Hejsan alla som byggt Älvsbyhus.

Hur lång tid tog det för er att måla era hus utvändigt. Kan man räkna med att klara det på 2 veckor, om man är ensam. Vi ska bygga ett Mimer.
 
Nja. Vi håller precis på att måla ett 155kvm enplanshus och vi har målat 3/4-delar av huset ungefär. Detta har gått på 6 mandagar. Alltså bör ett varv för oss amatörer ta ungefär 8 dagar. Ganska knappa 7 timmars dagar har vi använt oss av.

Att göra det helt själv är ett riktigt drygt evighetsarbete.
 
vi har ett höner + garage. Har hållit på i etapper och målat det alldeles själv. För mig har det tagit 3 dagar a 2 varv på takkupan (plockade bort 8 pannor på var sida och satte ut tagsteg i en lång rad där jag band fast en planka, givetvis hade jag en hemmagjord säkerhetssele (bärsele + rep) runt mig (38 graders lut). En gavel tog 2 d. Framsidan och baksida 6 d. Garaget gjorde jag på 4 d. Totalt blir det 11 d på huset takkupa inkluderat. Nu har jag börjat på andra varvet. Förresten så tror jag att jag lagt ner ungefär 6 h per dag på att måla.

Jag rekommenderar att du köper en ståbräda till stegen annars kommer du att få kramp i benen garanterat. Jag har använt en 9 cm roller (grov) på planken då går det undan. Efter det att jag rollat tar jag penseln (75 mm) och jobbar över färgen. Ta det lungt vid fönstrena med rollern.

Ont får man ta men inte till överdrift. Vila någon dag mellan målningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.