Hej

Går i planerna på att bygga en fjällstuga av enklare modell, ca 55 kvm 3 rum kök och badrum.
Plintgrund och Pulpettak. Skall bygga själv i lösvirke
Jag har tidigare byggt mycket själv bla det hus vi nu bor i på 240 kvm plus 60 kvm dubbelgarage men då med den tidigare PBL och då var min Pappa Kvalitetsansvarig.
I och med nya PBL så skall man ju ha en icke partisk Kontrollansvarig men frågan är hur det funkar då jag själv både är byggherre och byggare?
Skall även huset slutbesiktas av en annan besiktningsman eller räcker kommunens slutbesiktning?
Vad ingår i kontrollplanen och vad MÅSTE jag göra -helst vill jag ju inte ha någon över huvud taget och jag ser den bara som en onödig kostnad och inte heller relevant när man både är byggare och byggherre men det har säkert herrarna i rosenbad tänkt på ...

Några med erfarenheter?
 
Bara kommunen i vilken du ska bygga i som kan svara på det, lagen är en sak, den praktiska tillämpningarna av lagen ter sig lite olika.

Med 55m2 skulle jag gissa att de kommer att kräva en kontrollansvarig, men då du bygger fritidshus kommer din kontrollplan inte vara särskilt avancerad.
 
Jag har pratat med Åre kommun lite löst sådär och dom kräver KA och 4 st platsbesök har dom sagt. Sen verkar det inte helt lätt att få tag i någon som vill ta på sig att vara KA till ett såhär litet projekt men jag letar vidare. Någon som har exempel på en kontrollplan till fritishusbygge?
 
Är det verkligen inga egenbyggare som haft samma funderingar?? eller är det ingen som bygger själv längre pga all byrokrati?
 
Enligt lagen får du inte vara KA. Vad enskilda kommuner gör är en annan sak. Fråga!
 
haavard skrev:
Enligt lagen får du inte vara KA. Vad enskilda kommuner gör är en annan sak. Fråga!
Hehe, ja bara att det är så.......:x .......
 
Får och får... Jag känner till ett fall där frun står som byggherre och maken är kontrollansvarig. Kreativt!
 
Men olagligt enligt lagen.
 
Enligt nya PBL måste ju din KA vara certifierad, det har jag väldigt svårt att se att en enskild kommun skulle kunna gå runt.
 
Jag är fullt medveten om att enligt lagen så ska KA vara en opartisk certifierad persson (vilket jag också skrev i första inlägget)
Jag kan också förstå nyttan av en KA om jag anlitar en byggfirma för en herrans massa pengar som bygger mitt hus och om jag dessutom är helt novis i att bygga själv, då är det såklart en trygghet att ha någon som kontrollerar att firman gör saker som dom ska. Men då jag själv bygger och dessutom är kunnig så ser jag inte poängen med en KA då kommunens bygginspektör dessutom skall göra en stommbessiktning och en slutbessiktning!
Den nya PBL har uppenbarligen inte tagit i beaktning att man faktiskt kan bygga sitt hus själv, det enda possitiva med den nya PBL är ju att man slopat kravet på byggfelsförsäkring för egenbyggare.

//E
 
haavard skrev:
Men olagligt enligt lagen.
Det är jag inte så säker på. De bygger på ett gammalt bygglov så det är nog sökt enligt gamla PBL. Mannen har dessutom nödiga cert då han arbetar med dylika projekt.
 
Du är inte ensam om att inte se poängen med nya reglera kring KA. Det är rätt många som haft en KA som i princip bara fyllt i lite blanketter och sen kunnat fakturera 25 papp för det. Men vad man ska göra åt det är svårt att säga.
Bli politiker kanske? :)
 
mariatherese skrev:
Det är jag inte så säker på. De bygger på ett gammalt bygglov så det är nog sökt enligt gamla PBL. Mannen har dessutom nödiga cert då han arbetar med dylika projekt.
Då kan det nog vara ok. Men då är han kvalitetsansvarig, inte kontrollansvarig. Dessutom kunde han enligt gamla lagen vara både byggherre och kvalitetsansvarig själv. (Om kommunen godkände kvalifikationerna)
 
Min kommun lät mig vara kontrollansvarig på mitt bygglov (som ansöktes dec 2012 och beviljades... feb 2013).

Allt jag läst pekar dock på att jag inte borde få varit det.

(var ju inget jättebygge, kontrollplanen jag upprättade innehöll 3 punkter).
 
ullberg
nombz skrev:
Min kommun lät mig vara kontrollansvarig på mitt bygglov (som ansöktes dec 2012 och beviljades... feb 2013).

Allt jag läst pekar dock på att jag inte borde få varit det.

(var ju inget jättebygge, kontrollplanen jag upprättade innehöll 3 punkter).
Ojdå, det var ju osedvanligt mänskligt av kommunen, hade jag verkligen inte trott ;)

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.