D09
Kom och tänka på hur skakigt det när det stormade rejält för något år sen.

Kändes som en stor jätte sparkade på huset.

Grannarna som har stora gavelfönster trodde att rutorna skulle åka in.

Kan tilläggas att vi bor på toppen av ett berg, väldigt utsatt.
 
Vi bor i ett trähus (50-tal), det knakar ju en del när det blåser, speciellt i vindbyarna.
Och så blir det kallare inomhus.
Men vi upplever inga skakningar, inte ens vid stormen "Per"
 
Jag tycker det är jobbigare med allt man har i trädgården när det blåser upp till storm.... och vid havet så händer ju inte detta allt för sällan.
Är det stormvarning så måste man går runt och säkra allt som finns ute, från soptunnor till krukväxter.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Märker it av det så värst har murat hus och plåtfasad. Dock kan det knaka lite på övervåningen då vi har mansardtak. Däremot får man ju springa ut o knyta fast bilen o annat löst
 
Märks inte så mycket, timmerstommen i huset är ju ganska tung och stabil.

I trädgården har jag bara typ gräs och något träd (24 årig kille som bor själv = f#ck blommor och prydnader)
 
D09
Ha ha mitt loft tjongar till rejält när kastvindarna kommer, finns inget som hinner bromsa vindarna innan så det är väl bra att mitt hus agerar bromskloss ;)

Vet inte om det beror på att man har vinkelhus med stora gavlar som tar emot. Har ett stup på baksidan så man står ju lite utsatt :/
 
Y
Känns som en besvikelse när jag efteråt ser att taken är kvar och inte har skäl att få nya av försäkringsbolaget. :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Funderar på att montera vindmätare, tror försäkringen börja gälla vid 25 skm
 
En grym väderstation skulle vara kul!
Någon som har erfarenhet och tips om dem?
 
Y
cust3000 skrev:
En grym väderstation skulle vara kul!
Någon som har erfarenhet och tips om dem?
http://www.temperatur.nu/

Där kan du köpa lite saker och bli en i vädernördgänget. :)
Har du tur så kanske du har en hobbystation inärheten vilket är bra när man för statistik över ens värme/energi förbrukning.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
D09 skrev:
...
Kändes som en stor jätte sparkade på huset...
När jag bodde på en ö i Göteborgs skärgård kändes något liknande.
Huset ryckte till i vindbyarna, så man fick ta stöd i väggarna för att inte trilla.

Men det värsta var nog de ständiga darrningarna och ljudet när vindbyarna svepte runt kåken.
Det kändes aldrig lugnt, och man hade omedvetet en oro i kroppen, som var väldigt tröttande.
När det äntligen blev lugnt mellan höststormarna kändes det som en stor lättnad.

Nu bor jag öppet, men 10 km från kusten och det är lugn och skönt. Inte en knäppning i kåken.
Men det har inte varit någon riktig storm heller. max 22 m/s i byarna :cool:

Bra vindmätare för södra Halland:
http://www.grotvik.se/vader/
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Timmerstomme+dubbla murstockar+mexisten, kåken skakar inte direkt om man säger så.

Däremot så blir det kallt inomhus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.