Hej på er!

Vi har ett 70-tals hus som vi håller på att renovera i takt som vi inhämtar kunskap från er som har...;)

Det finns två toa, varav en med bad och dusch. Ingen av dem har idag ventilation...-Bra va???? :eek:
Således hade vi tänkt fixa detta på båda. Tanken är, efter läsning här, att använda en takfläkt, istället för två paxvarianter. Yttertaket är korrigerade takpannor i fibercement/eternit (som kan innehålla asbets?) Frågan är vilken takgenomgång/huv man använder för att på bästa enklaste sätt få tätt och bra, samtidigt som man behöver kunna ansluta takfläkten? Nån som har ett bra tips? :)

Hälsningar

/Johanna
 
lapower skrev:
[länk]

Något liknande? Bara byta ut en hel takpanna..
Så lätt är det nog inte. inte när man har eternittak.
Man skall ju helst inte såg och borra i eternitskivorna, och det är inte lätt, jag vet!
Hur stora är takpannorna? är de små kan man kanske byta ut en enda mot en "plåtpanna" med genomföring.
De eternitskivor jag/vi har på sommarstugan är närmare kvadratmetern stora.
 
  • Gilla
johannaj
  • Laddar…
Problemet är att våra "pannor" är breda som ca 3 "vanliga....Funkar det iaf?
 
En standardhuv med plan bottenplatta (i solidikts fall benämnd "allround" fingerar om du kan placera den högst uppe nära nocken. Slå bara hål för röret i eterniten med en hammare så dammar det inte.
Annars så kanske en RS 125- fläkt från CA Östberg i gaveln på huset vore en lösning.
 
  • Gilla
johannaj och 1 till
  • Laddar…
Kan man "slå hål" i en korrigerad panna? I mitt huvud ser jag den spricka okontrollerat... Hel gasmask och hålsåg tror jag jag hade kört på, om bara huven funkar! :)
 
Ej att rekommendera att ge sig på pannorna med såg.
För det första måste du ha mask med P3 filter och gärna skyddsdräkt, om inte, tvätta kläder separat ett par gånger och ta en rejäl dusch...
Du bör även rengöra verktygen noga, hålsåg, borrmaskin med mera, så du inte riskerar att få sekundär spridning när du använder dem nästa gång, exempelvis spridning inne i huset om verktygen används där...
Om du ändå ger dig på jobbet så bör du blöta ned pannorna för minskad spridning.
 
Jag har för mig att det finns ersättningspannor i fibercement.
Köp en ersättningspanna och gör genomföringen i den.
Sen byter du helt enkelt ut en eternit panna mot den nya med genomföringen i.
Enkelt och riskfritt.
Fredrik
 
  • Gilla
Muki-73 och 1 till
  • Laddar…
exerg skrev:
Annars så kanske en RS 125- fläkt från CA Östberg i gaveln på huset vore en lösning.
Enklaste sättet om det är genomförbart.
 
Japp, tror faktiskt gaveln blir enklast då, men blir resultatet lika bra? Tänker på att spirorören då måste dras horisontalt...
 
johannaj skrev:
Japp, tror faktiskt gaveln blir enklast då, men blir resultatet lika bra? Tänker på att spirorören då måste dras horisontalt...
Spelar ingen som helst roll om de är vågräta eller lodräta
 
  • Gilla
johannaj
  • Laddar…
Bra, bra!

Alltså bara att sätta igång...-Med ett utblås på gaveln, blev det hela sååå mycket lättare!

-Tack alla för hjälpen!

/Johanna
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.