Absolut tycker jag att du resonerar sunt.  Vi har en dröm nu om ett hus som vi hoppas att bo i länge och vill därför satsa nu. Jag har ingen aning om vårt liv om 15 år, som tur är  ;)

Jag har svårt att tänka att nu ska jag bygga ett hus men fortsätta att drömma om "nästa gång"...

...men som tur är tänker vi alla olika! Tråkigt vore det annars!

Lycka till med byggandet!  :D
 
Än om det är erat första hus ni bygger, så bygg inte under 100/kvm+ att det finns möjlighet till att inreda övervåning.. Bara ett tips. Dom flesta som köper hus är barnfamilje,r och dom om nån vill ha ytor.. ::)
Så ska ni bygga hus för att ev sälja i framtiden så tänk då även på säljläget för framtiden.. Lite svårare att sälja ett hus på 130-140/kvm totalyta nu menar jag då inkl ev övervåning som är inredd. Än att sälja ett hus på 160-180/kvm :)
Men som jag sa tidigare alla är vi olika,, ;)
 
Om alla tyckte lika sa skulle Sverige se ganska trist ut med samma hus i varje kvarter...

Ater till grundfragan - tror inte att det ens gar att jamfora hus mot hus. Vad ingar? Uppvarmning, isolering, utrustning, grundlaggning, markarbeten, transporter...

Man kommer nog inte runt grovarbetet att ta in offerter fran sa manga leverantorer som mojligt och sedan forsoka jamfora.

En sanning - aven om man raknar med att det ska bli mycket dyrare an man raknar med, sa blir det anda mycket dyrare an man raknade med! :cool:
 
bygga hus billigt är det viktigaste för oss eftersom vi inte har ekonomi till annat.... Som sjuksköterska och socionom kommer vi aldrig ha det speciellt fett så för oss handlar det om så mkt kvm för pengarna vi kommer att välja bort allt lull lull. Tycker inte att 91 kvm + inredningsbar vind på 65 låter lite just nu bor vi på ca 47 med ett barn och hund fast vi har världens finaste tomt hyfsat nära stan!!!! Vi hade helst byggt nytt men kommer nog att försöka bygga till vår "sommarstuga" Men nu blev jag intresserad av björkliden villan trofast tyckte den va fin om vi får en till unge får de väl dela rum , det finns värre saker.....
Ska kolla upp dom lite närmare .......

Vilka kostnader kommer till när man bygger nytt istället för att bygga till förutsatt att vi kan bo i vår stuga under tiden?????


Isabel ;D
 
Isabelc!
Är ni ute efter billigt boende tycker jag att ni ska titta på Älvsbyhus. Själv planerar vi för ett 1,5plans med oinredd övervåning. Dessa kostar i standardutförande 866' inkl grund. Lägg till tomtpris + 150'-200' så har ni nog ett eget hus till "billig" peng. Övervåningen kan inredas efter hand. Dessutom kommer vi nog att välja bort plastmattorna och lägga golv, kakel å klinkers själva. Då hoppas vi kunna hålla priserna nere, men ändå få lite standard i huset.

MVH Jim
 
Visst går det väll att resonera som så att man kanske vill bygga nytt flera gånger. Men som i vårat fall, så har vi hittat vårat dröm-ställe!  :DSåå underbart, och då bygger man bara en gång, för att bygga där och sen sälja om några år är helt otänkbart. Ska det i så fall säljas så blir det till något av våra barn, och då vill man ju ändå att det ska vara ett bra hus, i god kvalitet. Frågan jag undrar över är om det ska bli ett Fiskarheden hus eller ett av lösvirke. Det är ju självklart mer jobb med lösvirke, men det känns om att det är enda sättet att få det precis som man vill ha.
 
Självklart vet ingen vad man gör om 10 år, men vår inställning till huset vi ska bygga är ändå definitivt att här kommer vi bo resten av livet eller åtminstone under en lååång tid framöver. Hade jag byggt detta och redan funderat på nästa hus så hade det inte känts särskilt kul.

Men vi är tyvärr tvugna att välja billiga alternativ och göra mycket jobb själva, då vi inte direkt är rika.. Så vi har liksom inte valet att kunna ta något dyrare, utan vi får hellre göra det personligt genom att välja ut och lägga golv och kakel själva samt inreda övervåningen sedan. Men för oss är nog husets läge viktigast av allt, och det har vi hittat ett vi verkligen gillar.

Att ha ett fint hus är inte mycket värt om man måste vända på varenda krona och aldrig kan unna sig något - eller om man kanske t om blir tvungen att sälja huset...
 
:)
Hej, Smartstart från Finndomo är ett mkt prisvärt kvalitetshus.
 
Om man inte vill göra något själv så tror jag det är svårt att slå Älvsbyhus. Björklidenhus favoritserie är nog billigast med platta på mark och vattenburen golvvärme men då är det bara 91 kvm på bottenvåningen. Om man tänker månadskostnad och framtida uppvärmningskostnader kanske man ska snegla på de energisnålaste husen och alternativ uppvärmning. 10 000 kwh istället för 17 000 kwh / år borde väl bli närmare en tusenlapp i skillnad per månad i dagsläget.
 
