Fränt ! När ja besöker snickarjesus så ska ja be om en sån verkstad ;)
 
O
När man har sånt snickeri och aldrig är där... då är det inte konstigt att det börjar göra saker självt:p
 
Oj vilken häftig maskinpark, vill ha!!
 
Vilken grym snubbe och vilken verkstad ... dessutom bara för hobbybruk :)
 
Undrar vart man köper den där som gör att sågspånet bara försvinner av sig självt.


Häftig film.
 
Snyggt och kul ide. Dock förstår jag inte varför han rikthyvlar den smala sidan före den breda? Känns som ett upplägg för att få problem och jag ser ingen fördel - någon som vet eller som hyvlar på detta vis?
 
Eller varför han betsar/oljar efter han satt ihop möbeln i stället för innan.
 
Hemmakatten
Blir helt förundrad över vilken enorm massa olika maskiner man behöver för att bygga en stol.
 
andersmc skrev:
Eller varför han betsar/oljar efter han satt ihop möbeln i stället för innan.
Varför betsa det som inte syns?

Kanske är the American style :rolleyes:
 
Hemmakatten skrev:
Blir helt förundrad över vilken enorm massa olika maskiner man behöver för att bygga en stol.
Vad är det som är så speciellt?
Att ta från stock är ju lite speciellt så skippa motorsågssågverket.
Klyva brädan skulle gått att göra med bordssåg även om det är lättare med handcirkel.
Hyvla brädan är ofrånkommligt, lika så plana.
Är det krokiga sågningar så är det bandsåg som gäller, går göra med sticksåg
Putsning var ju lite off hobby men en fastspänd handbandputs funkar också.
Borra hålen kräver en pelarborr för att få de i vinkel.
Rundstav kan man ju köpa men en svarv pryder ju sin plats i ett hobbysnickeri.

Tycker inte det var så många maskiner.

Protte
 
  • Gilla
Springare
  • Laddar…
Riktigt fränt bygge av gungstolen, Skulle inte vilja ha just en sån men oerhört kul och intressant att se hur man gjorde själv o vilket jävla arbete det var för att få en stol, Förstår att man var rädd om grejerna förr.
 
Daneil jag tror att han hyvlar den smala sidan för att få en hyfsat rak sida för att tex mäta mot. (Eller lättare att handskas med). Den behöver då inte vara vinkelrät mot platta sidan. Efter som det är hyfsat stora och tunga bitar vill man inte hålla på och lyfta dom i onödan fram och tillbaka i verkstaden så av logistiska själ tror jag han gjorde så.
Sidorna som bestod av två delar såg man bara att han sågade med handklingan och inte hyvlade innan limning,

För övrigt om man vill ha en vinkelrätt sida mot toppsidan finns det ingen logik i att hyvla kortsidan först precis som du sa.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.