Hej.
På infarten har jag en brunn för dagvatten som hör till kommunens nät. Problemet är att locket ligger för högt och jag vill sänka det.
Jag har marksten runtomkring och trodde att problemet var att locket helt enkelt vilade på stenarna men så enkelt var det inte.
Brunnen består av cementringar, högst upp har någon satt i ett grovt pvc-rör. Uppe på röret sitter någon sorts gummikrage. I locket, alltså inte själva locket men kransen runt, sitter ett annat pvc-rör som följer med upp när jag lyfter av kransen.

brunnslock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret som sitter i locket passar precis i gummikransen men själva gjutgärnskransen går inte i, det är därför locket är för högt.

Hur fixar jag det här på enklaste sätt??
 
Det är ingenting kommunen kan hjälpa till med? Jag tänkte då det är en del av deras ledningsnät.
 
Kan kolla med kommunen men jag är rätt säker på att det är "min" brunn och därmed mitt problem.
 
Det är ju meningen att dessa brunnar ska vara teleskopiska så att det ska gå att justera höjden enkelt. Men din brunn var väl redan i lägsta läget. Det är alltså den del som du dragit ur som används för att justera höjden.

Förmodligen kan du dra ur den plastdelen som sitter kvar i betongröret, kapa betongröret och sedan sätta tillbaka alltihop på samma sätt som det satt. Eftersom brunnen är justerbar så gör det inget om du kapar lite för mycket. Men det förutsätter ju att betongrören är cylindriska. Är den översta delen konisk så blir det ju inget bra att kapa...
 
Inte godkänt enl. kommunen, men ta en kniv och skär bort lite av gummikransen runt om så får du ner metallkonan en bit. Om du är lite noga med att skära så blir det nog också ganska tätt så att det inte rinner ner sättsand i dagvattnet.
Fast om det är mycket konan skall ner så funkar det ju inte.
 
Kanske enklare att höja stenarna runt om lite?
 
Frilägg runt brunnen och såga av röret med en fogsvans (röret med manschetten). Jag hade tagit 10 cm, var noga med att det blir rakt.
 
Vår dränering såg ut sådär. Jag kapade det orangea röret i marken (inte det du tagit upp) med bågfil. Det var ett riktigt skitgöra. Se till att gräva en ordentlig grop runt alltihop så du kommer åt. Det var även ett helsike att få ihop alltihop. Tips: Smörj inte, friktionen behövs. Jag har för mig att det var enklast att vända gummidamasken utochin.
 
Tack för era tips och kommentarer!
Jag började med att kapa röret men tyvärr räckte inte det. Kunde bara ta några cm innan jag kom för nära cementringen. Det gick förresten väldigt bra att såga med multiverktyg, PMF 180.
Att kapa betongröret kändes alltför bökigt, att höja stenarna skulle inte bli bra. Kvar fanns då bara att karva ett större hål i gummikragen. Det blev ganska precist, tror inte att det kommer komma ner så mkt stenmjöl där.
 
Med en vinkelslip och stenkapskiva så borde det inte vara alltför bökigt att kapa betongröret.
 
Vänta nu. Betongbrunnar har nästan alltid mellanringar mellan konan och beteckningen, dessa plockas lätt bort och är oftast 5-10cm tjocka. Kolla om du har sådana, kan vara svåra att se så frilägg runt brunnen.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Så är det på vår avloppsbrun
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.