Om man tänker månadskostnad och framtida uppvärmningskostnader kanske man ska snegla på de energisnålaste husen och alternativ uppvärmning. 10 000 kwh istället för 17 000 kwh / år borde väl bli närmare en tusenlapp i skillnad per månad i dagsläget.
Och vilka är dem? Ge oss hela listan! ;)
 
"Det enda man vet om framtiden är att man inte vet något" var det någon som sa. En viktig sak när man bygger nytt är att titta på hur mycket kan jag sälja mitt hus för när det är färdigt. Detta för att inte få en massa skulder om jag skulle vara tvungen att sälja av något skäl. Tillvalslistan kan ju göras hur lång som helst och kostnaderna skenar iväg. Som småbarnsförälder (jag hade tre) kanske jag såg 10-15 år framåt när jag köpte hus(133m2+133m2). Nu 16år senare( 1barn utfluget + 2 om ett par år) har jag och min fru helt andra krav på vårt boende. Därför kommer vi att bygga nytt utifrån dessa krav. Stora ytor är ioch för sig trevligt när man har barn men min erfarenhet är att barn/tonåringar är nöjda om de har en egen vrå som de kan stänga dörren om. Om Ni tänker bygga nytt med ert drömläge(där ni skall bo för evigt) så försök tänka på hur ni skall använda huset när barnen har flyttat(åren går mycket fortare än vad man tror). Försök oxå tänka på hur ni skall använda huset som äldre/pensionärer eller om ni mot förmodan skulle bli funktionshindrade. När vi köpte vårt hus så hade vi inte alls dessa tankar.

Fiskarheden har enplans som är i mitt tycke prisvärda, både om man vill göra mycket själv eller köpa tjänterna exvis lövsångaren och domherren. Lövsångaren kan t ex förlängas 1,2m på mitten för 37,5tkr och få en yta på 133m2.

Lycka till med era husplaner :)
 
Älvsbyhus är nog svårslagna om man vill ha ett billigt hus.

Dock håller jag med om att inte bara stirra sig blind på huspriset utan var noga att titta på tomten och dess förutsättningar och se till att få ett driftsekonomiskt hus.

Ibland kan det vara värt att lägga några hundra tusen extra på ett välisolerat hus med fönster i söder osv så man får lite bättre driftsekonomi, samt ett trivsammare hus.

Jag har tagit in priser från baltikum då vi skulle bygga vårat hus och det visade sig vara dyrare än man trodde. De hamnade i samma prisklass som de dyrare svenska husen (Sjödalshus, Faluhus mfl).

Det går som jag ser det inte att "trolla" fram ett bra pris på nybyggda hus. Det enda man kan göra är att skära i allt man kan, ytskikt, byggnadsmaterial, utrustning mm. Samt arbeta själv för att få ner hantverkartimmar. Här är det också viktigt att se till att få bra hantverkare som "gnor" på. Jag har haft alla sorter, en del som springer fort och mest bara småpetar överallt, andra som är lite långsammare men gnetar på och får saker färdiga och detta betydligt snabbare än de "snabbspringande" :)

Billigast är Älvsbyhus om man nöjer sig med deras utförande. Det tror jag vi alla kan enas om. Jag bygger i närheten av Älvsbbyhus kostnader men ett egetritat hus och det medför många många arbetstimmar, både i planering, anbudsarbete, jaga priser på små saker samt givetvis eget arbete på huset. Kort sagt så finns inga genvägar.
 
Många pratar om Älsbyhus men de är ju för jäkla tråkiga...  :-?  Men smaken är ju som baken. Ville bara tipsa om min favvo (såklart) Smålandsvillan. Ganska normala hus men lite mordenare stil till ett billigt pris!!! Skitbra! Vi får både vårt drömhus och vi får det billigt. Kan inte bli bättre. Nu var ju tomten dyr så det blir dyrt ändå men har man en billigt tomt så...  :D

Vi bygger hus EN gång. Det är ju det vi tror nu. Man kan aldrig veta vad som händer i framatiden men jag vill känna att det är här jag bor. Jag vill fortsätta att drömma men nu kan jag drömma om att göra om trädgården, köpa grejer till hemmet, bygga om lite grann här och där, bygga bastu... Om jag ville ha en kontantinsats så skulle jag nog köpa en bostadrätt el. så. Vi har iaf lyckats fått ihop en bra vinst på 5 år.
Jag skulle inte bygga nya hus stup i kvarten. Det är en ganska jobbig process tycker jag så det vill jag nog bara vara med om en gång.

isbelc: kostnader som tillkommer är el, telefon, vatten, bygglovsansökan (avgift till kommunen), tomten, mm mm kom inte på mer just nu...
 
Snailman
Var och kollade på en smålandsvillan i göteborg husknuten, såg ju ok ut, utom badrummet som var väldigt litet, och toastolen stod väldigt långt från handfatet, och hamnade därigenom väldigt nära golvbrunnen, så det hade nog varit svårt att sätta in en duchvägg där.
 
Det ska gå in en duschvägg där... men det finns ju olika mått på dem också. Vilket hus var ni inne i? Vet du vad det hette? Vet inte om alla Smålandsvillans badrum ser likadana ut... Övervåningen är ju oinredd vilket betyder att man kan göra större badrum där och göre precis som man vill och det tycker jag är jättebra. Så har väl visserligen många andra husföretag också.
/Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.