kpac skrev:
När det gäller dörren så kommer den nog tyvärr tappa sina speglar å bli vit :)
Så synd! Såvitt man kan se är den i gott skick. 50 -tal är ju kult numera! Skulle definitivt bara putsat upp den lite ich köpt passande trycke och nyckelhåls från byggfabriken.
http://www.byggfabriken.com/sortiment/dorrhandtag/funkisdorrhandtag/

Handtaget i teak, t ex skulle vara jättesnyggt. Eller varför inte vit bakelit...
:)
 
Redigerat:
Så... då har jag vart nere på Lasses färg och tapeter i Rudalen (Göteborg). Har inhandlat grundfärg, lackpensel och roller. Fortsatte sedan slipa och tog även bort färgen från gångjärnen.

Gjorde iordning 3 små luckor först och har tänkt testa att grundmåla, spackla, slipa och grundmåla för att se hur det blir innan jag tar tag i resten av luckorna.

IMAG0241_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMAG0242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0247.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är varför metallen ser ut att få rostfläckar efter grundfärgen lagts på...
 
Köpte en rostskyddsfärg för att måla gångjärnen med.
 
kpac skrev:
Köpte en rostskyddsfärg för att måla gångjärnen med.
Finns väl egentligen ingen anledning rostskyddsmåla gångjärn inomhus - såvida du inte har väldigt fuktigt inomhus....
 
Mycket möjligt att du har rätt sommartorparn... Biträdet i affären rådde mig att köpa det dock. Köpte det å nu använder jag det, kanske är onödigt men det lär ju inte skada.

Har grundat å spacklat nu, kan knappt bärga mig inför det färdiga resultatet.
 
kpac skrev:
Frågan är varför metallen ser ut att få rostfläckar efter grundfärgen lagts på...
Anledningen till att du får rostfläckar på gångjärnen är att dessa var av obehandlat järn på den tiden och målades då med oljefärg. Nu har du helt säkert använt en grundfärg som är vattenbaserad och då rostar järnet. Tyvärr är det så att sådana rostfläckar går igenom all vattenbaserad färg oavsett antal lager. Så du blir så illa tvungen att måla med en spärrgrund eller din rostskyddsfärg. Om du inte tar bort den gamla färgen så slipper du det.
 
Mitt kära projekt har blivit ett riktigt jävla hatprojekt pga en enda orsak... DAMM! det letar sig in precis överallt, sedan skall det slipas upprepade ggr och det är inte precis kul att täcka med täckplast varje gång, och trots det smiter det igenom och lägger sig precis ÖVERALLT!
Nu får jag praktiskt taget städa allt, dvs varenda liten detalj i mitt hem. Att slipa med planslip i lägenhet kanske inte var den bästa iden jag fått och jag avråder starkt alla att göra detta. Projektet i sig är egentligen en ganska dum sak att ta tag i då det innebär en helvetes massa jobb jämförelsevis med flera andra renoveringsmoment man kan genomföra hemma. Det är relativt dyrt att skicka iväg luckorna för slipning och sprutlackering men jag kommer att överväga det alternativet nu.
Tackar oavsett för all hjälp jag fått på vägen och kommer att uppdatera slutresultatet.
 
Jag lämnade 11 st innerdörrer för sprutlackering i Göteborg och betalade 710:- för dörr med tapet på en sida och 610:- för orörda. Perfekt resultat till en kostnad av 6.800:-. Värt varenda krona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.