Hej alla.
Jag och min sambo vill gärna flytta till ett hus och har nu hittat ett fritidshus som används som permanentboende de senaste åren.
På 70kvm och är byggt 1917.

Renoverats en del på 80 talet bla nytt kök och inredd vind byggdes år 92.

Verkar som ett mysigt hus och vi har ev planer på att bygga ut det senaste i framtiden om köpet blir av.

Men jag är verkligen livrädd för husköp då många har hamnat i trubbel då besittningsmannen inte gjort som han skulle.
Och även då bara struntat i allt.
Jag vill inte hamna där och undrar hur jag ska ja lyckas med det. Tar det dyraste alternativet till allt?
Luftptov? mögelhund? You name it. Och hur ska jag våga bygga ut om jag inte kan lita på byggfirman?
Jag har blivit en riktig fegis..
Och jag är riktigt okunnig om allt :(
Tacksam för alla typer av svar.
// räddharen Sandra.
 
Det finns nog inget sätt att gardera sig helt. Att du har viss oro/ förståelse är nog bra, men en del är bara tur/ otur. Jag tror det viktigaste är att man inte har alltför pressad ekonomi utan klara av sitt boende. Då klarar man oftast små misstag också.

Det dyraste alternativet vet jag inte om det alltid är en bra väg ut. Men man bör ju kanske ifrågasätta väldigt billiga alternativ. Om saker i det hus ni tittar på renoverades på 80-90 talet så rör det sig ju troligtvis inte om några ofantliga fuskbygget eftersom skador då kommer snabbt.

När ni bygger ut, försök söka info på webben. Att anlita en oberoende besiktinigsman är en bra ide, dessa kan kanske också hjälpa till med avtalskrivning. Att ha ett bra avtal med tex förseningsvitet är en mycket bra ide för att inte hamna i något monument 22. Betala i efterskott. Kolla upp företaget på www.allabolag.se och kolla med Skatteverket/ kronofogde om skulder. Välj ett väletablerat företag med god ekonomi.
 
Förstår din rädsla. Mitt råd är att göra som jag, sträckläsa trådar här på forumet om mögel fuktskador, ventilation, golv- och väggkonstruktioner - you name it. Genom att läsa om andras erfarenheter lär man sig massor. Ett hus är behäftat med ett visst antal fel. Så är det bara. Det helt felfria huset existerar inte. Det gäller bara att lära sig se och förstå huskonstruktioner och dess svagheter för att minimera risken för de där stora problemen som man verkligen inte vill råka på.

För min del tittade jag en gång i tiden på ett hus byggt -75 med krypgrund. Kände inte till något alls om krypgrunder, men eftersom jag var intresserad av huset började jag söka på ämnet krypgrund här på byggahus.se samt allmänt på diverse "expertsajter" på nätet. Jag insåg att det fanns alldeles för mycket potentiella problem med krypgrunder om man inte genomfört vissa justeringar sedan huset byggdes. Vid en kontakt med mäklare och säljare insåg jag att de aldrig ens varit nere i krypgrunden och de kändes allmänt ointresserade av hur huset egentligen mådde. Massor av konstiga ombyggnationer samt rördragningar i badrum och toaletter gav ett tydligt intryck av att säljaren inte riktigt hade koll på hus överhuvudtaget.

Jag valde att inte längre titta på hus med krypgrund alls, vilket många förstås kan tycka är idiotiskt. Men min personliga uppfattning var att den typen av grundkonstruktion inte passade mig. Jag hittade senare ett enplanshus med källare där säljaren själv hade byggt huset för 30 år sedan. Jag läste på massor om källare och svagheter kring dessa (och det finns en del att lära sig). I grunden kände jag mig lugnad av säljaren och hans kunskap kring det hus han faktiskt byggt själv. Han visade på massor av smarta konstruktionslösningar och han visade tydligt att underhållet inte var eftersatt på något vis alls. Han älskade sitt hus. Jag insåg dock att 80-talets kunskap om källarkonstruktioner har sina brister. Med i köpet så att säga, fick jag räkna med att plattan var oisolerad, att isoleringen på väggarna i källaren satt på fel sida osv. Jag förstod varför putsen släppt på en vägg i källaren där en rabatt fanns på motsvarande utsida. Men så länge jag kände till svagheterna kunde jag leva med dem. Nu betar jag av dem en efter en och huset blir än mer livskraftigt och välmående än tidigare.

