Hejsan!
Jag är ny här i forumet och hoppas att denna fråga hamnar på rätt plats! Jag har sökt i forumet men inte hittat något svar, hoppas ni vill hjälpa mig.

Jag och min man köpte ett hus för ca 1½ år sedan, då såg vi en spricka i en av innerväggarna och tog för givet att det var pga att huset rört sig lite sedan det byggdes för 20 år sedan.

Nu har vi fått 9 st sprickor i 6 olika rum, varav den ena är den i sovrummet som vi slipade ned och spaklade före tapetsering. En av sprickorna är i badrummet där våtrumstapeten har rivits upp längs sprickan och jag undrar nu om någon här har något råd vad vi skall göra.

Det är ju inte så lockande att bara renovera när vi ser att det kommer tillbaka så fort och inte vet vad orsaken är!

Tacksam för alla råd och hjälp! :-/
 
Trolig orsak - sättning av huset. Konstigt att det händer efter 20år :-/. Har ni dränerat, grävt djupt i källaren eller i grunden vid huset? Det är inte roligt med sättningar för man vet ju inte när huset slutar röra på sej. Åtgärder som pålning kan bli dyra. Kontakta en byggexpert snarast!
gaia (en amatör som bara gissar)
 
Hej

Jag vet inte hur stora sprickor ni har men generellt brukar man säga att man måste sätta upp ett dött material, ex.vis gips på innerväggarna innan man tapetserar. Detta för att få ett dött material som inte rör sig lika mycket som själva väggen, som är av trä.

Annars kommer tapeterna att fortsätta spricka hur många gånger du än spacklar och tapetserar :(

Min mor fick detta råd av Anticimex då de besiktade hennes nuvarande hus byggt -85, en-plans, träväggar med tegelfasad.

Om det är större grejer så måste du kolla upp det med en byggare.

 
  • Gilla
Ikaroess
  • Laddar…
Hej!!

Ett hus rör sig beroende på årstid så som föregående talare sa så måste ett dött material upp på väggen innan tapetsering och dylikt.
Mitt eget hus rör sig varje vår och vinter då springer det en runda på tomten ;D
Nä skämt åsido så brukar man ju märka det när vissa dörrar inte går att stänga ibland.
Hade du tapetserat och gjort iordning innan det började spricka??
Är det de bärande väggarna som börjat spricka eller är det på alla väggar i olika längdriktningar??
 
Huset är byggt -81 och är enplans villa med träpanel, sprickorna går i längsriktning vid skarvarna i materialet under och är framför allt i ytterväggar men några har även uppstått i vanliga innerväggar, om de är bärande eller ej vet jag inte. Anticimex kommer på tisdag och jag hoppas de kan ge mig svar. Det som oroar mig mest är att det har gått så fort från att vi upptäckte de första sprickorna. Jag vill passa på att tacka för era svar och råd. MVH Rosemari Hill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.