Ska ta och montera ett tröskelbleck på min altandörr och det är bara ett spår i den. Hur är tanken att blecket ska fästas?
 
Borra hål i blecken på cc10-cc15cm (jag gillar blindnitborr till detta). Sätt fast med bleckskruv eller bleckspik. Använd blindnitar om dörren är i PVC.
 
Förklara på vilken ledd spåret är. Är spåret på undersidan eller på utsidan? Är det ett spår som i "bara sågat ett spår i träkarmen", eller är det en metallprofil med ett spår i (i dessa är det ofta några klämfästen där man ska trycka in blecket).
 
2013-08-06 21.28.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-08-06 21.29.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser spåret ut, inte mycket att fästa blecket i.
 
Snailman
har för mig att jag köpte tröskelbleck hos bygghemma.se (lindabs?) de hade hål glorda, och de använde jag för bleckskruv rostfria samt använde nåt tätningsgucka mellan plåten och tröskeln

var traryds altandörr med alu på utsidan ca ett år gammal dörr
 
  • Gilla
Bygghus1
  • Laddar…
Är ju hur mycket som helst att fästa i...i med blecket och borra o popnita.
 
Snailman
tröskeldelen med spåret och den del jag skruvade i var en aluminiumprofil
 
Ska fundera på om jag ska ha ett tröskelbleck som är vitt eller aluminium så blir det ett besök på den lokala XL-bygg butiken. Hittade bleck på Bygghemma för riktigt bra pris men inga skruvar.
 
Hur mycket lutning får du på blocket?
 
Det bästa är att låta en plåtslagare göra ett som passar i form utifrån hur du ansluter mot trappa eller vad det är du har utanför.
 
Har du aluminium där blecket skall fästas råder jag dig till att popnita dit blecket. Bleckskruv är rostfria och mjuka och går lätt av om du har borrat något för litet hål. Skruvar du ändå och skruven går av ångrar du bara att du inte gjorde som jag skrev här.
 
  • Gilla
tiot560
  • Laddar…
Det stämmer att det är aluminium och är jag ringde plåtslagaren idag så fick jag känslan att han inte var intresserad av att åka och montera bara ett bleck. Blir att köpa eget och popnita fast det.
 
downey skrev:
Det stämmer att det är aluminium och är jag ringde plåtslagaren idag så fick jag känslan att han inte var intresserad av att åka och montera bara ett bleck. Blir att köpa eget och popnita fast det.
Tänkte mera på att du gör en ritning eller tar en bild samt mått och åker till en plåtslagare för att få en anpassad plåt gjord. När det gäller smågrejor brukar det vara enklast.
 
Googla på plåtgrossisten där kan man beställa måttanpassat via nätet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.