Hejsan,
Det är så att jag och min sambo hyr ett hus av min "plastfar" (han är gift med min mor)
och det är hon som står på hyres kontraktet, men vi skall separera och enligt min plastfar så får inte jag hyra huset eller ens ha adressen på huset för att då kan han bli betalskyldig för avdragen han har gjort när han renoverade det för 8mån sen. Han säger oxå att om 5år så är det "lagligt" för mig att hyra det ?
Är det någon som har hört något liknande, eller vart jag kan vända mig för att få svar?

*Hittar inget på nätet om detta.

Mvh William
 
Frågan är om man får göra rotavdrag i ett hus man inte bor i, men kolla med skatteverket.

Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad räknas som rotarbeten och ger rätt till rotavdrag, om det utförs i eller i nära anslutning till en bostad som du äger och som du bor i. Bostaden kan också vara en fritidsbostad, eller en bostad som du äger men som dina föräldrar bor
http://www.skatteverket.se/privat/s...trutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html

Jag tycker det låter som att det vore OK, men kolla med skatteverket, de vet hur reglerna funkar.
 
Tack för de snabba svaret!

Jag ska ringa dom direkt!
 
Jag får det inte att gå ihop. Jag gissar med stor tveksamhet att plastfadern har gjort ROT avdrag, och motiverat det med att modern bor i huset, vilket antagligen inte var sant. Uppdagas det så blir han återbetalningsskyldig.

Men jag vet inte var de 5 åren kommer in i bilden. I princip räcker det väl om modern "bodde" i huset i samband med renoveringen, men det är klart, har man fifflat så vill man kanske inte riskera att väcka björnen.
 
Men varför skulle det bara vara OK att renovera åt sina föräldrar? Borde man inte kunna renovera åt sina barn? Dessutom haltar "pappans" förklaring eftersom han bevisligen kan hyra ut åt någon utanför familjen...
 
Y
Min revisor har sagt att jag kan gå två vägar med mitt andra hus som ska hyrasut.
Antingen kör jag på som vanligt och kan göra lite rotavdrag - dvs 50tusen totalt på mina två hus = lite och begränsat, gäller ju bara arbetstimmar på anlitade hantverkare...
Eller så klassas huset om och jag kan fåtillbaka momsen på allt som köps/anlitas, men släktingar får ej hyra enligt lag.
 
Redigerat:
Om huset är omklassat kan jag ej svara på! Men i vilket fall så är jag ju inte släkt alls med honom! så det borde ju inte vara några problem ?..
 
Y
Fast, dom är ju gifta så tror ni räknas som släkt.
- Om det är någon tröst så kanske du ärver huset sen i framtiden. :rolleyes:

Du får hitta någon som hyr det på pappret, och så hyr du huset av den personen.
Andrahandskontrakt har ju alla i storstäder nuförtiden.
Det utmanar ju ödet för din plastfar men ändå...
 
Redigerat:
Antagligen har det inte ett jota att göra med ROT-avdraget utan med sk "återläggning".
Har han hyrt ut huset som näringsverksamhet och sedan han själv eller närstående flyttar in måste de kostnader har gjort avdrag för de senaste 5 åren tas upp sominkomst igen, återläggas.
 
Har jag förstått saken rätt är situationen den att -
1. TS´ mor är avtalad hyresgäst.
2. TS disponerar bostaden enligt (muntligt?) avtal med sin mor.
3. Hyresvärden förbjuder TS att använda bostaden.

Hyresvärdens bakomliggande skäl att hyra/inte hyra ut bostaden har inte med saken att göra. Parternas släktskap och privata relationer är (såvitt framgår) inte heller relevanta. Strikt juridiskt följer därför samma hyreslagstiftning som vid all annan uthyrning av bostäder.

Om den uthyrda bostaden är en villa saknar hyresgästen besittningsrätt. Värden kan då säga upp avtalet när som helst, med motivering att han själv vill använda bostaden. Andrahandsuthyrningen behöver inte ens prövas.

Om bostaden uthyrs näringsmässigt uppstår besittningsrätt för avtalad hyresgäst. Däremot kan denne inte utan vidare hyra ut bostaden i andra hand. Om så ändå skett utan värdens medgivande kan det vara giltigt skäl för uppsägning. Men i det här fallet verkar andrahandsuthyrningen pågått en tid medhyresvärdens godkännande. Isåfall kan TS bo kvar med stöd av moderns besittningsrätt och i kraft av tidigare godkänt andrahandsavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.