Ska installera en Intellivent i badrummet i källaren. Min ursprungliga plan var att ansluta den till fuktstyrning enbart men blev fundersam om det kunde vara värt att kika på några av de andra installationsalternativen
  1. Enbart fuktstyrning, schema 1
  2. Konstant lågfart + fuktstyrning, schema2
  3. Fuktstyrning + tidsstyrning med lampströmbrytare, schema 3
  4. Fuktstyrning + tidsstyrning, schema 4
4
Nån med intellivent som vill berätta hur ni installerat den och för/nackdelarna med den uppsättningen?

I mitt fall är det som sagt källare med badrum. I normalfallet är fukthalten relativt låg med rätt stora påslag just vid användande av dusch och bastu tex.
 
Har min installerad enligt schema 2.

Har ett enplanshus med självdrag (tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum) och installerade min Intellivent i badrummet för 3 år sedan för att få lite mer snurr på luften framförallt sommartid. Kör på väldigt låga varv på vintern och höjer varvtalet på sommarhalvåret, stänger dock aldrig av den.
 
intressant
Ska renovera badrummet här uppe vad det lider och då blir det nog intellivent där också. Har du upplevt en stor förbättring med ny tilluft + intellivent?

Det jag funderar på i källaren är om jag genom att köra konstant drift kommer messa med husets naturliga självdrag (som funkar rätt bra hör och häpna :) )
 
Även vi har äldre hus med självdrag, och har satt in en Intellivent i badrummet uppe. Vi har som Cabrera med konstant drift och fuktstyrning, och har en enorm förbättring av inomhusklimatet däruppe, framförallt sommartid. Man ligger inte längre i en sjö av svett nattetid. Det har dessutom blivit en markant sänkning av fukthalten på vinden pga undertrycket (vi mäter och loggar kontinuerligt). På vintern hade vi dock endast tänkt ha fuktstyrt, självdraget är oftast mer än tillräckligt vintertid.

I källaren bör du dock inte ha konstantdriften inkopplad, framförallt inte på sommaren. Du riskerar då att dra in fuktig luft som kondenserar i den relativt kalla källaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anchisian
  • Laddar…
Jag har ett relativt litet badrum, 7-9m2 uppskattningsvis. Huset har mekanisk frånluft och vid användning av duschen blir det oftast en kraftig imma på rutorna. Har köpt en ny fläkt av en arbetskollega, hur skulle ni koppla in den i badrummet?
 
term skrev:
I källaren bör du dock inte ha konstantdriften inkopplad, framförallt inte på sommaren. Du riskerar då att dra in fuktig luft som kondenserar i den relativt kalla källaren.
Nej det är ju precis vad man inte vill ha! Blir nog att köra enbart fuktstyrning helt enkelt.
Kul att det funkat så bra för er uppe! Ska bli spännande att få testa själv sen. Vi har också en del problem med stillastående luft i just sovrummet.
 
MUSS skrev:
Jag har ett relativt litet badrum, 7-9m2 uppskattningsvis. Huset har mekanisk frånluft och vid användning av duschen blir det oftast en kraftig imma på rutorna. Har köpt en ny fläkt av en arbetskollega, hur skulle ni koppla in den i badrummet?
Jag förutsätter att det finns en frånluftventil i badrummet.

Hur är det med tilluft till badrummet?
Kommer luften till även när dörren är stängd genom urtag i tröskel eller karm?
Är frånlutsystemet rätt dimensionerat?
Något märkbart drag i badrummets frånluftventil när dörren är stängd? Prova med lite toapapper.
Är fönstret dåligt isolerat eller ett "helt" treglasfönster?
Hur länge finns imman kvar?

Mycket frågor, jag vet. Men en extra fläkt känns onödig.
 
Jag kör en fresh intellivent i badrummet på bottenplanet i ett hus med självdrag. Badrummet har enbart frånluft som går ut genom väggen. Eftersom den sitter lägre än husets normala frånluft så fungerar ventilen i praktiken som en tillluftsventil för huset. För att hindra detta har jag satt ett kallrasskydd i röret. Fläkten har jag satt på fuktstyrning med manuell aktivering på en återfjädrande knapp. Det här innebär att fläkten enbart vädrar ut fukt ur badrummet när det behövs, eftersom det stör husets självdragsfunktion. Jag kör därmed inte den fläkten i onödan. Den manuella aktiveringen kan man använda om man råkat orsaka dålig lukt i badrummet.

Det hela fungerar bra tycker jag.
 
KnockOnWood skrev:
Jag förutsätter att det finns en frånluftventil i badrummet.

Hur är det med tilluft till badrummet?
Kommer luften till även när dörren är stängd genom urtag i tröskel eller karm?
Är frånlutsystemet rätt dimensionerat?
Något märkbart drag i badrummets frånluftventil när dörren är stängd? Prova med lite toapapper.
Är fönstret dåligt isolerat eller ett "helt" treglasfönster?
Hur länge finns imman kvar?

Mycket frågor, jag vet. Men en extra fläkt känns onödig.
Treglas fönster, men de är lika gamla som huset, nästan 30 år gamla. Tilluften kommer under dörren, en liten springa.
Frånluften är indraget till badrummet och är ju inte modifierat sedan huset byggdes så jag utgår ifrån att det är rätt dimensionerat.

Är inte hemma denna vecka så kan inte prova med toapapper. Men känns som att fläkten aldrig kan hantera så mycket fukt på så kort tid. För oavsett kapacitet så ska den ju dra luft från andra toan, bastun, tvättstugan och köket samtidigt.
 
motives skrev:
intressant
Ska renovera badrummet här uppe vad det lider och då blir det nog intellivent där också. Har du upplevt en stor förbättring med ny tilluft + intellivent?
Ja jag märker skillnad, betydligt bättre luft än tidigare.Jag loggar också koldioxidhalten i vardagsrummet och ser där tydligt hur den sjunker för varje steg jag ökar fläkten.
 
Vi har konstant lågfart + fuktstyrning. De senaste veckorna har jag dock märkt att fläkten går på fuktstyrning lite då och då, utan att någon exempelvis duschar. Det är ju ingenting som stör eftersom den är så pass tyst, men jag blir ändå lite konfunderad när den sätter igång mitt i natten. Visserligen bra om den ventilerar ut fukt, men jag tycker att den verkar vara överkänslig. Någon annan som har råkat ut för detta?
 
Pära skrev:
Vi har konstant lågfart + fuktstyrning. De senaste veckorna har jag dock märkt att fläkten går på fuktstyrning lite då och då, utan att någon exempelvis duschar. Det är ju ingenting som stör eftersom den är så pass tyst, men jag blir ändå lite konfunderad när den sätter igång mitt i natten. Visserligen bra om den ventilerar ut fukt, men jag tycker att den verkar vara överkänslig. Någon annan som har råkat ut för detta?
Är det inte möjligt att den till viss del känner av uteluften och på så vis startar? Hemma hos mig är det rejält fuktigt ute just nu, speciellt sent på kvällen och tidigt på morgonen.
 
Är det någon som vet om det går köra dessa fläktar i lägena "konstant lågfart +"fuktstyrning" + "timeraktiverad via återfjädrande strömbrytare" samtidigt?

Det jag vill åstadkomma är således: konstant lågfart för att inte störa självdraget, fuktstyrning för att ta bort duschånga, samt knapp för att vädra ut skitlukt helt enkelt.

Kan man ha alla 3 lägena samtidigt?
 
Jepp! Vi har det så på vår Intellivent i badrummet (med ett snöre istället för knapp iofs).
 
Schema 3 i tvättstuga och badrum i källare samt badrum på entreplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.