Vi behöver hjälp! Vi bygger ett trähus med gammal stil och till viss del gamla byggnadsdelar. Vi har också valt (i vårt tycke) vackra träfönster med äkta spröjs i yttre bågen. Vi har också en del antika fönster där vi satt in nya inre bågar. Ni förstås säkert ambitionen...

Nu måste vi förstås ha barnsäkring till många av våra fönster, och alla på övre plan. Jag har letat och letat och letar, men hittar inget annat än vit plast. Är det verkligen det enda som är godkänt? Och var hittar man egentligen en förteckning över vilka beslag som är OK respektive inte?

Finns det någon vänlig själ som kan ge oss tips eller råd om hur vi kan ordna detta enligt reglerna, men utan att förstöra allt det fina som vi både kämpat för och betalat en hel del för? Finns det vackra beslag? Kan man göra egna varianter eller måste de vara "typgodkända" eller vad det kan heta?
 
Jag har också problem att hitta snygga vädringsbeslag som också är barnsäkra. Den bästa lösning jag kommit på hittils är att se de barnsäkra beslagen som en tillfällig lösning tills barnen blivit kloka nog att inte kasta sig ut genom fönstren.

Habo har en den icke barnsäkrade beslag som jag tycker är snygga. Jag gillar detta beslag.

habo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva barnsäkerheten kommer ju av att fönstret inte går att öppna mer än 10 cm, och att beslagen kräver två händer för att öppna mer än så. Kan ni säkra fönstret på annat sätt, t.ex. genom ett snöre på övre haken, så blir det nog barnsäkert i praktiken.
 
Redigerat:
Hur tight är det mellan båge och karm? Ett alternativ kan vara att fästa ett plåtbläck med en skruv i bågen och en i karmen, som löper i ett spår i plåten. Syns inte alls.
 
J-la internet, värsta långa inlägget bara försvann. Här kommer en kort version.

Snyggt från Habo, vill ha men bygger nytt = slutbesiktning med byråkrat från kommunen. Vet någon vad som krävs, får man göra eget eller måste det finnas ett godkännande på just den produkten?

Vi har mer än 60 cm till fönster från golv, så jag tror att det är lägre klass på kraven då, om jag tolkar Boverket skrift rätt. Vem har svar på det?

Förstår inte riktigt bleck-förslaget, då måste man ju skruva varje gång man öppnar ett fönster? Och ska blecket sticka ut så det går att öppna men ändå spärra? Låter i så fall inte så vackert...
 
Förresten, är det inte något slags plåtbleck i underkant på fönster från typ 60-talet ibland? Som löper i ett spår av något slag...
 
Om du skapar en plåt som ser ut så här: fonsterregel.png
Och skruvar fast den i fönsterkarmen ovanför fönstret.
Och sedan en skruv i fönstret som du för in i spåret på bläcket i hålet.
Då kommer du att kunna öppna fönstret tills spåret i bläcket tar slut men inte längre. och du kan öppna fönstret maximalt om du lyfter ur skruven ur spåret via hålet.
Enkelt, billigt och framförallt osynligt. Men det kräver att man har 3-5 mm avstånd mellan karm och fönster.
 
Redigerat:
Hej, har du hittat något barnsäkert beslag än, jag hittade just det beslaget som du tyckte var snyggt även i barnsäkert utförande , kolla på www.barkey.se dom har tydligen en barnsäker version liknande ditt.
Jan
 
D09
Janolena: tack, äntligen! Det var precis sådana vi ville ha men de var inte godkända då. Trist att vi nu monterat de fula i plast som var godkända. Känns som vi byter ut åtminstone de i glasverandan :)

D09: problemen när man bygger nytt är att man är helt beroende av kommunens byggnadsinspektör. Om de bara läser innantill så är inget godkänt utan rätt "stämpel", hur säkert den än är. Det är nog det som varit svårast av allt när det gällde att bygga hus, att bemöta alla byråkratiska regler som egentligen inte var bästa lösningen utan bara just "godkänt". Har hört att det är väldigt olika, vissa inspektörer är mer logiska, mer flexibla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.