Hej,

Vet att det finns många här i forumet som gått igenom denna process tidigare och säkerligen sitter på extremt mycket nyttiga stalltips om både bra lösningar och dåliga beslut dom tagit när dom väl haft planeringsmötet med elektrikern.

Jag bygger alltså nytt på totalentrepenad och imorgon har jag möte med elektrikern ute i huset då (jag antar) vi ska planera placering av uttag, lamputtag, belysning - etcetc.

Förutom att det känns som detta mötet kommer dra iväg i en helsikes massa pengar, så är jag helt nollställd på vad jag egentligen vill.

Så, alla här - har ni några tips om saker som man bara inte får glömma att ta upp med elektrikern?

Vol
 
Invändiga kabeldragningar för surroundsystem. Jag är allergisk mot utvändiga kabelrännor. Kolla också noga upp lamputtag över alla tänkbara placeringar av bord. Vi höjde upp eluttag vid alla fönster för fönsterlampor etc, mycket nöjda med det.
Dessutom, kolla antalet vägguttag, sen dubblar du dem!
 
Det som brukar uppröra mest att döma av inläggen på forumet är påslagen på materiel. Det kan ju vara en bra idé att reda ut det INNAN första fakturan kommer.
 
Tavelram skrev:
Invändiga kabeldragningar för surroundsystem. Jag är allergisk mot utvändiga kabelrännor. Kolla också noga upp lamputtag över alla tänkbara placeringar av bord. Vi höjde upp eluttag vid alla fönster för fönsterlampor etc, mycket nöjda med det.
Dessutom, kolla antalet vägguttag, sen dubblar du dem!
Håller med, hatar också kabelkanaler - hoppas det inte är så dyrt att be dom dra "tomrör" i nån vägg där jag sen kan peta in mina högtalarkablar.

Vi avser att ha spots i rutorna så då blir det inte lika viktigt med höga vägguttag.

Vol
 
I övrigt har vi ett ryggåstak i vardagsrum/kök och där planerar jag att *inte* ha några spots då jag tycker det blir plottrigt. Min plan är att hitta en väggbelysning jag sätter på respektive vägg som är "riktade" upp i det vita taket, och således får det vita taket att reflektera ner ljus över vardagsrummet. Alltså inga lampor alls monterade i själva ryggåstaket.

Är jag ute och cyklar, eller kan en sådan lösning fungera?
 
Rördragning för surroundsystem, nätverk och liknande, kan du göra själv om du vill. Det är ej behörighetskrävande.
 
lordi skrev:
Rördragning för surroundsystem, nätverk och liknande, kan du göra själv om du vill. Det är ej behörighetskrävande.
Trot dock inte jag får gå runt och göra egna saker i huset under byggtiden...
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Som redan skrivts kolla pris på allt utöver det som ingår. Kanske bäst att först gå igenom det som ingår för att sedan ta upp tillägg och få pris på det.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vår firma har en fast marginal på inköpspriset ca 25-35% beroende på storlek av arbete. Har vi säg 80% rabatt på kabel blir det exempelvis listpris -80% +30%. Vi köper allt genom samma gross för att få bra pris, service, leverans och enkelt åtgärda eventuella garantier.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Din taklösning låter snygg, har sett folk som har haft liknande.

Innan vi satte igång bygget så hade vi kalkylerat för en hel del "lull-lull" när det kom till elentreprenaden. Men då räkningarna stack iväg (vi hade extrem otur med tomtens beskaffenhet) så har vi tyvärr fått "dra ner" på bland annat elen. Dock var jag förvånad när jag fick se den elritning som ingick i husköpet. Minst 4 kontaktutag i varje rum, många strömbrytare etc. Hela vår elritning hittar du lite längre ned på denna länk - den kan kanske vara till någon inspiration för dig :) Dock tänker vi göra några små justeringar på den när vi har vårt möte med elektrikern.


Lycka till!
 
