D09
daysconfused skrev:
Ok, tack för infon. Vet du vad som händer om man inte är klar? Får man böta och bygga klart, sluta bygga och bara låta det stå eller riva allt och återställa tomten? Det är ju kört att söka nytt bygglov efter att det här bygglovet gått ut.
Normalt så upphör väl lovet att gälla och du sitter med Svarte Petter..

Med lite humant / sunt arbete från kommunen så borde dom ge dig lite mer tid om det inte skulle hinnas med.
 
Ja, men det står ju där att ett bygglov kan förlängas med 2 år och går kommunen med på det är det ju lugnt, annars blir det nog till att hoppa över köpet.
 
D09 skrev:
Normalt så upphör väl lovet att gälla och du sitter med Svarte Petter..

Med lite humant / sunt arbete från kommunen så borde dom ge dig lite mer tid om det inte skulle hinnas med.
Ja, det borde inte vara några problem. De har verkat väldigt tillmötesgående och trevliga när jag pratat med dem, men jag får helt enkelt vänta till på måndag och höra vad de säger. Å andra sidan borde ju detta ge mig ett ganska bra förhandlingsläge. Det finns ju inga andra intressenter på tomten och nuvarande ägarna måste ju sälja inom 10 månader innan det är helt kört att få bygglovet förlängt. Och jag tror inte kommunen förlänger till nuvarande ägare då de inte har gjort något sen de gjöt sulan till gästhuset för 4 år sedan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hittade också en text med 2 år
http://www.saltvik.ax/files/anhallan_om_forlangning_av_bygglov.pdf

Nytt för mig. Har inte sett något stöd i PBL för det.
Alltid trott att förlängning i praktiken var nytt lov till lite billigare peng.

Men det är kanon att man kan vara flexibel men undrar vad som händer om en granne överklagar / anmäler ert bygge som olovligt?
 
D09 skrev:
Men det är kanon att man kan vara flexibel men undrar vad som händer om en granne överklagar / anmäler ert bygge som olovligt?
Ingen granne har ju överklagat eller anmält att de har något emot det ursprungliga bygglovet och tiden för överklagan har ju gått ut, så det lär väl vara grönt. Men, återigen något som är värt att ta upp med byggnadskontoret!
 
S
Länkarna gäller Åland (Finland), det är inte säkert att det är samma regler i Sverige.
 
Vi får som sagt se vad kommunen säger. De sa att det var möjligt att få förlängt bygglov och att det eventuellt kan vara möjligt att ändra byggnaden något om vi vill bygga mindre än nuvarande bygglov. Beslut skulle tas på måndag så det är bara att hoppas både för mig och för säljarna, för blir det ett nej blir ju tomten värdelös om 10 månader.
 
D09
daysconfused skrev:
Vi får som sagt se vad kommunen säger. De sa att det var möjligt att få förlängt bygglov och att det eventuellt kan vara möjligt att ändra byggnaden något om vi vill bygga mindre än nuvarande bygglov. Beslut skulle tas på måndag så det är bara att hoppas både för mig och för säljarna, för blir det ett nej blir ju tomten värdelös om 10 månader.
Säker på att ni vill bygga mindre?

Ni lär aldrig få bygglov för utbyggnad.
 
D09 skrev:
Säker på att ni vill bygga mindre?

Ni lär aldrig få bygglov för utbyggnad.
Ja, den tanken har slagit oss, men bygglovet är ju på ett fritidshus och det är det som vi tänkt använda det som också. Vi har inget behov av ett fritidshus på 112kvm. Vårt nuvarande hus är på 70kvm och det räcker alldeles utmärkt. Dessutom finns det inget kommunalt vatten och avlopp i närheten så ska man ha det som permanentboende lär man ordna med trekammarbrunn och borra efter vatten. Sedan är det ju ett arkitektritat hus och byggnaden känns inte jätte enkel att uppföra och inte jättebillig heller, med en massa fönster åt alla möjliga olika håll, dock ej mot vattnet av någon konstig anledning. Och även fast ritningen är beskriven som fritidshus så liknar den mer ett permanentboende med tanke på isoleringstjocklek och att de räknat med att borra brunn och köra avloppet via trekammarbrunn. Men, måste vi bygga enligt ritningen så är det ju bara att göra det, även om det blir lite dyrare än vad vi tänkt. Om vi får ända lite på byggnaden, göra den mindre och med lite enklare standard, är det bara en bonus.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hemmakatten
Ska ni inte ha något vatten alls i stugan? Ska ni ha med er vattendunkar varje gång? Och ha torrdass?

I annat fall är jag ganska säker på att kommunen kommer att kräva en avloppsanläggning. Miljöbalken, som nyligen är "uppdaterad" är mycket klar vad gäller utsläpp, framförallt i känsliga naturområden och strandnära lägen.

Om man dessutom ser marknadsmässigt så är ett nybyggt fritidshus utan vatten och avlopp med lite isolering mycket svårsålt.

Att bygga med lite mer isolering i väggar och tak kostar "nästan ingenting" mer och kommer att möjliggöra att ni bekvämare och billigare kan utnyttja fritidshuset tidiga vårar, höst och vinter.

Att kunna köpa en strandnära tomt i dag är nästan en omöjlighet om man inte har många miljoner att betala med. Tycker det verkar som om ni har en ganska unik möjlighet att köpa en sådan tomt. Och att då bygga så primitivt och litet känns bara fel. Förstår om ni inte gillar husritningarna, men ni får ju en chans att komma in med nya. Om huset inte blir lika stort är okej så länge ni ritar huset förnuftigt. Och tro inte att "ett litet hus" möjliggör något "billighetsbygge". Kök och badrum kostar lika mycket i ett litet hus som i ett stort.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Man måste kunna presentera en avloppslösning för att få bygglov. Nu har ni ju bygglov, men detta med avloppslösning är värt att kolla upp noga. Det kommer inom snar framtid nya regler angående avlopp och jag är rätt säker på att man kommer skärpa upp ordentligt.
 
Hemmakatten skrev:
Ska ni inte ha något vatten alls i stugan? Ska ni ha med er vattendunkar varje gång? Och ha torrdass?

I annat fall är jag ganska säker på att kommunen kommer att kräva en avloppsanläggning. Miljöbalken, som nyligen är "uppdaterad" är mycket klar vad gäller utsläpp, framförallt i känsliga naturområden och strandnära lägen.

Om man dessutom ser marknadsmässigt så är ett nybyggt fritidshus utan vatten och avlopp med lite isolering mycket svårsålt.

Att bygga med lite mer isolering i väggar och tak kostar "nästan ingenting" mer och kommer att möjliggöra att ni bekvämare och billigare kan utnyttja fritidshuset tidiga vårar, höst och vinter.

Att kunna köpa en strandnära tomt i dag är nästan en omöjlighet om man inte har många miljoner att betala med. Tycker det verkar som om ni har en ganska unik möjlighet att köpa en sådan tomt. Och att då bygga så primitivt och litet känns bara fel. Förstår om ni inte gillar husritningarna, men ni får ju en chans att komma in med nya. Om huset inte blir lika stort är okej så länge ni ritar huset förnuftigt. Och tro inte att "ett litet hus" möjliggör något "billighetsbygge". Kök och badrum kostar lika mycket i ett litet hus som i ett stort.
Tanken jag hade var om det gick att ändra bygglovet att köra med en förbränningstoalett och ta sommarvatten från sjön som ligger 10 meter från huset, till dusch mm. Sedan ta med sig dricksvatten eller fylla på detta hos min syster som bor 5 km bort. Men å andra sidan om vi ska sälja det kanske köparna inte har en syster som bor så nära :) så det är värt att tänka på, kanske är bättre att borra en brunn.

Tanken att bygga enklare menade jag är väl framför allt att bygga lite mindre, samt så bygga ett mer torpliknande hus. Det arkitektritade huset är i tre vinklar, stort och har ett mer modernt utseende. Det passar dels inte in i omgivningen tycker jag, då husen runt omkring är torp eller mindre timmerhus och det känns även svårbyggt. För att bygga det måste jag ta hjälp och det är där det blir dyrt. Torpliknande stomme har jag rest förut och jag känner att jag fixar det själv med lite lyfthjälp.

Men, troligtvis kommer vi inte få ändra byggnaden så mycket och då blir det nog enklare att bara köra efter befintlig ritning. Men, allt hänger ju på vad byggkontoret säger på måndag, får vi inte förlängt bygglov är det ju bara att glömma. Får vi förlängt bygglov ska man ju komma överens med säljaren om priset också :) så det känns ganska långt borta än så länge.
 
Hur var det med avlopp då? Kommunen kommer troligen att kräva en lösning, även om ni tänker köra med utedass.
 
Det framgår inte i dokumenten jag har fått av mäklaren vad de tänkt sig för lösning angående avlopp. Jag vet att kommunen i fråga har godkänt enklare BDT lösningar liknande denna också http://www.svenskstugservice.se/BDTavlopp.htm. Dessutom är det skillnad på ett utedass och en förbränningstoalett. Förbränningstoalettstolen behöver du inte ha ute, den kan man placera i ett vanligt badrum. De här två lösningarna skulle spara mig ungefär 100-120 000kr jämfört med trekammarbrunn och borra efter vatten. Men allt handlar väl om vad man själv vill ha för standard. Vi ser inte behovet av året runt standard när vi kommer ha det som fritidshus. Jag är uppväxt med ett sommarhus i skärgården där vi hade utedass och fick gå och hämta vatten i en brunn som låg 300 meter bort. Detta var inte något som bekom mig det minsta, snarare är det lite av det som är charmen med ett sommarhus tycker jag. Det är skönt att komma bort från alla bekvämligheter i stan. Jag hade gärna byggt detta hus med utedass och utan rinnande vatten. Dricksvatten kan man gå och hämta och bada kan man göra i sjön. Ska man sedan sälja det är det givetvis mer attraktivt om man har året runt standard, men jag bygger inte ett hus för att sälja det.

Men, som sagt, det är långt ifrån att det blir någon affär. Om bygglovet blir förlängt kommer jag givetvis kolla upp alla regler som gäller innan jag eventuellt köper tomten.
 
Har en kollega som är expert på det här med enskilt avlopp. Bland annat har hon haft kurser för mäklare och de historier hon berättar om dessa kurser är dels många och dels väldigt oroande. Hon skulle gärna vilja att det blev krav på mäklare att informera om avloppet (eftersom det faktiskt är en samhällsgrej också det här med avlopp). Många mäklare undviker denna information eftersom det i många fall inte skulle kunna gå att sälja huset (ett väldigt vanligt exempel är att brunn och avloppslösning ligger med mindre än rekommenderat avstånd ifrån varandra). Så prata med de ansvariga på kommunen om avloppet, inte mäklaren!
Vet inte hur stränga reglerna är, men man syftar nog på gråvatten också i kommentarerna ovan, men har man inget indraget vatten kan det räcka med en stenkista.
 
  • Gilla
daysconfused
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.