Hej!

Hur skall man gå tillväga för genomföring i badrumsvägg med Pex 20-rör om pex i vägg är horisontell och ingen plats finns för väggdosan där ju inkommande rör ansluts vertikalt? Jag vill helt enkelt ha en väggdosa med horisontell anslutning för pex 20!

Har letat i LK:s produktkatalog men inte hittat någon.

Någon som vet?
/Ö-byggarn
 
Krilleman
Montera en enkel väggdosa avsedd för AX20 som du vrider horisontellt?

Jag förstår inte riktigt vad du menar och vad problemet är?

Och vad har du för förbrukare i ett badrum som kräver 20 slang?

Observera texten:
För 20 mm dosan finns endast klämringskoppling. OBS! För 20 mm är kopplingen ej utbytbar. Servicelucka ska monteras. Se monteringsanvisning.

Och monteringsanvisningen säger:
Ska LK Väggdosor för 20 mm rör användas ska den bipackade tomrörsbiten samt de 2 O-ringarna användas enligt bild. Beakta att 20 mm koppling ej är utbytbar. Detta innebär att en lucka för service är nödvändig att installera på vägg direkt bakom LK Väggdosa.

Monteringsanvisning hittar du här
Klicka på LK Väggdosa.
 
Redigerat:
Jo, den grova dimensionen beror på att vvb kommer finnas i badrummet (fritidshus) och i badrummet kommer jag även ha ett fördelarskåp med inkommande servisledning. Kallvatten skall gå från skåpet till vvb i badrum, varmvatten skall sedan tillbaka till skåpet för vidare dragning till kök etc. Det är mycket ont om plats och skåpet kommer byggas in i en "låda" för att inte få någon genomföring i golv. Lådan kommer sen inneslutas av tätskiktet och blir då som "vägg". Lådan måste ju få två genomföringar (varmt/kallt) och frågan gäller då dess genomföring. Jag vill helt enkelt kunna gå från det inbyggda skåpets sida genom lådan ut i badrum på ett godkänt sätt!

Bifogar en bild, hoppas den klargör! Låda.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Från fördelarskåpet kan du då inte bara sticka ut två 20 slangar med tillhörande skyddsrör i badrummet? Det är godkänt. Sätt en lämplig täckbricka och gå vidare med 22 krom?
 
Bra, det var det jag hoppades på! Hittade ingen info på tillverkarens sajt, kanske på grund av att det är en självklar lösning!? Har aldrig sysslat med pex förut så det är en del att lära sig...

Jag trodde det alltid behövdes nån typ av fixtur på "väggsidan" vid genomföringar oavsett vilken vinkel rören kommer.

Har nu även fått svar från LK:s support där de säger att krilleman_215:s lösning är godkänd, men att de själva inte har någon täckbricka för detta (antar de menar för 20 mm pex). Någon som vet? Har surfat runt men inte hittat någon. Skyddsröret är 34 mm.
 
Krilleman
Stick ut skyddsröret 2mm utanför färdig vägg (alltså kakel/matta) och montera en väggbricka med gummitätning.

Enkel
Dubbel
Trippel

Tänk på att inte dra rören där skruvhålen är
 
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.