E de så att om grannens hus brinner o DU ringer brandkåren får då "beställaren" betala skadorna på vägen?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Som den nedre. Fast med 12 ton

Bilen väger 13750kg

En totalvikt är ca 26000kg

Bilen har 4 axlar
 
Redigerat:
D09
xdigger skrev:
[länk]

Som jag misstänkte, på BK1 som exempel så får du på en enskild axel ha 10 ton och med boggie får du ha 20 ton. Har du trippelaxel så får du ha 24 ton, observera avstånden mellan axlarna, för att det ska räknas som boggie eller trippelaxel.
Om man t ex tar en bk3 väg, räknar man dom 3 bakre axlarna som 13 ton och främre som 8 ton ?
 
Om det är den nedre skylten med 12t så torde väl vägen hålla för det mesta i den normala lastbilsflottan. Mest troligt är nog att fel skylt kommit upp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Om man t ex tar en bk3 väg, räknar man dom 3 bakre axlarna som 13 ton och främre som 8 ton ?
Japp
 
D09
Mattiaz skrev:
Om det är den nedre skylten med 12t så torde väl vägen hålla för det mesta i den normala lastbilsflottan. Mest troligt är nog att fel skylt kommit upp.
Jo, misstänker detta också. ;)

Hade ju varit kul o retas och lasta fullt och spela oskyldig men eftersom man är med i föreningen så får man ju direkt eller i direkt betala ändå.

Gör mig inget att minska lasten lite, det är såpass kul o köra en Volvolastbil med automat he he vill ju inte bli klar för snabbt 😜
 
Redigerat:
Mattiaz skrev:
Om det är den nedre skylten med 12t så torde väl vägen hålla för det mesta i den normala lastbilsflottan. Mest troligt är nog att fel skylt kommit upp.
Helt klart att det är så
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
pbengtsson skrev:
Japp, finns lite info här [länk]
Fick inte länken till att funka, kom till Lantmäteriet som meddelade att sida 440 saknas

Edit: nu funka den
 
D09
pbengtsson skrev:
Man räknar med att ett permanent boende har 2100 ton. Skall du köra som det är tänkt (10x10ton) så har du ökad belastningen med 4,7% (100/2100) och är din utdebitering 1000Sek skall du betala 47kr
Borde man inte räkna fordonets totalvikt? T ex 26 ton lastbil + last

T ex 26 * 10 , 260 / 2100
 
Om vägen är gammal och sliten och går sönder när man kör lastbil på vägen?

Vad händer då?
 
D09
Claesk skrev:
Om vägen är gammal och sliten och går sönder när man kör lastbil på vägen?

Vad händer då?
Jag råkade ut för en dum grej för många år sen när jag skulle ha gjort ett sprängjobb hemma. En entreprenör var här och kollade, beställde maskin etc som givetvis var för stor. Trailern kom inte in på området så idioten larvade hela vägen på asfalten till min fastighet.

Blev en del sprickor etc som vägföreningen anmärkte på.

Vilket jag förstår.

Jag tog dit en klisterbil som lagade alla "mina" skador och tog även en massa andra gamla skador när man ändå höll på.

Drev aldrig in pengarna från entreprenören och fick inget tack från föreningen för det övriga jag lagade.

En granne tyckte att jag skulle asfaltera om hela området.

jo, tyckte jag men om jag tar över underhållet ska jag ju också ha tillgångarna i föreningen och framtida medlemsintäkter.. Sen var grannen nöjd med att klisterbilen varit där ha ha

annars så åker man väl på ett engångsbelopp som används vid nästa omläggning
 
Redigerat:
Finns många konstiga typer vägföreningar.
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Ska inte utnyttja vägföreningens misstag med skylten.
På vilket sätt är det uppenbart att man satt upp fel skylt?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.