Krilleman
injonil skrev:
Hmm, nej, det är inte slät ansats i fördelaren så det är kanske detta som behövs? [länk]
Korrekt!

Här har du monteringsanvisningen. Klicka på "Monteringsanvisning för LK Universalssytem"
 
Tack! Ja, jag läser febrilt redan!

Nu undrar jag om LK's dubbla väggdosa UNI http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-vaggdosa-uni-16x2-0-25mm-dubbel/?select=true lirar ihop med dubbel väggbricka http://www.rinkabyror.se/artikel/vaggbricka-pal-pex-alupex-16-dubbel/?select=true, men det borde den väl göra?!

Funderar på att använda dessa dyra väggdosor där rör ska dras i en gammal yttervägg. Badrummet ska bygga i en utbyggnad där väggen för toalett och handfat angränsar mot "gamla" huset och rör ska alltså dras i en tidigare yttervägg med ytterpanel är kvar... Lite knepigt att få till en bra förankrad installation mao.
 
Krilleman
Väggdosan ska ha tillhörande anslutningskoppling.

En bit ner här under väggdosorna ser du dom olika alternativena.

I monteringsanvisningarna ser du även hur man går till väga. Klicka på "LK Väggdosa"

Hur tjock är regelverket i väggen som du ska dra dina rör i?
 
Redigerat:
Ok, tack! Inte väggbricka mao...
 
Krilleman
Personligen tycker jag det känns bättre att dra pexen med LK Väggbockstöd Grip, men det kräver att regelverkets tjocklek är större än 70mm. Då slipper du köpa dosor och dyra anslutningsdetaljer! Och du slipper skarverna som blir i dosorna. Då slangen tittar ut genom väggen heldragen.

Och undvik om det går att dra PEX i yttervägg. Man får göra det, om man följer anvisningarna i säkervatten. Lite svårt bara att hålla sig på den "varma" sidan med ett väggbockstöd som bygger 6-7cm innåt.
 
Redigerat:
Nejdå, det är den gamla ytterväggen mot gamla delen av huset, numera innervägg mao :)

Ja, jag tittar på Väggbockstöd Grip nu och det skulle nog fungera om man använder LK väggskena att fästa i. Väggskenan borde gå att göra plats för och montera, tex bakom panelen. Väggen är alltså inte öppen utan jag behöver fräsa ur, borra etc för att få dit prylarna. Plats finns dock eftersom det som sagt är en gammal yttervägg...
 
Krilleman
Men väggskenan kan du ju montera precis bakom ditt skivmaterial du ska ha i badrummet. Alltså utanpå panelen men innanför skivan. Då kan du ju också gå "bananas" med motorsågen för att spåra upp!
 
Japp, verkar helt klart enklast!

Och tack än en gång för hjälpen!
 
Krilleman
Vad gör man inte på sin sista semstervecka? Tänker jobbrelaterat! :wow:

:beer:

OT - Det har ju börjar regna igen efter massor med veckor av torka. Då kan man lika gärna jobba!
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.