Hej
Jag skulle vilja göra en enkel låda för att förvara slippapper till golvslipen i.

rondellerna är 150mm i diameter och jag har 6 olika kornstorlekar, har även 178mm rondeller men där är det 4 olika.

Är det någon som kommer på en bra storlek så att jag kan få båda lådorna lika så är jag tacksam :)

Hur gör man en enkel och gärna lätt låda, behöver vara ca 5cm hög.
Är helt ny på "möbelsnickeri"
Maskiner jag har är handöverfräs, klyvsåg, kapsåg, slipmaskin, sänksåg och skruvdragare så det vore ju bra om jag inte behöver handla nått mer... fast det gör ju inget egentligen ;)
 
Vad frågar du egentligen? Om du kan göra två lådor med 4 respektive 6 fack som är rymmer 178 mm breda rondeller? Titta på andra lådor i ditt hem och gör en likadan? Kolla efter joining och box och woodworking på youtube?

Jag kan inte svara på så här lätta frågor. :)
 
Ikea har förvaringslådor gjorda i kartong , dom väger inget och är lätta att bygga ihop själv. :)
 
vill alltså göra en låda med 6 fack och lock :)
har aldrig finsnickrat, vad ska jag använda för material? lätt och starkt
hur gör jag i hörnen, kapar rakt och limmar och skruvar? hållbart
locket, botten material?
 
Jag förstår inte heller riktigt frågan. Att spika ihop en låda vet jag inte om jag skulle klassa som möbelsnickeri. Men du fattas ju inte maskiner i alla fall. Har du använt dina maskiner till något annat?

Vad ska du ha lådorna till, är det nånting du ska ha med dig eller ska de bara vara i verkstan? Är den rent praktiska funktionen bara att förvara sliprondeller eller ska det vara nån slags gesällprov?

Ska du bara ha en låda så kan du använda plywood, MDF eller spånskiva. Såg ut fyrkantiga bitar och skruva ihop, rakt igenom. Eller spiklimma.

Gör du lådan ca 500x350 får du plats med 6 150-rondeller 3x2. I en lika stor låda får du ner 4 178-rondeller, men de får ligga lite förskjutna.
 
nej inget gesällprov
självklart kan jag ju snickra ihop en låda utan hjälp :) men jag tänkte mer om man skulle fräsa å grejja så det blev lite mer utmaning...
Jag ska ha med lådan i bilen och den ska bäras in hos kunder, måste vara lock.

Om jag köper 10mm? MDF, vad ska man ta till botten? en 6?mm plywood som man fräser in i MDFn?

kan man köpa tjock MDF och fräsa ur, för att göra ett lock? skulle vilja ha ett lås typ som det är på nefablådorna
 
Har du maskiner i system-lådor så kan det ju vara en idé att skaffa en passande låda och bara göra en egen insats.

Rent spontant så skulle man kunna limma ihop stående skivor där du sågat ur en halvcirkel ut varannan (kan ju optimeras med olika tjocklek mm).
 
Ska den där låda se lite proffsig ut? Då hade jag gjort den av plywood, 10mm kanske, och såna där hörnprofiler av aluminium, om du förstår vad jag syftar på. Tidigare fanns det att köpa hos Classe, men de verkar ha utgått.

Om du gör locket liksom på mitten av lådan, så kan du ha 150-rondeller i botten och 178-rondeller i locket.

Är det hål i mitten på rondellerna? För i så fall behöver du inte ha fack, då räcker det med en pinne att trä dem på.
 
Hade inte kört lådorna i MDF om du har tänkt att låta dem tåla utomhusbruk. Visst färg kan ju skydda men du lär få slitage och därefter svällskador. Gillar Andersmc's ide med pinne, hade kanske dock valt kanske 20-28mm tjockt trä till utsidan och fräst spår för insidans fackavgränsande delar i plyfa. Tjockleken gör att du kan plugga eller skruva ihop lådan... Pianogångjärn kan väljas till locket.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.