husfakturorna ska in till banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.