Jag tycker snarare ditt problem nu är att den sk målaren har kastat bort bra färg för tiotusentals kronor .. Du borde kräva honom, eller kompisens företag (!), på åtgärd alt ersättning för återställande av annan firma plus färg!!
 
  • Gilla
Annaaa
  • Laddar…
F
elpaco skrev:
Jag tycker snarare ditt problem nu är att den sk målaren har kastat bort bra färg för tiotusentals kronor .. Du borde kräva honom, eller kompisens företag (!), på åtgärd alt ersättning för återställande av annan firma plus färg!!

Självklart. Men som vanligt, lätt att tycka, jävligt svårt att genomföra.
 
Varför lät du han hålla på ser man att det blir skit säg stopp direkt så hade du i alla fall haft färgen kvar. Nu är det inte så mycket att göra bara att ordna annan firma som tar vid och ordnar upp tror inte hoten är så allvarliga och ångra dig gör du ju redan.
 
fsn skrev:
Självklart. Men som vanligt, lätt att tycka, jävligt svårt att genomföra.
Nu var det ju just våra åsikter (tyckande) som efterlystes. Men man kan starta på många sätt, ett är ARN. Kompisen kanske har ett helt rent schysst företag och kanske inte alls är intresserad av svartlistning. Han kanske inte heller är intressad av att Skattemyndigheten får reda på att han tar in ROT för ett jobb han inte gjort, med en kille som nog inte är anställd .. Även om TS inte får pengar tillbaka, så kanske det leder till att hoten och indrivning uteblir. Men allt sådant här är ju lite av psykologisk schack - hur stora resurser har varje part, och kan man lägga bett bakom skällandet?
 
  • Gilla
Annaaa
  • Laddar…
F
elpaco skrev:
Nu var det ju just våra åsikter (tyckande) som efterlystes. Men man kan starta på många sätt, ett är ARN. Kompisen kanske har ett helt rent schysst företag och kanske inte alls är intresserad av svartlistning. Han kanske inte heller är intressad av att Skattemyndigheten får reda på att han tar in ROT för ett jobb han inte gjort, med en kille som nog inte är anställd .. Även om TS inte får pengar tillbaka, så kanske det leder till att hoten och indrivning uteblir. Men allt sådant här är ju lite av psykologisk schack - hur stora resurser har varje part, och kan man lägga bett bakom skällandet?
Visst helt rätt och självklart tycker jag TS skall kräva ersättning för ny färg men inte lägga en spänn på att driva det för chansen att få nåt är inte nåt alls. Det kommer med all sannolikhet att sluta med ganska dyra läropengar.
 
fsn skrev:
Visst helt rätt och självklart tycker jag TS skall kräva ersättning för ny färg men inte lägga en spänn på att driva det för chansen att få nåt är inte nåt alls. Det kommer med all sannolikhet att sluta med ganska dyra läropengar.
Var inte så j***a säker! Det KAN vara så att polarens firma har gott rykte och välfriserade kunder i en aktad del av Sthlm (eller vad vet jag). Han kanske under inga omständigheter vill bli sågad i uppdrag granskning eller fuskbyggarna, eller ens omtalad lokalpress. Visst, det är nog antagligen INTE så, men man vet aldrig - skulder mellan barndomspolare o dylikt är inte helt ovanligt.

TS kan lätt undersöka saken, besöka polarens företag, hans kunder, och sondera terrängen lite. Jag säger inte att det är troligt. Jag säger att TS skall sluta agera bytesdjur och ansluta sig till Predatorerna.
 
  • Gilla
Annaaa
  • Laddar…
Det var fruktansvärt dåligt målat enl. dina bilder, inte ens jag målar så dåligt så jag skulle bli helt skogstokig om jag hade en sk.yrkesmålare hemma hos mig för att utföra ett jobb som jag sedan ska betala för och resultatet skulle vara det du visar på bilderna, det är under all kritik.
 