Vad vill jag säga med detta? Jo, kunskap är allt. Intressera dig för den huskonstruktion som gäller i ditt fall. Läs massor. Fråga massor. Byggahus.se är ett utmärkt forum för detta. Bilda dig en egen uppfattning och använd ev. besiktningsprotokoll som extra vägledare. Genom kunskap blir man lugnare.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Varför köper man ett hus om man redan från början vet att man behöver bygga ut? Bygga ut är väl en lösning man tar till för att slippa flytta?
Om man ändå ska flytta kan man väl flytta till ett lagom stort hus från början?
 
Nyfniken skrev:
Varför köper man ett hus om man redan från början vet att man behöver bygga ut? Bygga ut är väl en lösning man tar till för att slippa flytta?
Om man ändå ska flytta kan man väl flytta till ett lagom stort hus från början?
Läget och priset i kombination?
 
Tack så mycket för era svar :) jo sen ja hittade detta forumet så läser jag hela tiden :)
Visst förstår jag att inget hus är perfekt, men det är som ni säger, kan man undvika dom problem som tär på ekonomin genom att vara påläst så e det bra.
Eget vatten gått väl enkel att göra ett vatten prov på?
Har jag förstått det rätt när jag tror det e så här:
Att man lägger ett bud o om dom tar det så får ja ta ditt besiktningsman och han som tar vattenprov m.m o sånt innan jag skriver något kontrakt?
 
För vi tycket det är fint och ett mysigt hus som du är redan nu. O det är inte för dyrt.
 
650ooo och ligger 9 km från stan, en mindre by är bara någon kilometer ifrån.
10 min till både E6:an o E4:an, vilket e bra för sambon jobbat borta på veckorna.
 
ullberg
Nyfniken skrev:
Varför köper man ett hus om man redan från början vet att man behöver bygga ut? Bygga ut är väl en lösning man tar till för att slippa flytta?
Om man ändå ska flytta kan man väl flytta till ett lagom stort hus från början?
Hur är det mäklarna säger? Location, location location...

/U
 
  • Gilla
Bergman87
  • Laddar…
EndZone skrev:
Läget och priset i kombination?
Egentligen e det bara lite för litet, men vi har fastnat för det av någon anledning. Bla trädgården och på hur huset ser ut, in och utvändigt
 
Hmmm, det verkar vara en ganska unik rädsla du bär på... hittade den inte direkt i listan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_fobier

;) Men det du beskriver är fullt normalt. Så känner alla inför sin "livs investering". Men du skall se att det ordnar sig. Det är sällan det finns något som inte går att fixa även om det värsta skulle hända och en klantig besiktningsman missar något vitalt.

Nr 1 Har huset stått där så länge - så står det i några år till.
Nr 2 När ni är redo att bygga ut så läser ni själva på exakt hur utbyggnaden skall konstrueras och använder alla kunniga på detta forum. Så kan ni fortlöpande kontrollera att snickarna gör exakt som de skall.

Keep Calm and Carry On!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Hmmm, det verkar vara en ganska unik rädsla du bär på... hittade den inte direkt i listan:
[länk]

;) Men det du beskriver är fullt normalt. Så känner alla inför sin "livs investering". Men du skall se att det ordnar sig. Det är sällan det finns något som inte går att fixa även om det värsta skulle hända och en klantig besiktningsman missar något vitalt.

Nr 1 Har huset stått där så länge - så står det i några år till.
Nr 2 När ni är redo att bygga ut så läser ni själva på exakt hur utbyggnaden skall konstrueras och använder alla kunniga på detta forum. Så kan ni fortlöpande kontrollera att snickarna gör exakt som de skall.

Keep Calm and Carry On!
:) hehe tack. Jajo det har du rätt i :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.