Förslag baserat på egen erfarenhet:
  • Dubbla nätverksuttag i varje rum
  • TV uttag i varje rum, draget i ett stärn-nät för att kunna ha parabol om man så önskar i framtiden
  • Dubbla TV-uttag på något huvud-TV-ställe i huset, om du skulle vilja ha en PVR-box till din eventuella parabol
  • Tomrör till vind för framtida parabol (fyra kablar), TV-antenn eller vad man nu vill ha i framtiden
  • Tomrör för surroundljud som redan föreslagits
  • Gödsla med el-uttag, skönt att slippa långa sladdar på golvet
  • Eluttag utomhus, flera stycken
  • Ett 50-rör från el & mediacentral ut genom bottenplattan någonstans för att kunna dra saker senare, kanske ström till friggebod, nätverk och TV till gäststuga, eller vad man nu kommer att vilja ha, utan att behöva göra fula genomföringar i vägg.

Detta är vad jag har behov av, och gjorde det mesta när vi byggde. Allt har kommit till användning med råge! Finns säkert mer....
 
Om du ska använda vägg och tak som belysningsreflektor så måste du gå igenom det med målaren väldigt noga, det krävs mycket mer finlir av målaren så att vägg och tak blir helt släta.
I vårat ryggåstak satte vi inte heller spottar av samma anledning, vi satte istället vanliga lamputtag med krok på många ställen i taket så vi kan pendla ner ett antal rejäla lampor.
Led i fönster och altandörrs nisch är också gött tycker i alla fall jag..
 
Vispen74 skrev:
Förslag baserat på egen erfarenhet:
  • Dubbla nätverksuttag i varje rum
  • TV uttag i varje rum, draget i ett stärn-nät för att kunna ha parabol om man så önskar i framtiden
  • Dubbla TV-uttag på något huvud-TV-ställe i huset, om du skulle vilja ha en PVR-box till din eventuella parabol
  • Tomrör till vind för framtida parabol (fyra kablar), TV-antenn eller vad man nu vill ha i framtiden
  • Tomrör för surroundljud som redan föreslagits
  • Gödsla med el-uttag, skönt att slippa långa sladdar på golvet
  • Eluttag utomhus, flera stycken
  • Ett 50-rör från el & mediacentral ut genom bottenplattan någonstans för att kunna dra saker senare, kanske ström till friggebod, nätverk och TV till gäststuga, eller vad man nu kommer att vilja ha, utan att behöva göra fula genomföringar i vägg.

Detta är vad jag har behov av, och gjorde det mesta när vi byggde. Allt har kommit till användning med råge! Finns säkert mer....
Många bra tips! Tack!!
Men... Många av dom sakerna du nämner trodde jag "ingick" som standard i princip alla hustillverkare? Jag har faktiskt inte alls budgeterat för varken coax (parabol) i varje rum eller cat6 (nätverk) till varje rum därför jag trodde det var en självklarthet att det är standard när man bygger år 2013? Kanske trodde jag för mycket...?

Jag bygger förövrigt med eksjöhus om någon som byggt med dom har input i just den frågan...
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
I övrigt, hur fungerar det när man ber dom dra tomrör för t.ex högtalarkablar. Ligger dom då i en "viss höjd" bakom gipsskivan så jag bara kan borra rakt in och "hitta" tomröret, eller måste jag bestämma med elektrikern exakt vilka ställen jag vill gå "ut" från väggen från början?

Har svårt att beskriva vad jag menar :) Men jag tänker mig att jag vill ha ett rör längsgående utmed en hel vägg, så att jag kan gå in vart jag vill i den väggen (i efterhand) och så att säga hitta röret för att dra igenom min kabel.
 
Visst kan du be dom lägga röret på en viss höjd, men jag tror nog att du ska göra dig omaket att bestämma vart du vill ha utloppen och sätta dosor som avslutning eller dra ut röret genom väggplattan och avsluta med en täckpropp. Att träffa ett rör i en stängd vägg är inte det enklaste, inte ens om man "säkert vet" vart det ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.