Hej alla!

I somras köpte vi ett radhus och allt var perfekt. När jag jobbade i kökstaket upptäckte jag att mellanbjälklaget var utan ljudisolering?! Jag har hört mig för och ingen har hört talas om att mellanbjälklag är utan isolering... Hursomhelst visar det sig att samtliga innerväggar och mellanbjälklag är utan isolering. DVS det är extrem lyhört.

Kan detta räknas som ett dolt fel och kan vi kräva pengar tillbaka på köpeskillingen..

*Det var en månad sen som vi hade tillgång till huset.
*Jag vet ännu inte om jag signerat en klausul som tar bort detta
*Vi hade alla besiktningar som man kan tänka sig
*radhuset är från 1975
*Det kändes minsann som ett dolt fel i husets funktion....

När jag läser om kraven för dolda fel så passar det in ganska bra.

Vad tror ni?
 
Kanske är på väldigt fel ute nu, men radhus / bostadsrätt går väl under köplagen ? De måste väl gå under jordabalken för att få klassas som dolt fel ?
 
Men är det lyhört så borde ni märkt det vid besiktningen. Inget dolt fel i mitt tycke iallafall
 
Har ni uttryckligen blivit lovade att det skulle vara isolering i mellanbjälklag och mellanväggar?
 
Finns ju miljoner (nåja nästan) hus utan isolering invändigt, bla mitt hus. Inget dolt fel om du inte har skriftligt på att det ska finnas i ditt hus.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Var väl ganska vanligt på 70-talet att man inte hade isolering i innerväggar och även i mellanbjälklag. Finns ju hus även idag utan isolering. Den största bullerreduceringen uppnås med bla dubbla gipsplattor och inte med tex gullfiber i väggarna.
Så något dolt fel är det inte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vårt hus är från 69, här fanns ingen isolering i bjälklag eller mellanväggar. I och för sig en villa.
 
Hej Monttymike, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Frågan är väl om det är ett fel överhuvud taget.
Radhuset är troligen byggt enligt då gällande normer, och då är det aldrig "fel".

Att du inte upptäckte att mellanbjälklaget var oisolerat förrän du rev i det visar väl snarast att det inte upplevdes som något fel innan dess.

Det du kallar isolering, dvs mineralull eller glasull är ju egentligen värmeisolering, vilket inte behövs i mellanväggar och mellanbjälklag.
Den har faktiskt rätt liten ljudisolerande effekt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är definitivt inget fel att det saknas isolering. Flera hustillverkare säljer det som ett tillval idag. Iallafall när det gäller väggar, i mellanbjälklaget vet jag inte hur vanligt det är att man bygger utan isolering.

OM det hade varit en brist i konstruktionen, då är dte fortfarande så att det kan undersökas relativt lätt hur lyhört huset är, dvs. det skulle gått under undersökningsplikten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Välkommen till Byggahus.se
Att det är oisolerat i mellanbjälklag eller innerväggar är inget fel, vad skulle felet då bestå i? Möjligen är det en brist, men har ingen utfästelse från säljaren gjorts om att det skulle vara isolering så är det inte det heller. Dessutom så har du ju tydligen märkt att det saknas och det kunde du då gjort innan köpet, för du har väl inte rivit alla väggar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej. Tack för alla snabba svar. Ni verkar enhälliga. Inget dolt fel. Jag släpper den tanken. Imorgon kommer vi såga upp golvet och spruta in någon slags tyngre lösull i bjälklaget. Det ska nog hjälpa lite.

Men ni säger en intressant sak. Det är alltså bättre att sätta flera skivor gips på innerväggarna än att riva upp och isolera emellan? Nu kommer alltså en ny fråga. Om jag skulle skruva på en OSB och en gips på ena sidan (väggen skulle alltså då ha gips,OSB,gips,reglar,gips) skulle det hjälpa mycket? Sparar lite tid på det nämligen. Sen vet jag att trösklar och dörrar ska ses över också.

M
 
O
Det bästa är dubbla gipsskivor.....
 
Vad skulle ni använda för att ljudisolera ett sådant golv, om man ändå skulle lägga nytt golv?
 
Mikael_L
monttymike skrev:
Hej. Tack för alla snabba svar. Ni verkar enhälliga. Inget dolt fel. Jag släpper den tanken. Imorgon kommer vi såga upp golvet och spruta in någon slags tyngre lösull i bjälklaget. Det ska nog hjälpa lite.

Men ni säger en intressant sak. Det är alltså bättre att sätta flera skivor gips på innerväggarna än att riva upp och isolera emellan? Nu kommer alltså en ny fråga. Om jag skulle skruva på en OSB och en gips på ena sidan (väggen skulle alltså då ha gips,OSB,gips,reglar,gips) skulle det hjälpa mycket? Sparar lite tid på det nämligen. Sen vet jag att trösklar och dörrar ska ses över också.

M
No no no, hold your horses ...

Börja inte spruta in något i bjälklag osv innan du ens tagit reda på om det ens ger någon märkbar effekt.

Att ljudisolera är en svår konst. Det är bättre att du tar reda å vad som verkligen ger en förbättring innan du börjar kasta ut tid, pengar och energi på åtgärder som kanske inte förbättrar något.


Och ett första steg är att ta reda på vilka slags ljud du behöver dämpa, (Stegljud, luftburna ljud, vilka frekvenser osv) och hur mycket.
Nästa steg är lämpligtvis att försöka ta reda på hur de ljuden som stör tar sig fram.
Det kan nämligen lika gärna vara genom ventilation, vattenledningsrör, bjälklag osv som ljuden tar sig fram genom som rakt genom den byggnadsdel som du först misstänker.
 
Mikael_L
Odjuret skrev:
Det bästa är dubbla gipsskivor.....
Beror på vad som ska dämpas.
Men ofta verkningsfullt på luftburna ljud som går genom väggkonstruktion, då det dels sänker väggen egenresonansfrekvens samt att ökad vikt dämpar något över väggens resonansfrekvens, helt linjärt över hela frekvensområdet över resonansen.

Men mindre verkningsfullt mot stegljud.

Och ingen verkan alls mot flanktransmission. Men det antar jag redan var underförstått av dig. :)


edit:
Om en enkelskive-vägg (1-1) kompletteras med en extra gips-skiva på ena, eller bägge sidor, så ger det ca 3dB per extra skiva.

Ytterligare skivor sen ger naturligtvis mindre effekt.


Jag såg ett byggreportage där det byggdes konsertlokal (eller var det bio tro?), men det skruvades sex lager gips på varje sida om jag inte minns fel.
Det var nog en vägg som antagligen skulle reducera minst 70dB. Ja det var kanske 80-90-100 dB också. Men jag gissar på 70-80 dB, typ.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.