  • Gilla
Annaaa
  • Laddar…
F
elpaco skrev:
Var inte så j***a säker! Det KAN vara så att polarens firma har gott rykte och välfriserade kunder i en aktad del av Sthlm (eller vad vet jag). Han kanske under inga omständigheter vill bli sågad i uppdrag granskning eller fuskbyggarna, eller ens omtalad lokalpress. Visst, det är nog antagligen INTE så, men man vet aldrig - skulder mellan barndomspolare o dylikt är inte helt ovanligt.

TS kan lätt undersöka saken, besöka polarens företag, hans kunder, och sondera terrängen lite. Jag säger inte att det är troligt. Jag säger att TS skall sluta agera bytesdjur och ansluta sig till Predatorerna.
Vad handlar det om i pengar? 10 hinkar Demidekk med lite rabatt, kan det landa på 12000kr? Knappast nåt man drar till tinget. ARN och som du säger, hoppas att företaget som fakturerade är rädda om sitt rykte. Mina slantar satsar jag nog ändå på att det inte blir nån ersättning för färg och kladd.
 
Frågan är ju vad som är dyrast, färgen som gick åt eller kostnaden för att ta bort denna så att man kan måla på nytt?
Det går ju inte att bara måla över.
Demidekken kostar väl runt 1600kr hinken med sommarrabatt.
 
  • Gilla
Annaaa
  • Laddar…
Idag kom det en faktura från företaget som var dubbelt så mycket än överenskommelsen. Har pratat med skatteverket mfl och ALLA säger att jag inte ska betala dem en krona men att jag ska kräva dem på massa pengar som kompensation. Har fått en offert från en målarfirma(en riktig!) som säger att det kommer kosta 50 000 att fixa till det så set ser någorlunda hyfsat snyggt ut.
 
Demidekken kostar 2200 i min stad.
 
D09
Annaaa skrev:
Idag kom det en faktura från företaget som var dubbelt så mycket än överenskommelsen. Har pratat med skatteverket mfl och ALLA säger att jag inte ska betala dem en krona men att jag ska kräva dem på massa pengar som kompensation. Har fått en offert från en målarfirma(en riktig!) som säger att det kommer kosta 50 000 att fixa till det så set ser någorlunda hyfsat snyggt ut.
Bestrid hela fakturan skriftligt och se till att du har underlag på det. T ex mail etc

Om dom skickar till seriöst inkasso så delger du dom denna information / bevis och så kommer dom släppa det.

Likaså om kronofogden hör av sig för indrivning. Får dom ett bevis om att fakturan är tvistig så släpper dom det.

Sen återstår stämning för dom.
 
  • Gilla
Annaaa
  • Laddar…
F
Jag antar att dom fakturerar via kompisens bolag som du skerv om i första inlägget? Man kan tänka sig att kompisen som tydligen har ett riktigt bolag bara får uppgifter från sin kompis om hur mycket som skall faktureras och hur och att han inte vet nåt om att jobbet är dåligt utfört, ej slutfört och att du blivit hotad?

Är ingen jurist så jag skall inte ge dig några råd men jag hade tagit ett samtal med fakturerande bolagsägare (antar att det är ett mindre fåmansbolag?) och upplyst denna om vad som gäller och vad han kan förvänta sig från din sida. ARN, eventuellt ett krav för återställning mm. Detta samtal hade jag spelat in. Sen hade jag bestridit fakturan med ett rekommenderat brev eller åkt dit och lämnat den till honom personligen (och filmat det).....

Demidekk, där snackar vi ocker.... (Det gäller många andra tillverkare med)
 
Mikael_L
Om det är fakturerat från en fungerande och hyfsat seriös firma kan det ev finnas en öppning att ställa motkrav, mot just detta företag (org.nr , firmanamn).
Där kan det nämligen kanske finnas pengar att hämta.
 
Mikael_L
Alltså att börja med att reklamera jobbet till därifrån fakturan kom.
Skriva att dom har 14dagar på sig att åtgärda, sen kommer det åtgärdas av annan firma på deras bekostnad.
Sen ser man till att vara oerhört oförstående till konstiga förklaringar om att det är olika företag.
Ja man låtsas typ inte ens om att det nämns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.