Hej alla,

Mitt första inlägg:).

Det är så att jag har ett torp från 1863 som har drabbats av äkta hussvamp. Under huset finns en jordkällare som är en av källorna till hussvampen. Jag har nu börjat jobbet med att renovera, 1:a och 2:a etapp klara - dränering runt hus klart + golv utrivna.

I kammaren så låg golvet och bjälkar direkt på jordkällarens högsta punkt, jordkällaren är ett valv av sten, området ovan valvet är fyllt med sand. Min tanke är att gräva ur hela "grunden" och installera grundavfuktare. Problemet är, vad gör jag med jordkällaren?

Min första tanke är att "implodera" den, fylla upp och göra en rejäl krypgrund. Tanken är att sätta i en domkraft å pressa upp taket tills det rasar, självklart står jag utanför. Men vad händer med grund och murstock?

Vad tror/vet ni, kommer grunden och murstocken att bli instabil? Är huset byggt på/ efter jordkällaren?

Har tyvärr inte bilder för tillfället.

Tack på förhand!

/Clas
 
Hej Jordkällaren, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Du går verkligen ut hårt med en sådan komplicerad fråga!
(Och har satsat ditt användarnamn också; vad heter det, all in :) )

Utan att veta något om de lokala förhållandena känns det ju vanskligt att "implodera" källaren under ett befintligt hus.
Skulle snarare tro på att ställa upp torpet på stålbalkar för att därefter åtgärda grunden.
Men allt är ju en kostnadsfråga. Hur långt har hussvampen spridit sig och hur mycket av torpet går att rädda?
Innan man börjar med omfattande åtgärder får man nog ta sig en funderare över om det ekonomiskt försvarbara.

Allt detta sagt utan någon kännedom om dina lokala förhållanden som sagt. Bara lite funderingar.
 
D09
Hej och välkommen :)

Vad säger försäkringsbolaget kring husets diagnos ? Kanske finns renoveringshjälp att hämta..

Ett projekt värt att visa bilder på :)
 
Tackar!

Torpet är försäkrat hos Trygg Hansa som har skött detta ärende klanderfritt. Nu har vi förhandlat klart med dem och de har gett oss ersättning för husets marknadsvärde, dvs de har "köpt sig fria". Så nu kan jag göra som jag vill. Har anlitat Anticimex som kommer att sköta saneringen. Det mesta av byggjobbet ska jag göra själv.

Hussvampen har mått gott i jordkällaren och i utbyggnadens (farstuns) golv. Jordkällaren ligger under huset till vänster på bild. Vad jag menar med utbyggnad förstår ni när ni ser bilden.

Tanken är att rasera jordkällaren och kapa bort nedre delen av utbyggnaden samt kapa ur timmerväggen enligt rek. från Anticimex. Sedan ska jag gräva ur marken inne ca 30cm också enligt rek från Anticimex. Då får jag en bra krypgrund att dra grundavfuktarens rör i.

Jag håller med om att det känns lite vanskligt att rasera jordkällaren. Men med tanke på att det är ett valv så står inte hörnstenarna på jordkällaren. Ska kontakta Gysinge och andra kunniga inom byggnadsvård.

Torpet ligger strax utanför Vingåker i Södermanland.

/Clas
 
  • IMGP1600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag såg ett program när dom sanerade ett slott, där var det inte snack om att riva. Dom hettade upp partier av slottet till mer än 60 grader, då dör svampen och sen vet jag inte vad dom gjorde.
Tror det var ett danskt slott, dom kanske har annan kunskap där.
 
Trä som är angripet av svampen ska tas bort + ca en meter friskt virke runt svampkroppen. Sten som tex grunden hettas upp för att döda svamp + sporer. Jordkällaren vill jag bara riva för att kunna göra en riktig krypgrund.

På bilden ser ni en regel i golvet som svampen har angripit.
 
  • torprenovering_2013 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Om golvet är borta, går det inte att se vart valvet bär? Likaså ersätta med pelare ( finns det inte kraftiga stolpar med gängor som man skruvar upp och stöttar ) och sedan riva uppifrån, synd att offra en dyr domkraft och riskera att man är under om det rasar.
Typ som smällare, inget händer och man går fram för att kolla ;)
 
Jordkällaren skrev:
...På bilden ser ni en regel i golvet som svampen har angripit.
Ursäkta uttrycket, men fy faen! Det var det jävligaste jag sett!
 
