Jag håller på med omläggning av mitt tak och har höjt det med 70mm cellplast. Behöver därför höja vindskivorna, men eftersom dessa är relativt dåliga har jag beslutat mig för att byta dom.
Vindskivorna är två till antalet, som ligger om lott med varandra. Taklutningen är 38 grader.
De nya plankorna är 195mm breda och 4m långa, varför dom behöver skarvas.

Har någon tips om:

a) hur skarvningen bör gå till för bästa resultat? Vinkel på skarven?

b) hur man får en snygg och exakt snittyta vid nocken där brädorna möts?
 
Skarva med stödbitar bakom om du kan och skarva självklart de två brädorna på olika ställen.

Angående nocken: Det snygga sättet att göra detta är förstås att "fläta ihop" alla brädorna, inte att göra en lodrät skarv. Sätt dit första brädan på tex vänster sida och släpp upp den förbi de två som ska sitta på andra sidan (vänta med att längdkapa). Kapa första brädan på höger sida i rätt vinkel (dina 38 grader) och skjut den upp mot den bräda du satt på vänster sidan. Vänta med att längdkapa vid takfoten. Sätt nu lager nummer två men börja på höger sida och vänta med att längdkapa i nock (släpp den förbi brädan du satt upp +30cm). Kapa vinkel på sista brädan till vänster och montera. Avsluta nu operationen med att kapa rätt längd vid takfötterna samt att kapa utskjutande delar vid nock utmed respektive översta vindskiva. Till sist - en liten brädlapp bakom skarven mellan de översta vindskivorna förhindrar att skarven går isär när virket torkar.

Lät det iaf lite begripligt?
 
Det låter klart vettigt! Jag har även sett att man sätter en fyrkantig platta, ställd med hörnen uppåt/nedåt, över skarven. De nedre spetsarna pekar ner en centimeter under skarven. Den övre plattan är bara 2-3mm tjock och den nedre 13-17mm. Ser rätt snyggt ut och man behöver inte vara lika noggrann med skarven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.