som rubriken lyder så är det montering av ränndalar på gång och mina 2 lösningar på detta moment
är att
1 lägga dit en regel som är 50 mm hög som plåten vilar på
2 är att använda ströläkten monterad stående lodrät plus bärläkt vilket öppnar upp lite under plåten så att fukt lättare kan ta sig in
under ränndalsplåten men samtidigt gör så att ev inträngande fukt ventileras lättare
ränndalsplåten är modell 190 *190 v formad med utvikna vingar för fastsättning
hoppas det står på ett begripligt sätt
Med vänlig hälsning itbyggarn
 
Snailman
Inte säker på hur du menar, men som jag fattat det är det vanliga sättet att göra på vid betongpannor att först lägga en ströläkt på varje sida om ränndalen, 200mm från ränndalens mitt, sedan så lägger man övriga ströläkt men ser till att sluta en bit från ränndalens ströläkt så att vattnet kan rinna fritt, sedan så lägger man bärläkten, och den låter man vila på ränndalens ströläkt, när man är klar med bärläkten så fyller man tomrummen mellan bärläktorna som vilar på ränndalens ströläkt med stumpar av bärläkt , efter det så monterar man plåten och lägger pannorna...
 
  • Gilla
itbyggarn
  • Laddar…
Så gör man väll alltid Snailman?
 
Snailman
eddie_bergh skrev:
Så gör man väll alltid Snailman?
Tja, jag har försökt komma fram till det jag skrev genom att fråga plåtslagaren och titta på bilder jag hittat, så det låter ju bra om det jag kommit fram till är korrekt...
 
tackar snailman för svaret. ditt svar verkar vara mycket logiskt och ger mig lite bakläxa pga att jag la dubbla ströläkt, en bred i botten 50 mm och sen den på 25 mm ovanpå vilket ger ev inkommande fukt under ränndalen svårt att dunsta.
hursomhelst så är jag övertygad om hur jag ska gå tillväga utan tveksamheter, va skönt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.