Ska inom den närmsta veckan på med ett plåttak på en förrådsbyggnad. Pappen är lagd och så även ströläkten. Saken är den att jag sitter på ett väldigt stort upplag av läkt i dimensionen 25x36. Har använt den som ströläkt och är nu lite sugen på att även använda den dimensionen som bärläkt.

Har förstått att den rätta vägen att gå med snözoner och dylikt är att använda sig av 34x70. Är det fullständigt oklokt av mig att ignorera allt sånt och helt enkelt slänga upp 25x36 med det enkla argumentet att jag har det hemma?

Är som sagt var ett plåttak som ska på och taket har en lutning av 12 grader. Sitter mot en annan byggnad så det finns även risk/mycket troligt att snö rasar ned från det taket och landar på förrådstaket.

Ska snålheten och latheten få styra eller kommer jag få äta upp det?
 
Ingen? Ska kanske informera om att det under pappen ligger råspont, dimension 21x120 (eller 22?) och att takreglarna sitter på cc 60.
 
Jag tror inte att man brukar använda grövre virke bara för att det är roligt. Fundera på hur jobbigt det blir om du skulle ha fel ställt mot vad riktigt virke kostar och hur jobbigt det är att ta hem det.
 
Kan du lägga en extra runda ströläkt, och sen bärläkten lite tätare än vanligt så är det väl inga problem.
 
Jag hade använt den läkten du har hemma. Har för mig en vanlig dimension på läkt är 22 mm.
/Anders
 
Nyfniken har en poäng där. Även fast hans förhållningssätt i den här frågan rimmar dåligt med hans profilbild. George hade definitivt kört på den läkt jag redan har. :)
 
Du skulle kunna köra dubbla 25x36 (ovanpå varandra...) men jag skulle köpt ny bärläkt med rätt dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.