Det är ungefär en månad sedan jag monterade min shuntstyrning på min combipanna. Och jag fattar inte varför detta inte har blivit av tidigare. Från att termometern har hoppat mellan 18 & 27 grader, följt av ett evigt rännande i källartrappan, då det redan igentligen är försent att shunta ner. Ligger nu temperaturen spikad på 22 grader. Innomhusklimatet upplevs utan överdrift vara mycket trevligare nu än innan. Dessutom varar värmen efter en eldning längre nu än den gjorde förrut, och detta gör ju att man sparar på den dyra oljan. Men till min förvåning ser jag dagligen i min omgivning hur man springer mellan köket och pannrummet för att på egenhand försöka hålla en jämn temperatur. Kanske har man som jag inte förstått hur bra det igentligen fungerar... Styrsystemet jag installerade heter Termomatic CBJ. Kostar 1995:- och tog ca 1,5 timma att montera inkl. kabeldragning...
 
Ja, jag undrar samma sak. För en i sammanhanget acceptabel summa surt förvärvade slantar får man ut en hel del.
 
Har man termostatventiler på radiatorerna så klarar man sig ganska bra utan shuntstyrning. Det räcker med ett par justeringar om året så att termostatventilerna hamnar i rätt arbetsområde. Men eldar man mot acktank så är det ju ett helt annat läge. Då vill man givetvis alltid shunta ut så kallt vatten som möjligt för att minska tiden mellan eldningarna.
 
har man manuell shunt så har man oftast inte fungerande termostatventiler (gamla som låst sig typ)

med oljepannan innan så växlade vår innetemp mellan 16-27 grader vintertid (orkade inte gå ner ibland å skruva)

idag har vi 22-23 konstant :)

 
Jag försöker hitta var man kan köpa en automatisk shunt för ett humant pris, men hittar inget på nätet? Nån som kan hjälpa mig?
 
Zulan skrev:
Jag försöker hitta var man kan köpa en automatisk shunt för ett humant pris, men hittar inget på nätet? Nån som kan hjälpa mig?
Rinkaby rör har en för 1985:- + frakt och avgifter.
 
  • Gilla
Wajih
  • Laddar…
Hur kopplas den automatiska shunten in? Eller rättare sagt var?

Det sitter ju en manuell shunt i pannan som man får skruva på efter tycke och smak, så jag gissar att man sätter den helöppen om man ska sätta in en automatisk.

Men var kopplar man in den? Direkt vid pannan där rören kommer ut eller sätter man en på varje slinga? Och isåfall, brukar man sätta alla slingor på samma våning på samma shunt?

Och om man sätter den direkt där rören kommer ur pannan, sätter man den då före eller efter cirkpumpen?

Funderar på att sätta in en automatisk shunt när jag ändå ska koppla in en till slinga som tidiare ej varit inkopplad.
 
Automatisk shunt = en automatiskt styrd motor monterad på den "gamla" manuella shuntens axel.
 
roli skrev:
Automatisk shunt = en automatiskt styrd motor monterad på den "gamla" manuella shuntens axel.
Aha, det är så den fungerar...
Det var ju busenkelt :)

Fast det hade varit bättre om man hade kunnat styra värmen på olika våningar oberoende av varandra..
 
H.äg Smurf skrev:
Aha, det är så den fungerar...
Det var ju busenkelt :)

Fast det hade varit bättre om man hade kunnat styra värmen på olika våningar oberoende av varandra..
Det där med separat på flera våningar är jag också inne på...

Idag har jag enrörsystem med två slingor, den ena slingan är nästan hela nedervåningen, och den andra är övervåningen plus ett rum på nedervåningen vars exakta temperatur inte är så viktig (förråd/hobbyrum typ). Dumt nog sitter badrummet först på bottenvåningslingan, och det där "hobbyrummet" först på övervåningslingan, varpå om jag reglerar värmen i de rummen så påverkar det resten av huset.

Jag har funderat på lite olika lösningar, en variant är att montera två shuntar med varsin shuntstyrning, för att reglera temperaturen separat på varje våning.

Jag har också lekt med tanken att dra ett extra rör mellan pannrum och sovrum och ändra så att det elementet är tvårörskopplat med termostat på elementet, och använda ett av rören i enrörsystemet som antingen retur eller framledning till det elementet (minns inte var det hamnade på slingan, men jag har för mig att returen går åtminstone förbi elementet). Frågan är hur bra det går att ändra till tvårördrift, antagligen får man behålla nuvarande kran, fast inställd på max, och montera på en kran för tvårörsdrift. Jag har ett par stycken termostater liggandes, både sådana som sitter direkt på elementet och dessutom sådana som har en tråd mellan reglage/givare och själva ventilen, så det är bara ventilen jag behöver köpa.


En annan fullösning för att få extakt temp just i sovrummet är ju faktiskt att köra vattenburna värmen så att det blir ca 18 grader och sedan värma upp till 19.5 när man sover, och 1-2 grader mer när man kliver upp, med ett oljefyllt elelement. Om vattenburna värmen värmer till 18 grader i rummet, så lär ju extrakostnaden vara rätt försumbar...


Grejen är den att jag har redan shuntstyrning med inomhusgivare, men axeln på shunten verkar ha krökts av att shuntmotorn dragit snett i shuntreglaget... jag är dock inte 100% säker på att så är fallet, däremot är jag helt säker på att en M4-skruv jag tog bort i mitten av reglaget var sicksackformad.... fortsättning följer...
 
Hej!

Vi har bott i vårt "gamla" hus i ett drygt halvår, jag har redan insett vinsten med att installera en shuntstyrning.

Jag har monterat styrningen i kombinationen med en fjärrvärmeväxlare, det fungerar kanon.

Satte in denna för ett antal veckor sen, döenkel instruktion medföljer, gjort på en timme.

Vi har konstant temp inomhus numera, det slår högst på några tiondelar.

Köpte shuntstyrningen Automix 20, vilken har inomhusgivare för 2040 kr inkl moms & frakt från www.lundbergsvarme.se

JAg har gamla kranar på elementen som samtliga står fullt öppna numera, jag behöver inga termostater eftersom huset är vettigt dimensionerat.

Har du manuel shunt idag tveka inte att köpa en styrning!

Mvh VG
 
VG skrev:
JAg har gamla kranar på elementen som samtliga står fullt öppna numera, jag behöver inga termostater eftersom huset är vettigt dimensionerat.
Nåväl, vettigt dimensionerat eller inte, men om du har stora fönster mot söder i ett rum och inget direkt naturligt luftflöde mellan det rummet och andra ändan av huset så kan det löna sig med termostater i rummet med stora fönster eftersom de då sänker värmen när solen ligger på som mest.

Men generellt sett ger nog shuntstyrning med inomhusgivare och vanliga kranar på elementen bättre resultat än shuntstyrning med utomhusgivare och termostater på elementen.
 
hallå jag har en automatix shunt men jag fattar mig inte på skiten bara står och går fram o till baka, och eftersom jag har golvärme så verkar det som att det blir för lite flöde fram till phusen?
Jag funderar starkt på att kasta ut skiten och sätta dit en blandningsväntil..

någon som vet om det funkar?
 
drömmer mig tillbaka ett år, för ett år sen idag hade vi haft ca 15 grader i hela barren såhär på morronen ;D

hade aldrig gått ner igår å vridit... eftersom det varit runt 0 senaste tiden så hade det blivit en chock nu då det är minus 13 på morronen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.