Hej,

Vi skall välja innerfärg till huset samt golvlister/listverk och vill gärna måla i 0500-N då vi tycker att 0502-Y kan upplevas aningen "innerökt" om ni förstår vad jag menar.

Problemet är dock att innerdörrarna som levereras med entrepanden är målade i 0502-Y och detta går såklart inte att ändra på. Jag är inte heller så värst sugen på att måla om helt nya fräscha dörrar...

Så då är frågan, hur bryter jag av detta smidigast - bör jag måla innerväggar samt golvlister i 0500-N och sedan försöka bryta av med dörrfodret till 0502-Y ihop med dörren i samma färg?

Eller är det bara att glömma att måla innerväggar och golvlister med 0500-N för det kommer se skit ut ihop med innerdörrarna oavsett?
 
Provmåla och se om ni kan stå ut med nyansskillnaden.

Ett tips som jag kan ge är att testa nordsjös "light & space" färg. Den reflekterar mer ljus än vanlig färg och funkar enligt mig bra att måla i lite bruten nyans då den ändå upplevs väldigt ljus (och fräsch :) )
 
Tänk på att light & space inte kan brytas till någon nyans av grått, då försvinner den reflekterande effekten.
 
Jag tror du ska vara försiktig med att ha 0502-Y och 0500-N kant i kant, då kommer nog 502 upplevas gul eller missfärgad. Men det bästa är att ju att du fixar några burkar färg och provmålar på lämpligt ställe.
 
Lättast är väl att helt enkelt bryta snickerifärgen till ca hälften av det gula på 0502 och köra 0500 på väggarna. Antagligen är fönster också 0502. lyssna inte på idén om light & space då det blir ännu värre skillnad dessutom så är sämre färg svår att hitta.
 
Hade samma problem väggar och lister 0500-n, dörrar 0502-y och måste säga att det såg förjävligt ut! Standardkulören för alla tillverkare är 0502-y så jag fick beställa dörrar 0500 dessvärre så är det betydligt dyrare! Ca 2000kr!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.