Hejsan.
Vad för sand ska man ha för att fylla ut ojämnheter på en gräsmatta?
Tacksam för svar.
 
Beroende på vad du har för jordmån under och hur mycket du ska fylla men lite grövre sand är bra föär då dränerar det. Gärna blandad med mull
 
Okej det låter bra.
nåt namn?
Tänkte om det är nån speciell sand.
Eller är det sand som sand? bara lite olika storlekar?
 
Begreppet "gjutsand" brukar alla handlare känna till. Ungefär så grov eller grövre. Finare grader, t ex "leksand", ska du inte använda.
 
tack
 
Varför skall du fylla ut med sand ???

Skall du fylla ut ojämnheter i gräsmattan så använd vanlig anläggningsjord eller Dressjord, sistnämnda är det lite sand i blandat.

Använd inte enbart sand.
 
  • Gilla
Stabbsson
  • Laddar…
Bara sand är förstås inte det mest idealiska - det är som mats_o sade bättre att blanda mull i den. Och sand + mull = dressjord.
Men anläggningsjord, om det är det samma som matjord undrar jag om jag inte skulle föredra ren sand. Matjord ovanpå gräset kan bli rätt geggigt och kan t o m kväva det.
 
Du sår ju nytt gräs i jorden du jämnar med så jag ser inte varför du inte skall använda anläggningsjord.
 
Det beror på hur mycket man fyller med. Fyller man bara någon/några cm så är det bättre att låta befintligt gräs växa igenom om det är bra i botten
 
  • Gilla
Antonpaul
  • Laddar…
Kan man fylla upp både höst och vår? Vad är bäst? Har en fin grön gräsmatta men den är väldigt ojämn så ska fylla upp med matjord och låta gräset under växa igenom! Går det?
 
Om jag har förstått det hela rätt så ska man inte fylla på med mer dressjord än att grästopparna kommer igenom dressen. Dessutom kan det vara läge att lägga in lite extra gräsfrön medan man jämnar ut/dressar. Och då gärna med samma grässort som man hade från början...
 
du kan absolut fylla ut hål i gräsmattan men du får givetvis så där också.. Om hålen är djupa alltså?
 
Kan jag görs det nu på hösten? Eller sensommar dom deg fortfarande är?
 
Du kan göra de nu men se till att hålla jorden lätt fuktig hela tiden!
 
Jag har kollat en hel del trådar om gropiga gräsmattor nu.
Ibland får ma rådet att lägga på en hög med sand och sedan borsta ut sanden och låta gräset växa igenom.
Vore det inte bättre att använda en "frövagn"
http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/vagn.gif
för att fördela sanden jämnt och sedan låta den falla ner i "hålen"?

Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.