Hej på er!

Vi har ett 70-tals hus som vi håller på att renovera i takt som vi inhämtar kunskap från er som har...;)

Här gäller det ventiler!

Vi kommer montera friskluftsventiler i samtliga sovrum och undrar vilke ventiler som är bäst helt enkelt? Erfarenheter? :)

Hälsningar

Johanna
 
Beror en del på vad du har för frånluft. Är det självdrag skulle jag rekommendera självreglerande ventiler från http://www.liljengrens.se. Funkar bra vid mekanisk frånluft också men är kanske lite onödiga då.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Japp, det är självdrag i huset. Det sitter idag vanliga tallriksventiler monterade, som iofs har fungerat, men det finns inget galler i dem mot ohyra, så jag vill byta till nån bättre variant. En självreglerande hade såklart varit bra! Också skönt att slippa få snö genom ventilerna...:eek:
 
Japp, såg dem i en annan tråd, men de har inget nät mot t ex möss! :confused:
 
köp insektsrastret och montera musnät på ena sidan?
 
  • Gilla
ahlin81
  • Laddar…
Låter som Velco behöver utforskas närmre! -Frågan är om det finns inbyggt "musnät" i den...
 
johannaj skrev:
Låter som Velco behöver utforskas närmre! -Frågan är om det finns inbyggt "musnät" i den...
Det går att klämma valfritt nät mellan utedelens två halvor. I genomföringen sätter man ett grovfilter som stoppar kringflygande skräp.
 
  • Gilla
johannaj
  • Laddar…
Hmmm.....Verkar som du är erfaren på området.....:p
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Inga problem att sätta eget nät i Freshventilen. Men de som finns som tillbehör räcker de inte för ert behov?
 
Velcoventilen ser intressant ut! Säljs den i någon av de större byggvaruhusen?
 
AndersS skrev:
Inga problem att sätta eget nät i Freshventilen. Men de som finns som tillbehör räcker de inte för ert behov?
Vet faktiskt inte. Det var kundtjänst på Fresh som sa att deras nät inte stoppade möss!
 
Jag vet inte riktigt vad du har på utsidan (fasaden alltså), men normalt är väl ett galvat ventilgaller. Nog för att möss är grymma på att ta sig in genom små hål, men jag har mycket svårt att tro att dom kommer in genom spalterna i ett sådant galler. Nätet är väl mer till för att stoppa getingar och allehanda flygfän.

galler.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johannaj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.