10 388 läst · 49 svar
10k läst
49 svar
Kan samfällighet neka transporter på väg
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Tillatet-axeltryck/D09 skrev:
Som jag misstänkte, på BK1 som exempel så får du på en enskild axel ha 10 ton och med boggie får du ha 20 ton. Har du trippelaxel så får du ha 24 ton, observera avstånden mellan axlarna, för att det ska räknas som boggie eller trippelaxel.
Om man t ex tar en bk3 väg, räknar man dom 3 bakre axlarna som 13 ton och främre som 8 ton ?xdigger skrev:
Jo, misstänker detta också.Mattiaz skrev:
Hade ju varit kul o retas och lasta fullt och spela oskyldig men eftersom man är med i föreningen så får man ju direkt eller i direkt betala ändå.
Gör mig inget att minska lasten lite, det är såpass kul o köra en Volvolastbil med automat he he vill ju inte bli klar för snabbt 😜
Redigerat:
Borde man inte räkna fordonets totalvikt? T ex 26 ton lastbil + lastpbengtsson skrev:
T ex 26 * 10 , 260 / 2100
Jag råkade ut för en dum grej för många år sen när jag skulle ha gjort ett sprängjobb hemma. En entreprenör var här och kollade, beställde maskin etc som givetvis var för stor. Trailern kom inte in på området så idioten larvade hela vägen på asfalten till min fastighet.Claesk skrev:
Blev en del sprickor etc som vägföreningen anmärkte på.
Vilket jag förstår.
Jag tog dit en klisterbil som lagade alla "mina" skador och tog även en massa andra gamla skador när man ändå höll på.
Drev aldrig in pengarna från entreprenören och fick inget tack från föreningen för det övriga jag lagade.
En granne tyckte att jag skulle asfaltera om hela området.
jo, tyckte jag men om jag tar över underhållet ska jag ju också ha tillgångarna i föreningen och framtida medlemsintäkter.. Sen var grannen nöjd med att klisterbilen varit där ha ha
annars så åker man väl på ett engångsbelopp som används vid nästa omläggning
Redigerat: