lars_stefan_axelsson skrev:
Fast nu är ju just det knappast någon katastrof. Jag bodde hellre i ett hus med genomgående svart fas än i den regnbåge av färger som är min verklighet idag.
Jag menar att vet han inte det, så kanske det finns mer han inte känner till...

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag menar att vet han inte det, så kanske det finns mer han inte känner till...

//Patrik
Jo, jag förstod det. Men frågan är vad det i så fall skulle vara som skulle vara så farligt? Installationsreglerna har inte ändrats på något avgörande sätt de tio sista åren. Ja dvs det har hänt en massa saker på marginalen (exv. med zonindelningar i badrum och att man får dra kabel naken i väggen), men inget som jag skulle oroa mig över. Inget har ändrats som på ett avgörande sätt förbättrar eller påverkar elsäkerheten sedan 2002. Tvärtom så har man förenklat dimensionering osv där mer nu är upp till elektrikern själv att bedöma.

Summa summarum. Kunde man koppla/dimensionera enligt "blå boken" 2002 och gör det idag, så kan jag inte se att det skulle vara något annat än formellt fel. Jag kan inte se hur några farliga situationer skulle kunna uppkomma.

Men jag är den förste att erkänna min okunskap så om ni kan göra det så är jag idel öra.
 
Även jag är rätt säker på att en som inte jobbat som elektriker på låt säga tio år har tappat myyycket av det som h*n kunde, dessutom missat det nya och inte minst kanske inte engagerat sig så hårt i det som var "nyheter" under dom sista verksamma åren. Jag har sett allt för många exempel på just det, att när man ser slutet på sin "karriär" så slutar man bry sig.
 
elmont skrev:
Även jag är rätt säker på att en som inte jobbat som elektriker på låt säga tio år har tappat myyycket av det som h*n kunde, dessutom missat det nya och inte minst kanske inte engagerat sig så hårt i det som var "nyheter" under dom sista verksamma åren. Jag har sett allt för många exempel på just det, att när man ser slutet på sin "karriär" så slutar man bry sig.
Fast på det här forumet är ju "alternativet" att hemmapula, skulle det vara bättre då? ;) (Ja, jag tror ju det efter att ha haft elektriker i *mitt* hus, men det är ju inte riksomfattande statistik direkt.)

Och jag undrar fortfarande vad det är för "nyheter" som kommit det sista decenniet som gör någon avgörande skillnad? (Kunskap om "utbudet" är jag inte intresserad av. Jag behöver ingen konsult för att välja utseende på strömbrytare. Det har jag redan en fru med alldeles tillräckligt med åsikter om tack så mycket. ;))

Stefan, som inte jobbat som elektriker på *tjugo* år...
 
Jag har några bekanta som har haft annan sysselsättning under 5 resp 7 år, för att sedan återgå till elektrikeryrket. Bägge "nystartade" på ett projekt där jag var ledande montör. Bägge som var "normalduktiga" hade rätt svårt att komma igång efter "uppehållet", det tog många många månader innan dom började "fungera" som en yrkesman ska fungera. Problemen var inte några stora omvälvande saker utan många mindre ändringar både när det gällde arbetsätt, ofta relaterat till nytt matr och teknik, och bestämmelser. Det är ju inte bara elinstallationsbiten utan även svagströmen med data, antenn, larm och annan svagström samt lite styr och regler. Det behöver inte vara så mycket nytt i varje "grupp" under några år innan man halkar efter
 
Patrik_Hed skrev:
Nu vet inte jag hur gammal din svärfar är, men generellt så skulle jag tro att pensionerade elektriker (70 år och upp) har sämre koll på hur elinstallationer görs idag och framförallt vilket utbud det finns av material och lösningar.
Bara för att nämna, gjorde en kåk där kundens pappa/svärfar var pensionerad elektriker i 80-års åldern och som skulle dra elen själv för belysning och kraft i källaren. Han kom och frågade mig för att försäkra sig om att fasen fortfarande var svart. Den bytte färg till brun 2002...

//Patrik
Svärfar är 70 och gick i pension vid 66. Han har sen dess dragit el här och där och installerat värmepumpar mm mm. Vi ska inte ha några avancerade lösningar utan bara standard. Verkar iaf som vi hittat en elinstallatör som kollar åt oss och skriver under efter att svärfar dragit elen.
 
elmont skrev:
Jag har några bekanta som har haft annan sysselsättning under 5 resp 7 år, för att sedan återgå till elektrikeryrket. Bägge "nystartade" på ett projekt där jag var ledande montör. Bägge som var "normalduktiga" hade rätt svårt att komma igång efter "uppehållet", det tog många många månader innan dom började "fungera" som en yrkesman ska fungera. Problemen var inte några stora omvälvande saker utan många mindre ändringar både när det gällde arbetsätt, ofta relaterat till nytt matr och teknik, och bestämmelser. Det är ju inte bara elinstallationsbiten utan även svagströmen med data, antenn, larm och annan svagström samt lite styr och regler. Det behöver inte vara så mycket nytt i varje "grupp" under några år innan man halkar efter
Visst, det är klar man är ringrostig som *yrkesman*. Men nu var det inte förmågan att tjäna pengar som egentligen var på tapeten, utan om resultatet blir säkert. Och det har ingen sagt att det inte skulle bli. (Jag lade just 3h på att spika kabel och skruva upp två vägguttag så det skall gudarna veta att jag inte skulle tjäna några pengar åt mig själv eller någon).

Antenn, data, larm, styr och regler samt annan svagström både kan och får man göra själv så det hör mindre hit. (Mer konservativt område än styr och regler får man dessutom leta efter. Där har det inte hänt mycket sedan åttiotalet om man jämför med hur data/IT har utvecklats i övrigt.)
 
Jag har inte nämnt förmågan att tjäna pengar utan det handlar bara om hur man utför sitt arbete. Jag tänker inte lägga tid på att förklara alla "detaljer" för du har tydligen bilden helt klar för dig och den får du så gärna behålla för mig. Jag tror dock att vi har lite olika "utsiktspunkter".
 
elmont skrev:
Jag har inte nämnt förmågan att tjäna pengar utan det handlar bara om hur man utför sitt arbete. Jag tänker inte lägga tid på att förklara alla "detaljer" för du har tydligen bilden helt klar för dig och den får du så gärna behålla för mig. Jag tror dock att vi har lite olika "utsiktspunkter".
Det har vi helt klart. Det är just *därför* som det är värt att diskutera. Men jag har inte hört några "detaljer" utan mer "lita på mig" och *det* fungerar inte på mig (och borde inte göra det på någon annan heller).

Så vad konkret var det som dessa gjorde *fel* och vad blev *farligt* i och med det? Om det nu bara inte var så att de gjorde som man gjort förut och att det tog längre tid.
 
En sådan "enkel" sak som att i dag är det installatören som avgör vad som är ok, tidigare kunde man läsa i "boken" och få sina svar. Det har i dina ögon (enligt ditt inlägg gjort det enklare) i mina ögon har det gjort arbetet betydligt svårare/krävande.
 
elmont skrev:
En sådan "enkel" sak som att i dag är det installatören som avgör vad som är ok, tidigare kunde man läsa i "boken" och få sina svar. Det har i dina ögon (enligt ditt inlägg gjort det enklare) i mina ögon har det gjort arbetet betydligt svårare/krävande.
OK, om du tolkade det så var det inte min avsikt. Tvärtom. Förutsättningen var ju att man *inte* var uppdaterad på de nyaste reglerna där man som sagt måste tänka mer själv (vi pratade ju just om en elektriker som *inte* hängt med), utan körde efter de gamla, där man inte behövde göra det. Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli så fel att det blev farligt. (Det enda som som sagt spelar någon roll.)

Att man eventuellt behöver komma ihåg mer av sina studier/kunna mer om man fullt ut skall arbeta enligt de nya reglerna är en annan femma (som jag eventuellt kan hålla med om, jag har ännu ingen tydlig åsikt om det).

Så det enda konkreta exemplet vi har sett är att man kopplar svart som obruten fas. Ingen katastrof i mina ögon, speciellt om man betänker hur många olika färgstandarder, eller brister på sådana man typiskt träffar på bara i ett enskilt hus. Jag är som sagt intresserad av fler konkreta exempel och hör gärna flera sådana.
 
Tack för de som svarade på min fråga i inledningen av denna tråd, som berörde det den handlade om.

J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.