Sitter på en ADSL uppkoppling som alltid går ner när det åskar ute.
Det räcker med lite muller på långt håll så blir det stopp i 10-20s, är åskan på nära håll så slutar det helt att fungera.
Det finns inga luftledningar.
 
Du finns inte ute på landet där din telestation ligger under mindre transformator? Moderna trafos verkar ha denna symtomen att bryta el vid åska även på långt håll.
Det du beskriver liknar på pricken elavbrotten i vårt fritidshus vid åska.
 
Intressant, tyvärr så vet jag inte exakt var telestationen ligger. Inget man direkt hittar på nätet:)
 
Är det en "normal" telestation så har den batterier.

Men det kan ju finnas luftledningsnät till stationen även om just dun förbindelse inte är luftledning.
Från stationen och vidare mot internet lär det vara fiber (Telias designguide säger att en station ska ha fiber för att byggas ut med Xdsl)
 
Vet du Mats om man har batteriebackup på all utrustning?
Har inte koll på det men skulle kunna misstänka att man av någon orsak i den här stationen inte lagt DSLAMen med batteribackup.
För det känns som det är elbortfall som orsakar avbrottet.
Det är inte elbortfall i bostaden och bärbar dator eller läsplatta som används för det påverkas ju inte mera än att man tappar mottagningen via ADSL.
 
Det lär väl finnas undantag men generellt så ska Dslam ligga under Batterierna.
Tar man den spännigen direkt från nät så kan man ju leda in åska den vägen så det är klart olämpligt även om jag inte tror att det finns en tvingande regel (kommer inte ihåg om kraft ingår när man hyr rackplats i en station).

Edit: 230V systemet har inte reservkraft från Skanova utan det får man fixa själv. Kör man på 48V systemet så har man batteriskydd från Telia

Sen känns 10-20 sek som på tok för kort tid för att det skulla vara en DSLAM som startar om. I det scenariot skaj u först Dslamen starta om och sen ska modemet i andra ändan hinna synka upp sig igen.

Jag tror mer de är åska som får modemen att tappa synken mot DSLAM och att den dip vi ser är den tid det tar för modemet att synka om sig mot stationen
 
Redigerat:
Mats skrev:
Jag tror mer de är åska som får modemen att tappa synken mot DSLAM och att den dip vi ser är den tid det tar för modemet att synka om sig mot stationen
Betyder detta att du tror att det är mitt modem som är överkänsligt?
 
Nimajneb skrev:
Betyder detta att du tror att det är mitt modem som är överkänsligt?
Nix.

Ditt modem ska tåla en hel del otrevligheter på teleförbindelsen och ändå skydda utrustningen hemma hos dig.
Dock kan det bli sådanna störningar som gör att modemet tappar förbindelsen med stationen ett kort tag.
Modemet kommer då att försöka få ny kontakt tills det lyckas.

Jag bor ju ute på landet själv och här räcker det att det blåser ordentligt för att min ADSL ska bli "skakig" (ledningarna rör sig i vinden alternatvit grenar som rör sig mot kablarna)
 
Redigerat:
Om jag vill gnälla om detta, vart vänder jag mig då?
ISP, Skanova, till dig Mats, Aftonbladet eller regeringen?
:cool:
 
Tor?
 
Tor blir bäst :)

Du kan göra en felanmälan till ISP men troligen blir svaret bara att det får man leva med så länge man har ADSL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.