Nu har vi jobbat vidare lite, hinner inte så mycket på enbart helger.

Vi har bland annat mätt upp och insett att hela rörspisen och delar av murstocken står på själva valvet. Så nu har vi bestämt oss att inte riva jordkällaren (tror vi). Nästa steg är att ta bort all fyllnad ovan källaren och se hur det ser ut.

Är fortfarande inne på spåret att installera en grundavfuktare som avfuktar kök och utbyggnad samt utrymme ovan jordkällaren. Eftersom jordkällaren är ett valv så borde det kunna skapas utrymme under golvkonstruktion på stora delar förutom på valvets topp. Kanske kan man gjuta en låg stödbalk rakt över jordkällaren och stöda golvet där? Men hur blir det med fukt vid stödbalk?

Funderar så mycket så att det är svårt att skriva ner allt. Här kommer lite:

- Fylla upp med lekakulor eller mackisar å lägga "flytande" trägolv?
- Gjuta platta? Om ja, hur?
- Vad kan man gör om isolering inte är så viktigt?
- Vad gör jag med jordkällaren för att den ska få bättre klimat?
- Göra som det har varit dvs, golv i kammare på sandbädd och resten med så stor "luftspalt" som det går?

Ni förstår förmodligen hur svårt det är att skriva ner alla tankar men tyck gärna till så ska jag försöka fylla i =).

/Clas
 
Workingclasshero skrev:
Jag såg ett program när dom sanerade ett slott, där var det inte snack om att riva. Dom hettade upp partier av slottet till mer än 60 grader, då dör svampen och sen vet jag inte vad dom gjorde.
Tror det var ett danskt slott, dom kanske har annan kunskap där.
Inte så allvarligt menat, men...

Nu börjar det hända något i brainstorming-tråden!

En bastu i jordkällaren, 90°C, lite badkastning och några öl så är problemet ur världen :wow:

Oavsett hur du löser det, Clas, så håller vi tummarna för dig i detta Kamikaze-projekt!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det mesta är nu urgrävt och nästa steg är att kapa ur stomme och utbyggnad innan Anticimex kan komma och fortsätta sanera.

Grundavfuktare är nu uteslutet, jordkällaren tar för mycket plats från krypgrunden. Vi funderar på att gjuta platta, regla 3" och isolera. Någon som har erfarenhet av detta och hur det ska utföras?

Det kommer fler bilder, när kameran hittas=)

/Clas
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu är gjuta platta uteslutet pga att svampen kan hämta kalk från platta för att fortsätta leva.

Så kom igen nu Gudfadern KnockOnWood mfl, få fart på tråden. Något mer kan ni väl komma med än bara lite oj oj....

Tänkte att detta forum var ett ställe där "proffsen" samlas. Behövs mer info eller är det för invecklat detta projekt!?

/Clas
 
Det behöver väl inte vara så invecklat för att bli lite ignorerat.

Hur många här tror du har erfarenhet av jordkällare?
Som det dessutom står hus ovanpå?

Du har ju trots allt fått lite synpunkter på projektet.
Att då beklaga att ingen har den slutliga lösningen klar att presentera är väl lite övermaga.

Vad har du själv bidragit med?
 
Oj oj, Inte min mening att förstöra stämningen. Försökte bara att få igång mer diskussion om det jag skrivit tidigare. Jag är absolut tacksam för alla synpunkter.

Mitt andra inlägg som du kommenterade var också helt rätt. Ska försöka lära mig detta med forum.

Tack!
Clas
 
Clas, det är lugnt, vi är ju kompisar i kampen mot det oundvikliga, eller hur?

Men som sagt, ditt problem är mycket besvärligt, och jag misstänker att många bara skakar på huvudet och tänker att det är väl bara att riva eller bränna ner. Och inte tycker att de har något att bidra mer här.

Det låter som att du från att ha en handfull olika handlingsalternativ har fått stryka det ena efter det andra.
Att "sanera" hussvamp går väl egentligen inte, utan det gäller mest att ta bort allt angripet trä och någon meter till i alla riktningar.

Vad blir det kvar då?

Vad är chanserna att kunna rädda torpet?
Och vad bedömer du kostnaderna till jämfört med att bränna ner och bygga nytt?
Eftersom du har fått en deal med försäkringsbolaget är det kanske rätt väg att gå.
Även om gamla hus har sin charm (jag vet, har haft ett hus från 1825) finns det många fördelar med nytt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.