Hej, min först post :) Var hittar jag en ny packning till kran enligt bild? Tack

DSC02859.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
VVS-affär, classe, Bauhaus, mfl.
 
Krilleman
Ta bort kranbröstet och kika vilken kägla du har. Byt käglan!

Något såhär borde din tappkran se ut invändigt:

Kranbröst och kägla till höger, käglan närmast i bilden, det går att byta bara den. Men du lär hitta en av samma sort som du har.
Frese-kranbrost-med-kagla-M20x15.-id8482-w250.jpg
Glöm inte att stänga av vattnet...
 
Redigerat:
Tack för alla svar.

Krilleman: varför vill du att jag ska byta käglan och inte bara packningen?
 
ullberg
Egentligen ska vi kanske börja i en annan ände, var läcker det? ur pipen (dvs. den vägen som vattnet ska gå, bara att man inte kan vrida av) eller någon annan stans? Det är om det läcker ur pipen som det är krankäglan du vill byta, annars kan kan det vara planpackningen vid kranbröstet eller o-ringarna innuti kranbröstet.

Om vi nu antar att det läcker ur själva pipen: Käglan är i princip bara packningen men på en mässingspinne, och på många käglor är detta en enhet (går ej att byta bara packningen) vissa har en mutter som gör att man kan få loss packningen, men det lär vara svårare att hitta rätt packning igen (ganska litet centrumhål) än att hitta en ny krankägla (som ändå inte kostar så mycket).

Om det visar sig svårt att hitta en lämplig krankägla (olika märken ser olika ut, och är inte alltid kompatibla) kan man ofta byta ut hela kranbröstet och käglan, det gäller förvisso att dessa passar i gängan (tror jag inte är något problem, sannolikt 1/2" / R15 i ditt fall) och även mot sätet i pipen (här kanske det kan skilja lite men min erfarenhet är att det ofta funkar med komplett kranöverdel (bröst & kägla) från annat fabrikat.

Om det inte läcker "där vattnet ska rinna" får du beskriva lite mer exakt var det läcker.

/U
 
Det läcker ur kranen för att packningen är kass.
 
Krilleman
Mitt antagande var att det rann genom kranen.

Andra gången i rad jag "antar" fel ;)
 
krilleman_215 skrev:
Mitt antagande var att det rann genom kranen.

Andra gången i rad jag "antar" fel ;)
Jag är tacksam för att du tog dig tid att svara.
 
Krilleman
Om det läcker i packningen under "muttern" vid kranbröstet är det ju bara demontera och kontrollera storleken på den befintliga och ersätta den!

eller kanske vara lite "crazy" och montera dit en ny?
 
Jag mäter 26mm utanpå gängorna på den delen som sitter mot väggen, behöver jag en 15R eller en 20R?
 
ullberg
20R då, tack så mycket (y)
 
Krilleman
Var på kranen mäter du?

Det är över gängan du ska mäta inte på själva "kransen" mot väggen!

Jag frågar för att jag ser då ingen frilagd gänga på bilden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.