Eftrsom det är mina fönster som är med på bilderna (som M@ze länkar till) så får jag kanske berätta hur jag gjorde....

Mina downlights sitter monterade direkt i smygen och de kräver ej något extra utrymme ovanför. Mitt hus kom utan några modifieringar av fönster för att passa till downlights så det enda jag gjorde var att borra ett hål i smygen och montera spotten där. Jag satte även en dosa ovan fönstret (som skall skymmas av gardiner) för att sätta trafon i.
Det satt 20W lampor i från början men jag tyckte att det blev väl starkt så nu kör vi med 10W neddimmat till cirka 80%. Jag har gjort det mesta av elinstallationen själv tillsammans med behörig elektriker (jobbarkompisar) då jag jobbar i elbranschen (dock ej med lampor).

Och jag kan bara säga att fönsterspottar är det som används mest hemma hos oss så det ångrar jag inte en sekund att jag satte in.

[Och de svagaste spottarna ger inget fint ljus - det blir såna där modeller med liggande lampa.
/quote]

Det är precis sådanna jag har...
Det man får tänka på är att montera spotten så att den lyser "mot fönstret eller från fönstret" då den liggande lampan (innuti reflektorn) gör att ljuset inte sprids lika mycket åt alla håll. Man kan då få det riktigt fint även med svaga spottar enligt min lekmanna åsikt :)

Mvh
Kalsipper
 
Vi valde på strategiska platser, dock har det inte monterats ännu, men det finns med på elektrikern elritning när det är dags.
 
Vem leder spotlightsligan förrsten ?

Jag innehar 60 st på undervåningen ;)


 
vi har planerat för 120 st i huset ::)
 
Om x antal år är det helt ute med spottar.

Hur kul är det då att huset fullt med sådana ????
 
Strunta i att tända dem då!
 
120 wow ;)
Nu blev ja faktist impad, hoppas inte du ska montera dom sjlälc, d e inte kul att bygga lådor dra rör samt koppla 120 st =)

Ja höll på flera dar me mina ynka 60 ;)
 
Jösses va spotlights .. jag som tyckte vi hade många med 25 på undervåningen, men ack så fel man kan ha hehe :)

Måste dra en jäkla massa ström med 120st spottar ???
 
Ni dom har problem med värmen från spottar ska kanske kolla in denna sida.
http://www.optolux.se

Det är fiberljus. Har inget pris på något, men det är en annan sak.

Borde bli ganska bekvämt med tanke på att man inte behöver bry sig om elektriker eller om det är våtutrymme eller ej. Går nämligen att lägga i poolen om man vill.
Tål att tänkas på.... :)
 
Hej, får man fråga vad ni har fått betala per spott, arbete ink. material? Vi skall precis skicka in våra önskemål till elektrikern och det skulle vara kul att veta vad andra har betalt. Tack på förhand /N
 
Snyggt med spottar i fönstren!
Men, går de att bygga in i befintliga fönster? Jag har en lägenhet från 1925 med djupa fönsternischar. Går de att bygga in i dessa fönster på ett snyggt sätt utan att förstöra karaktären på fönstren??
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.