Hej

Nu när vi avropat huset har vi beställt kanalisation till fönstersmygarna. Tanken är att sätta spottar/downlight i fönstersmygarna.

Nu till funderingen, finns det speciella spottar för detta ändamål? behöver man ha luftspalt/kåpa ovanför spottarna eller går det bra med den träregel som finns?

//Henrik  
 
Vi kommer också att ha det i fönstersmygarna, inte i alla dock men i vissa utvalda. Du behöver kåpor för värmeutvecklingen ovantill vad jag hört mig för iaf.
 
finns 12volts som du inte behöver värmeskydd till sa min elektriker
 
Det finns spottar som går att sätta i apparatdosor.
Har ingen länk just nu. Får leta lite. Eller gå till elgrossisten och titta de flesta brukar ha de spottar de har uppsatta.
 
Ok det är kul att ni andra kommer att göra samma sak, jag tror det blir kanon i alla fall. Finns det ingen som har gjort detta? och hur blir det med regel ovanför fönstret om man sätter en "burk" ovanför på samma sätt som i taket?

Kan man använda samma spottar som i köksmontering ???

//Henrik
 
Det blir väl att sätta spotten i regeln. Bara man inte skall ha många spottar i samma fönster.
Dosfräs eller hålsåg, storlek för spotten.
 
Nja regeln går inte ovanför fönstret .. iaf inte hos oss på vårt nylevererade hus. När våra ytterväggar kom så var själva gipset ej påsatt just i dom fönstren vi skall ha spotlight i, enbart isolering där. För att vara på säkra sidan så skulle jag satt kåpor iaf, mindre kul om det skulle hända något.

MathiasS har 2 bilder hur det ser ut .. URSNYGGT !!!

http://hem.bredband.net/b230739/ljus.jpg
http://hem.bredband.net/b230739/ljus2.jpg
 
Enligt vår elektrikare så kan man bara sätta 12 voltare där man får gömma transformatorerna bakom en dosa för att man skall kunna komma åt dessa om något skulle hända
 
Det är helt upp till dig, tänk på att isoleringen kommer ända ner till smygarkarmen, kåpor kostar ju knappt nånting så varför chansa ??
 
Skickade ett privat meddelande till "MathiasS" och han har inte gjort någon spott i fönstersmygen - tydligen.

Orsaken till att jag skulle vilja undvika Kåpor i smygen är att det blir lite mer omständigt, ser jag framför mig i alla fall. Den 2"4" som ligger ovan fönstret måste ju i så fall bort nästa hel med en hål fräs. Eller har jag fel här? ???

//H
 
Fall det inte spottarna för apparatdosa är så dyra. Bör ej vara det, men man vet ju aldrig.

Sätt dit apparatdosor, dra vp-rör från dessa till något bra ställe där trafo kan sitta.
 
Det är ju så här:
Ju starkare spot - ju mer värme - ju större låda.
Så enkelt är det. Och de svagaste spottarna ger inget fint ljus - det blir såna där modeller med liggande lampa.

Ska man ha en korrekt installation måste man förbereda för det redan vid regelsättning och byggande av vägg.

Här har jag förberett för det och har en 15cm hög låda ovanför:

spot.jpg
 
Hej

Tack för alla svar :)

KarlXII - När du säger att det är förberätt innan är det något annat är kåpan i väggen som du gjort? vilken kåpa använder du?

//Henke
 
I det här fallet sitter den övre regeln ca 20 cm högre upp än nivån där själva övre fönstersmygen är, vilket möjliggör att ha en låda stående på smygen plus utrymme att peta in isolering runt om.

Spotten är på 50watt och 220v. Den kräver ett säkerhetsavstånd på 11 cm. Lådan jag byggde hade 15 cm.
Better safe than sorry.

Lådan är byggd i nåt skivmaterial eller virke jag hade över...kommer faktiskt inte ihåg vad jag använde. :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.