Vi har källare i vårat hus. Det är inte dränerat och det byggdes 1957, vi har inga som helst problem med källaren, men har heller inte klinker plast färg eller anna beklädnad nånstan. Plus att huset står i ren sandmark. Förra ägarn har aldrig haft mer än pannan som värmt huset, vi har dock satt in ett par element till och kör 25 grader nere i källaren fram till sommarn. Skall lägga klinker på golvet och klä väggar med pärlspontpanel för att slippa kritfärgen. Men det blir inte samma fusk som tidigare ägaren gjort i "gillestugan". skruva träreglarna direkt i betongen. Nä vi reglar upp med plstbrickor emellan så luften kan snurra lite. Källaren är ovärderlig, men som sagt det har en tendens att samla på sig allehanda grejjer som målarfärgsburkar och annat. =) :p
 
Den dagen jag ska bygga ut så funderar jag starkt på att gräva en källaren under delar av huset. Det står på långa plintar nu, så rent teoretiskt så borde det bara vara att gräva bort jorden mellan plintarna och göra en platta där plintarna tar slut
 
Källare, defintivt. Min teori varför det inte byggs mera källare är att färdighusfabrikanterna inte tjänar pengar på det, därför ritar de inte hus med källare....

Dagens typhus har varken källare eller vind, samtidigt som folk har mera prylar än någonsin. Var hamnar dessa prylar? Jo i garaget. Ta en tur i ett villaområde. Hur många får rum med bilen i garaget ;)

Vi byggde dessutom i sluttning så källaren kom naturligt, fast de finns ju de som byggt en 1800mm hög kista och fyllt med grus...
 
TiGGrE skrev:
klinker i källare är ett ypperligt material då det andas via fogar (om det skulle vara glaserat) och är "dött"...
Vilket avstånd är lämpligt att ha mellan klinkerplattorna? De har formatet 95*95 mm och skall ligga i ett rum på ca 8 kvm. Jag vill alltså ha maximal "andning" i fogarna men undrar hur många mm fogen kan vara utan att det blir fult? I och för sig en smaksak men jag är tacksam för åsikter :p
 
En oglacerad klinker borde väl kunna "andas" genom hela plattan ? Då slipper man ju problemet helt.....
 
4-5mm avstånd brukar man ha när man lägger golvplattor. Sån avstånd har vi i vår källare i ett hus utan nutida dräneringssystem (inga dränrör runt huset). Fungerar utan problem ;)
gaia
 
ylven skrev:
Största risken med en källare är att man frestas att inreda den... Det är min fasta övertygelse att man ALDRIG ska inreda en källare. Men inreda menar jag att täcka golv eller väggar på ett sådant sätt att inte fukt kan vandra helt fritt, dvs ingen "plast-färg", inga klinkersgolv, ingen isolering, ingenting som inte tål en rejäl översvämming på ett par centimeter! Följer man dessa råd är en källare den absolut säkraste grundläggningsmetoden som ju dessutom ger mycket användbart grovutrymme!

/ylven

Jag måste bara få fråga, vad ska jag göra med våra gamla betonggolv? Kan jag inte klinkra dem? De är så ofräscha och äckliga... något måste jag göra!
Och likaså med väggarna, men där faller betongen/putsen bort i sjok... Det är nog målat lite här och där med plastfärg! Vad göra? ???
 
Oglaserad klinker på golven och kalkputs på väggarna skulle säkert fungera bra.
 
siamthai skrev:
Oglaserad klinker på golven och kalkputs på väggarna skulle säkert fungera bra.
Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.