Vet inte om det blev rätt kategori på inlägget, men gör ett försök iaf.

Har gjutit en 10kvm entretrapp för några år sedan med isolering i botten. Nu behöver jag flyta den då den inte blev helt plan. Och sen bekläda den med utomhus skiffer eller dylikt. Skall även klä in en gjuten 1kvm trappa som jag gjöt förra året till groventren.

Vad behöver man för flytspackel och fix till detta, behöver man prima, tätskikt ? Ringde till Weber (maxit) och då skulle man ha massa specialprodukter som inte går att köpa som privatperson såklart.

Är det verkligen så krångligt ? Förstår att man behöver något frostsäkert osv, någon med tips/erfarenheter ?
 
K
Alla deras produkter går att köpa som privatperson. Bara att gå till deras återförsäljare och säga vad du ska ha.
 
är det väldigt ojämnt?
Ska du lägga sågad skiffer? är det "natur" skiffer som kan vara väldigt olika tjock så skulle du kunna använda Ardex X32 som du kan lägga i tjocka skikt då kan du skippa flytningen om gjutningen är skaplig.

Ska du flyta så använd K301 mix från Ardex, räcker det är handspackla så är det A46 som gäller.
Ska du lägga klinker eller sågad skiffer (som är jämntjock) så kan du använda vilket fix du vill från Ardex X7+ X77 eller om det är stora plattor , över 30*30cm så tar du X78

För att foga så kan du ta FM fogen eller om du har oregelbunden skiffer då tar du GK

Ska du täta eller inte? vet ej. Ska du göra det så skulle jag rolla Ardex 8+9 som är vattentätt men "andas"

Finns säkert andra fabrikat som har samma prylar som går att använda men jag jobbar bara med Ardex...
 
Nino, tack för ditt svar :)

det kommer att vara 30*60 sågat skiffer, det är inte bara pga att det är lite ojämnt utan behöver komma upp i höjd så skifferplattorna hamnar nån centimeter under träpanelen. Som det är nu så är plattan 6cm under panelen.

Är Ardex produkterna beställningsvaror som du rekommenderar tro ? (Bor i Sthlm)
 
Nino, om man säger såhär .. Högsta stället om man får tag på 2-3cm plattor och att översidan platta är 1cm under panelen så behöver jag komma upp 2-3 cm, är det lättare att bygga upp det med själva fixet X78 ? Sen blir det ju fall utåt ca 3cm höjdsskillnad längst ut där det inte behövs spacklas upp nått nämnvärt.

Hur skulle du gjort Nino ?

Flyt k301 mix var inte helt billigt 695:- .. Så om man kan klara sig utan det så vore det ju bra.
 
X78 är flytfix så det kan du inte bygga med

kan du få upp en bild så man ser lite hur det ser ut?
Hur stor är ytan?
 
Nino, plattan är 9kvm

Tyvärr är det lite bakfall så det rinner bak mot dörren. Det var betydligt värre förut då det var en puckel på mitten som jag slipat bort med diamantslip. Men den är inte helt plan.
 
  • image.jpg
Redigerat:
En sökning på "flytspackel utomhus" ger mig även något Probau från bauhaus och K88 flytfix på Biltema, litoliv s40 Biltema. Betydligt billigare men kanske skräp ?
 
Ingen som har något bra tips ?

Nino .. vart tog du vägen ? :x
 
festival... :)
det funkar säkert har ingen erfarenhet av de produkterna. Står det att det är för utomhus så bör det ju vara så

Det brukar vara dåligt med flyt i utomhusprodukterna men fixerna, iaf från Ardex, går alla att använda utomhus
 
Det blev som sagt inte av med trappan förra säsongen, så det är dags nu helt enkelt ;)

Nino, hur skulle du gjort med Tätskikt .. är det något måste i detta avseende. Plattan har ju stått som på bild i 7år utan tätskikt så jag undrar vad det gör för nytta igentligen ? Såg att Tätskikt 8+9 kostar i runda svängar 1400:-.

Jag behöver nog bygga 2-3 cm längst innerst för att sedan få fall utåt.

Tips och råd uppskattas ..
 
Lyfter denna igen .. Behöver man tätskikt utomhus på en Entrétrapp ?

Varför skulle man behöva det igentligen ?
 
M@ZE skrev:
Lyfter denna igen .. Behöver man tätskikt utomhus på en Entrétrapp ?

Varför skulle man behöva det igentligen ?
Det kan jag inte tänka mig att man behöver, verkar mest dumt.
 
Nej det tycker jag inte att man behöver om det inte är nått utrymme under som kan ta skada.

Du får nog köpa nått spackel om du ska upp 2-3 cm i bakkant
 
Nino .. tänkte först flytspackla för att slippa köra 3cm fix ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.