Håller som bäst på att ta tag i vår matkällare anno 1981. Detta är alltså ett rum som står ouppvärmt året om. Som synes på bilderna har puts och färg släppt i ena hörnet. Skadan ser lite värre ut nu när jag rivit ned färg som bubblat sig, men putsen ser förvånansvärt bra ut under. På andra sidan detta hörn, på utsidan, fanns tidigare en liten rabatt med en buske som vi tog bort omgående då vi flyttade in förra året. Det finns även ett stuprör. Jag har grävt omkring en meter ned och stupröret ser helt intakt ut. Min tanke är att vattnande av den gamla rabatten samt det faktum att renssilen i vissa lägen gör att en del vatten rinner ur stupröret gjort att skadan uppstått. Vidare vet jag att tidigare ägaren belamrade detta hörn inne i matkällaren med massor av saker och jag tror därmed att skadan förvärrats då ventilationen varit obefintlig.

Bortse från den silvertejpade ventilationstallriken för övrigt. Det är en annan historia :)

Nu till min fundering. Tanken är att vi ska göra om detta till en lite mysigare vinkällare. Jag ska lägga klinker på golvet och förstås laga väggen. Första tanken var att slipa ned all färg, men jisses vad den sitter fast! Den sitter som berget överallt utom där den som synes har släppt. Nere utefter golvet finns inte minsta släpp. Jag tror säkert att det är någon plastfärg som målats och jag har nu tänkt måla med silikatfärg. Frågan är bara, med tanke på att det inte är det estetiskt mest viktiga rummet i huset, kan jag låta den färg som sitter fast vara, och helt enkelt måla silikatfärg över denna färg?
bildv1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Silikat går inte att måla på annat än ren puts.
Om färgen har sitter hårt och har gjort det sen 81 skulle jag inte lägga krut på att slipa bort allt.
Ta bort det som sitter löst och måla tex med Fluggers Facade betong. Den ska enligt uppgift vara genomsläpplig.
Fredrik
 
Tack för info. Vad händer om man försöker måla silikat på annan färg? Fäster det inte?
 
exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.